41343 Brændstoffer og emissioner fra aktuel og fremtidig transport

2024/2025

Kursusinformation
Fuels and emissions from current and future transportation
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Mechanical Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Energy
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Energy Technologies
Teknologisk specialisering (MSc), Mechanical Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Sustainable Energy
Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, opgaveregning og laboratorieøvelser.
3-uger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Bedømmelse af rapporter. Der afleveres 6 mindre rapporter, som evt. kan samles til 1 større rapport. Rapporterne er individualiserede grupperapporter. Grupper af 1-2 personer. Helhedsvurdering.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
41401/41045/26201
Minimum 5 Maksimum: 24
Jesper Schramm , Tlf. (+45) 4525 4179 , jessc@dtu.dk
Anders Ivarsson , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4230 , aniv@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende forståelse for de forbrændingsrelaterede processer,
som er ansvarlige for dannelsen af luftforurende stoffer fra transport. Emissionerne fra forbrændingen sættes i perspektiv med henblik på at vurdere de samlede emissioner fra aktuel og fremtidig transport under hensyntagen til de mest realistiske fremtidsscenarier for anvendelse af brændstoffer og teknologi. Derudover er det målet, at de studerende skal arbejde praktisk med avancerede beregnings- og måleprincipper indenfor forbrænding af konventionelle og bæredygtige brændstoffer til transportformål.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Evaluere og perspektivere anvendelsen af relevante transportbrændstoffer og –teknologier til fremtidige transportformål
  • Perspektivere betydningen af emissioner fra transportrelaterede forbrændingsprocesser i relation til det anvendte brændstof
  • Redegøre for forbrændingskemi
  • Beregne flammetemperaturer
  • Redegøre for dannelsen af emissioner i forbrændingsmotorer
  • Foretage simple kvantitative beregninger af emissioner ved anvendelsen af forskellige brændstoffer i forbrændingsmotorer
  • Redegøre for måleprincippet i de gennemgåede målemetoder
  • Udføre analyser af partikelsammensætninger
  • Vurdere kvaliteten af de udførte brændstofforbrugs- og emissionsmålinger
Kursusindhold
Der vil blive givet en oversigtsmæssig introduktion til muligheder og barrierer for anvendelsen af alternative brændstoffer til transport. I kurset gennemgås emner inden for nogle forbrændingsteoretiske områder, som alle lægger op til forståelsen af dannelsen af luftforurening ved anvendelsen af forskellige brændstoffer (konventionelle, biobrændstoffer og ”electro fuels”) og teknologier (forbrændingsmotorer, el.-motorer, brændselsceller). Disse emner er: støkiometri, forbrændingskemi, termodynamik/fysisk kemi, organisk kemi, brændværdibestemmelse og flammetemperaturbestemmelse. Som et gennemgående eksempel vil de studerende blive introduceret til et køretøj med en forbrændingsmotor. Der vil blive stillet skriftlige opgaver inden for dette emne. I kurset gennemgås desuden hvorledes forurenende komponenter separeres fra røggassen, hvordan de detekteres og kvantificeres. De studerende vil få lejlighed til at måle på både gasformige komponenter og komponenterne forbundet med partikelmateriale. Følgende separations-/​detektionsprincipper behandles i kurset: gas- og væskekromatografi, samt åben kolonne kromatografi, infrarød analyse, UV analyse, fluorescenceanalyse, flammeionisationsanalyse, samt kemiluminescence analyse.
Sidst opdateret
02. maj, 2024