Overordnede kursusmål
Målet er at få indsigt i og erfaring i brug af metoden biologisk
inspireret design (BID), som bl.a. omfatter emnerne biomimetik,
biomimicry og bionik. Med BID søger man efter løsninger i naturen
og bruger dem aktivt som inspiration ved udvikling, design og
konstruktion af produkter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- formulere et brugerønske som et funktionelt behov
- søge efter biologiske løsninger, herunder formulere det
funktionelle behov i biologiske termer
- anvende biologiske søgemaskiner, fx asknature.org og
eol.org
- søge i biologisk litteratur (bøger og videnskabelige artikler)
gerne på DTU's og Københavns Universitetsbiblioteker
- have kendskab til biologiske videnskilder og deres
systematik
- formulere biologiske fænomener som tekniske løsningsprincipper
ved at formulere såkaldte biokort
- udarbejde et løsningsrum på konceptniveau ud fra den biologiske
inspiration
- udnytte viden om biologiske fænomener til at konstruere
tekniske løsninger
- validere biologisk inspirerede tekniske løsninger empirisk
- beskrive problemstillinger der er ved design med inspiration i
naturen
- kommunikere arbejdsmetode og resultater i både populær og
videnskabelig form
Kursusindhold
Kurset sigter grundlæggende mod at opbygge et kendskab til
biologien så den kan anvendes aktivt i teknisk udviklingsarbejde,
samt opbygge en forståelse af biologisk inspireret design som
udviklingsmetode herunder forstå de muligheder og udfordringer der
er, når man skal designe med inspiration i naturen. Kurset
indeholder, udover en introduktion til BID, et 3 fase
projekt-forløb:
1. Søgning: en biologisk litteratursøgning og litteraturstudium for
et udvalgt funktionelt behovsområde,
2. Fortolkning: en identifikation af relevante biologiske analogier
og principper samt oversættelse til tekniske principper samt
endelig
3. Design/konstruktion/validering: skitsering og udvikling af nye
løsninger samt validering gennem praktiske forsøg.
Eksempler på funktionelle behovsområder:
- fødevareopbevaring (behov for nye konserveringsteknikker), f.eks.
edderkoppens bedøvelse af ofre, musens forrådssamling, …
- lydløs aerodynamik (behov for lydløse vindmøller, ventilatorer,
..), f.eks. uglers lydløse flugt
- nattesyn (behov for orientering i mørke), f.eks. insektsyn,
kattesyn, uglers hørelse, hajers stereolugtesans,
flagermuse-sonar,…
- navigering (behov for geografisk orientering) f.eks.
gødningsbiller & polarisering, migrerende fugle og
sommerfugle,…
- renligholdelse (behov for at undgå at skidt fæstner sig) f.eks.
lotusblomstens hydrofobe overflade, fuglefjers vand og
smudsafvisning,…
Bemærkninger
Der er etableret et samarbejde med kurset LFKK10412U Innovation -
Inspired by Nature på Københavns Universitet, således at KU
studerende kan deltage i DTU kurset og indgå med deres
biologiske/Naturvidenskabelige baggrund i projektgrupperne.
Desuden vil der være mulighed for vejledning af biologer fra
Københavns Universitet.
Sidst opdateret
02. maj, 2024