41084 Biologisk inspireret design

2024/2025

Kursusinformation
Biologically Inspired Design
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Architectural Engineering
Generel retningskompetence (MSc), Design and Innovation
Retningsspecifikt kursus (MSc), Architectural Engineering
Januar
Campus Lyngby
Kombination af forelæsninger, øvelser, ekskursion samt projektarbejde
3-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Der afleveres en grupperapport (udformet som en videnskabelig journal), en kort individuel reflektionsrapport samt en populært formidlende poster. Det skal tydeligt anføres hvilke dele af arbejdet hvert gruppemedlem er ansvarlig for. Helhedsvurdering.
7-trins skala , intern bedømmelse
41015/4165942061/4162841020 , Konceptualicering svarende til 41061/41628, grundlægende materialelære svarende til 41015/41659 samt erfaring fra gennemført udviklingsprojekt som eksempelvis 41020 eller bachelorprojekt. Kendskab til biologi er en fordel men ikke en forudsætning.
Minimum 5
Torben Anker Lenau , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 4811 , lenau@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Målet er at få indsigt i og erfaring i brug af metoden biologisk inspireret design (BID), som bl.a. omfatter emnerne biomimetik, biomimicry og bionik. Med BID søger man efter løsninger i naturen og bruger dem aktivt som inspiration ved udvikling, design og konstruktion af produkter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • formulere et brugerønske som et funktionelt behov
  • søge efter biologiske løsninger, herunder formulere det funktionelle behov i biologiske termer
  • anvende biologiske søgemaskiner, fx asknature.org og eol.org
  • søge i biologisk litteratur (bøger og videnskabelige artikler) gerne på DTU's og Københavns Universitetsbiblioteker
  • have kendskab til biologiske videnskilder og deres systematik
  • formulere biologiske fænomener som tekniske løsningsprincipper ved at formulere såkaldte biokort
  • udarbejde et løsningsrum på konceptniveau ud fra den biologiske inspiration
  • udnytte viden om biologiske fænomener til at konstruere tekniske løsninger
  • validere biologisk inspirerede tekniske løsninger empirisk
  • beskrive problemstillinger der er ved design med inspiration i naturen
  • kommunikere arbejdsmetode og resultater i både populær og videnskabelig form
Kursusindhold
Kurset sigter grundlæggende mod at opbygge et kendskab til biologien så den kan anvendes aktivt i teknisk udviklingsarbejde, samt opbygge en forståelse af biologisk inspireret design som udviklingsmetode herunder forstå de muligheder og udfordringer der er, når man skal designe med inspiration i naturen. Kurset indeholder, udover en introduktion til BID, et 3 fase projekt-forløb:

1. Søgning: en biologisk litteratursøgning og litteraturstudium for et udvalgt funktionelt behovsområde,
2. Fortolkning: en identifikation af relevante biologiske analogier og principper samt oversættelse til tekniske principper samt endelig
3. Design/​konstruktion/​validering: skitsering og udvikling af nye løsninger samt validering gennem praktiske forsøg.

Eksempler på funktionelle behovsområder:
- fødevareopbevaring (behov for nye konserveringsteknikker), f.eks. edderkoppens bedøvelse af ofre, musens forrådssamling, …
- lydløs aerodynamik (behov for lydløse vindmøller, ventilatorer, ..), f.eks. uglers lydløse flugt
- nattesyn (behov for orientering i mørke), f.eks. insektsyn, kattesyn, uglers hørelse, hajers stereolugtesans, flagermuse-sonar,…
- navigering (behov for geografisk orientering) f.eks. gødningsbiller & polarisering, migrerende fugle og sommerfugle,…
- renligholdelse (behov for at undgå at skidt fæstner sig) f.eks. lotusblomstens hydrofobe overflade, fuglefjers vand og smudsafvisning,…
Bemærkninger
Der er etableret et samarbejde med kurset LFKK10412U Innovation - Inspired by Nature på Københavns Universitet, således at KU studerende kan deltage i DTU kurset og indgå med deres biologiske/​Naturvidenskabelige baggrund i projektgrupperne. Desuden vil der være mulighed for vejledning af biologer fra Københavns Universitet.
Sidst opdateret
02. maj, 2024