41051 Produktliv og miljøforhold

2024/2025

Kursusinformation
Product life and environmental issues
Engelsk
5
Bachelor
Retningsspecifikt kursus (BSc), Design og Innovation
Retningsspecifikt kursus (BSc), Miljøteknologi
Teknologiske linjefag, Design og Innovation
Teknologiske linjefag, Miljøteknologi
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektarbejde
13-uger
Projektrapport & Posterpræsentation i kursusuge 08. Skriftelig rapport i kursusuge 13.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Projektrapport & posterpræsentation (i grupper, begge individualiserede). Afsluttende skriftlig rapport relateret til en eco-designopgave i slutningen af kurset (individuelt). Projektrapport og posterpræsentation forudsætninger for aflevering af slutrapport. Helhedsvurdering.
3 timer til Afsluttende skriftlig rapport
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
41627/42051
41627/42051
41011 / 41603 / 41020 , Studerende skal have syntesekompetence svarende det opnået i 41011 (tidligere 41010), 41603 og/eller 41020
Daniela C. A. Pigosso , Lyngby Campus, Bygning 402 , danpi@dtu.dk
Tim C. McAloone , Lyngby Campus, Bygning 402, Tlf. (+45) 4525 6270 , tmca@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
http://www.kurser.dtu.dk/41051.asp...menulanguage=da
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Dette kursus har følgende overordnede mål:

- At give de studerende indsigt i redskaber til håndtering af miljøproblematikker i forbindelse med design af produkter og produktlivssystemer

- At introducere til miljø i produktlivsdesign

- At identificere og analysere relevante miljø- og ressourcerelaterede muligheder inden for Ecodesign

- At analysere produktlivsforløb i et kredsløbsperspektiv, der inddrager relevante aktører og interessenter

- At bruge metodiske værktøjer til produktlivsorienteret design (DFX) med særlig fokus på ecodesign

- At opstille scenarier og strategier for realisering af forbedrede miljøforhold i relation til produkter og brugsområder
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende livscyklus- og produktlivstænkning som ramme for at beskrive og vurdere socio-tekniske (materielle og organisatoriske) aspekter af produkters miljøforhold
  • Identificere livsforløb, kredsløb, interessenter, ressource- og miljømål
  • Vurdere miljørigitg produktudvikling som proces
  • Redegøre for miljø- og ressourcerelaterede muligheder inden for ecodesign
  • Redegøre for miljøregulering og andre drivkræfter, inkl. en forståelse for deres betydning for inddragelse af miljøaspekter i designprocesser
  • Vælge og anvende metoder til analyse af produktlivssystemer, bl.a. MEKA-metoden
  • Vælge og anvende metoder for modellering af produktlivscyklussen, med fokus på miljøperformans som én ud af en række produktkrav
  • Operere på forskellige niveauer med hensyn til miljøorienteret redesign: emission, materiale, proces, produktion, produkt, forbrug, system, osv.
  • Perspektivere miljøtænking i forhold til produktudviklingsforløbet i en virksomhed
Kursusindhold
Kurset introducerer den studerende til to væsentlige områder for design, nemlig miljøtænkning og produktlivsdesign. Der introduceres til miljøproblematikken fra en historisk såvel som fremsynsorienteret perspektiv og den studerende bliver udstyret med teknikker til kortlægning og design af produktlivscykler.

Kurset er teoribaseret og har til formål at de studerende både forstår og forholder sig kritisk til teorien, samt gør en egen indsats for at supplere det teoretiske basismateriale med yderlige kilder.

Kursets centrale metoder og teorier er: bæredygtig udvikling, virksomheders bæredygtighed, cirkulær økonomi, produktlivstænkning, referencemodel for eco-design, MEKA-matricen, strategier og retningslinjer for eco-design, og miljøstyringssystemer.

To opgaver leder de studerende gennem undervisningspensum og sørger for at den enkelte studerende viser evnerne indenfor både egen forståelse for og videreformidling af materialet.

- Første opgave kræver, at de studerende udvikler og præsenterer en poster og tilhørende rapport, med miljøvurderingen af et givent produkt, med det formål at identificere de centrale krav til produktets redesign. Denne opgave udføres som en gruppeopgave.

- Anden opgave er en evaluering af en ecodesign-opgave. Her får de studerende en opgavebeskrivelse, som skal vurderes i løbet af 3 timer. De studerende bliver vurderet på deres evner til at sætte sig ind i teorien, vurdere det miljømæssige indhold og give kritisk skriftlig evaluering af ecodesign-opgaven. Opgaven forgår som enkelmandsopgave.
Litteraturhenvisninger
Litteraturliste udleveres ved kursusstart
Sidst opdateret
16. maj, 2024