Overordnede kursusmål
Brugerorienteret design er en iterativ designproces, der fokuserer
på den tiltænkte bruger af et nyt produkt. Gennem denne tilgang
udvikler designere en forståelse af en bruger, deres ønsker, behov,
krav, evner og prioriteter. Med brugeren i fokus designes nye
produkter, der kræver ringe eller udvalgte brugeradfærdsændringer,
med det formål at øge produktets anvendelighed og
brugertilfredshed.
En blanding af undersøgelsesmetoder og værktøjer som spørgeskemaer
og interviews anvendes til at udvikle en forståelse for brugeren.
Udstyret med denne viden benyttes generative værktøjer som
brainstorming og designtænkning til at udvikle nye produktideer.
Iterative tests udføres med rigtige brugere for at verificere, at
den nye løsning rent faktisk løser problemet og opfylder brugernes
krav.
Studerende arbejder i teams og lærer at samle input og feedback fra
rigtige brugere. En syntese af denne information vil blive
præsenteret flere gange i løbet af semesteret, og nye mål vil blive
defineret efter hver fase. Studerende lærer, hvordan man går fra
problemidentifikation og informationsindsamling til idégenerering,
forfining af en valgt idé og præsentation af den bedste løsning.
I samarbejde med DTU AUS vil de studerende også blive introduceret
til studieteknikker.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende basale brugerorienterede designfærdigheder
- Identificere og formulere problemer og behov for
målgrupper
- Indsamle og analysere data gennem feltobservationer og
analyse
- Beskrive og diskutere funktionelle og visuelle kvaliteter af
foreslåede løsninger
- Skabe og kombinere koncepter baseret på observerede behov
- Udvælge og modificere koncepter til endelige løsninger baseret
på definerede mål
- Organisere og arbejde som en del af en heterogen
projektgruppe
- Vælge og anvende basale kommunikationsteknikker i
projektarbejde
- Dokumentere projektarbejde i en logbog
- Præsentere og forklare resultater fra projektarbejde
- Evaluere projektarbejde og give konstruktiv kritik
Kursusindhold
Kurset introducerer Design & Innovation uddannelsen,
studieteknikker og grundlæggende brugerorienterede
designfærdigheder. Basal produktdesign/produktkonstruktion teori
introduceres. Kurset har et fælles projekttema og studerende
arbejder i grupper. Grupperne udfører feltstudier og analyser for
at få indsigt i behov vedrørende specifikke miljøer og målgrupper.
Studerende identificerer og formulerer problemer, der skal løses,
og udvikler en række ideer og løsninger, der præsenteres i form af
posters. Kurset har to milepæle, hvor de studerende præsenterer
analyser og designforslag. Det videre projektarbejde aftales ved
hver milepæl. På den sidste undervisningsdag afleverer
projektgrupper en logbog, der dokumenterer de opgaver, de har
udført hver uge. En afsluttende poster, der opsummerer arbejdet og
introducerer den valgte løsning, vil blive præsenteret i slutningen
af kurset.
Bemærkninger
Kurset er en integreret del af Design & Innovation
bacheloruddannelsen med fagintegration med kursus 41012 Visuel
Kommunikation. De to kurser skal tages samtidigt. Kurset er
forbeholdt Design & Innovation bachelorstuderende.
Sidst opdateret
28. oktober, 2024