Overordnede kursusmål
På dette kursus lærer de studerende færdigheder og teknikker til at
afgøre om en forretningsidé er den investering i tid og penge værd,
der er nødvendig for at få den i gang. Gennem forelæsninger,
øvelser og gruppearbejde lærer de studerende gradvist at udføre
vurdere startup-idéers realiseringspotentiale. I løbet af kurset
arbejder de studerende på to virkelige cases, hvor de udarbejder en
omfattende feasibility-rapport og præsenterer deres arbejde for
eksterne eksaminatorer. Forretningsidéerne kan stamme fra
studerende, virksomheder, DTU-teknologier eller (samfundsmæssige)
udfordringer. Inden for disse to forskellige projekter vil de
studerende aktivt udføre gennemførlighedsundersøgelser i
forskellige holdkonstellationer. Holdene vil se på beviser for
behov og kundeudvikling, potentiel markedsstørrelse, teknisk
gennemførlighed og begrænsninger, udviklingsomkostninger og
tilgængeligheden af finansiering til både at igangsætte projektet
og holde det i gang. Da projekterne er centreret omkring
bæredygtige løsninger, skal eleverne aktivt integrere indikatorer
for bæredygtighed og etiske overvejelser, som kan give supplerende
oplysninger om muligheder og risici i forbindelse med en
forretningsidé.
Kurset skal forberede de studerende på MSc Technology
Entrepreneurship til at beslutte sig for et projekt og et team, som
de vil arbejde med i resten af deres studietid. Det skal også
forberede dem på at navigere i et professionelt arbejdsmiljø, der
kræver færdigheder inden for både teknik og økonomi, f.eks. inden
for forretningsudvikling eller projektledelse.
Det meste af arbejdet vil foregå uden for klasseværelset og vil
blive udført i grupper. Grupperne vil blive dannet af den
ansvarlige for kurset på grundlag af elevernes egne prioriteringer
med vægt på heterogenitet i gruppen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå trinene i tekniske, finansielle og markedsmæssige
realiserbarhedsundersøgelser ved at anvende principperne i tre
konkrete projekter.
- Analysere potentialet på eksisterende og endnu ikke
eksisterende markeder
- Undersøge kundernes behov
- Opstille finansielle modeller (herunder projektomkostninger,
indirekte omkostninger og løbende omkostninger)
- Fastlægge den miljømæssige og lovgivningsmæssige
realiserbarhed
- Forbedre forretningsplaner og finansielle fremskrivninger
- Præsentere forretningsidéer på en enkel, effektiv,
overbevisende og objektiv måde
- Evaluering af andre gennemførlighedsundersøgelser
Kursusindhold
• Markedsvurdering (markedsundersøgelse og -analyse)
• Kundeudvikling
• Kortlægning af kompetencer
• Måling af virkninger
• Teknisk vurdering
• Finansiel vurdering
• Juridiske og IP overvejelser
• Etiske overvejelser
Litteraturhenvisninger
Aulet, B. 2013. Disciplined entrepreneurship: 24 steps to a
successful startup.
Gruber G. & Tal. S. 2017. Where to Play: 3 steps for
discovering your most valuable market opportnity. Mullins, J. 2006.
The new business road test: What entrepreneurs and executives
should do before writing a business plan.
mere uploades på DTU Learn
Bemærkninger
Dette kursus skal tages sammen med 38201 og 38203 og er derfor
forbeholdt studerende på MSc i Technology Entrepreneurship.
Sidst opdateret
02. maj, 2024