Overordnede kursusmål
Dette kursus tager fat i en vigtig udfordring for
iværksætterstuderende: Håndtering af de udfordringer, der følger
med at være iværksætter og studerende på samme tid. Formålet med
dette kursus er at forstå og udforske forskellige tilgange til,
hvordan man kan tilrettelægge de studerendes uddannelsesmæssige,
iværksættermæssige og personlige liv. Dette vil blive opnået ved at
studere f.eks. de studerendes kompetenceudvikling, forstå
teamdynamik, planlægning af projektarbejde og håndtering af
konflikter i tværfaglige teams. Desuden lægges der vægt på intern
og ekstern (mundtlig, visuel og skriftlig) kommunikation. De
studerende skal reflektere over, hvordan de forskellige værktøjer
og teknikker er relevante og kan bruges til at forbedre deres
personlige liv, iværksætterliv og uddannelsesliv (baseret på
litteratur eller personlige erfaringer). Indlæringen af dette
kursus vil hjælpe de studerende med at tilrettelægge resten af
deres kandidatuddannelse i teknologisk iværksætteri.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Analysere sine egne iværksættermæssige og personlige
kompetencer og planlægge hvordan man kan udvikle disse
- Analysere hvordan ens egne kompetencer hænger sammen med et
teams kompetencer
- Udvikle flere forståelser af teamdynamik og konflikthåndtering
og anvende dem i praksis
- Forstå det underliggende princip om følelser der forklarer
teamdynamik og konflikter
- Forstå hvordan fordomme har en indvirkning på teamdynamik og
konflikter
- Udvikle forskellige former for kommunikation (mundtlig, visuel
og skriftlig) i et iværksætterteam
- Udvikle forskellige former for kommunikation (mundtlig, visuel
og skriftlig), der anvendes over for eksterne interessenter
- Forstå og udvikle forskellige refleksive skriveteknikker og
anvende dem i forbindelse med kursets indhold
Kursusindhold
Hver forelæsning består af en (gæste)forelæsning om et specifikt
emne i forbindelse med iværksætterlivets færdigheder.
Foredragsholderen vil præsentere en række forskellige tilgange
(f.eks. konkret, abstrakt, teoretisk, praktisk) til, hvordan man
kan behandle dette specifikke emne. I interaktive øvelser vil de
studerende undersøge, hvordan disse forskellige tilgange kan
anvendes på projekter, som de arbejder på i andre kurser på det
pågældende tidspunkt. De studerende afprøver tilgangen og
reflekterer over, hvordan og hvorfor denne tilgang fungerer for dem
(eller hvorfor den ikke fungerer). Efter forelæsningen afprøver de
studerende et udvalg af tilgange mere indgående i deres
projektarbejde i andre fag. De studerende reflekterer over deres
erfaringer og kæder disse erfaringer sammen med teorien. Hver
forelæsning bygger på den foregående forelæsning. Ved kursets
afslutning har de studerende afprøvet og reflekteret over en række
tilgange inden for iværksætterlivets færdigheder, som vil kunne
vejlede de studerende gennem resten af deres kandidatuddannelse.
Litteraturhenvisninger
Not an exhaustive list.
Stacey, R. D. (2007). Strategic management and organisational
dynamics: The challenge of complexity to ways of thinking about
organisations. Pearson education.
Brattström, A. (2019), Working with Startups? These are the Three
Things You Ought to Know about Startup Teams. Technology Innovation
Management Review, 9(11): 5-14.
Kalvapalle, S. G., Phillips, N., & Cornelissen, J. (2024).
Entrepreneurial Pitching: A Critical Review and Integrative
Framework. Academy of Management Annals.
Marcon, A. and Ribeiro, J.L.D. (2021), How do startups manage
external resources in innovation ecosystems? A resource perspective
of startups’ lifecycle. Technological Forecasting and Social Change
171: 120965.
Sullivan, D. M., & Ford, C. M. (2014). How Entrepreneurs use
Networks to Address Changing Resource Requirements during Early
Venture Development. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(3),
551-574.
Kirtley J, O'Mahony S. (2023), What is a pivot? Explaining when
and how entrepreneurial firms decide to make strategic change and
pivot. Strategic Management Journal 44: 197–230.
Haynes, K.T., Hitt, M.A. and Campbell, J.T. (2015), The Dark Side
of Leadership: Towards a Mid-Range Theory of Hubris and Greed in
Entrepreneurial Contexts. Journal of Management Studies, 52:
479-505.
Sidst opdateret
11. september, 2024