38201 Entrepreneurial Life Skills

2024/2025

Kursusinformation
Entrepreneurial Life Skills
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Technology Entrepreneurship
Polyteknisk grundlag (MSc), Technology Entreneurship
E2A (man 13-17)
Campus Lyngby
Interaktive forelæsninger og gæsteforlæsninger. Gruppearbejde i klasseværelset. Efterfølgende individuel selvstudie, hvor de studerende sammensætter deres læring med relevant litteratur. En online platform vil guide selvstudiet og facilitere diskussionen blandt de studerende.
13-uger
Ingen eksamen
Afløsningsopgave
En individuel reflekterende rapport (referende teori), der adresserer hvordan og hvorfor de forskellige værktøjer og teknikker hjalp hver studerende i deres undervisning, entreprenørskab og personlige liv.
7-trins skala , intern bedømmelse
42383
42383
Maksimum: 50
Robin van Oorschot , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4416 , roor@dtu.dk
Maria-Theresa Norn , tnorn@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Dette kursus tager fat i en vigtig udfordring for iværksætterstuderende: Håndtering af de udfordringer, der følger med at være iværksætter og studerende på samme tid. Formålet med dette kursus er at forstå og udforske forskellige tilgange til, hvordan man kan tilrettelægge de studerendes uddannelsesmæssige, iværksættermæssige og personlige liv. Dette vil blive opnået ved at studere f.eks. de studerendes kompetenceudvikling, forstå teamdynamik, planlægning af projektarbejde og håndtering af konflikter i tværfaglige teams. Desuden lægges der vægt på intern og ekstern (mundtlig, visuel og skriftlig) kommunikation. De studerende skal reflektere over, hvordan de forskellige værktøjer og teknikker er relevante og kan bruges til at forbedre deres personlige liv, iværksætterliv og uddannelsesliv (baseret på litteratur eller personlige erfaringer). Indlæringen af dette kursus vil hjælpe de studerende med at tilrettelægge resten af deres kandidatuddannelse i teknologisk iværksætteri.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere sine egne iværksættermæssige og personlige kompetencer og planlægge hvordan man kan udvikle disse
  • Analysere hvordan ens egne kompetencer hænger sammen med et teams kompetencer
  • Udvikle flere forståelser af teamdynamik og konflikthåndtering og anvende dem i praksis
  • Forstå det underliggende princip om følelser der forklarer teamdynamik og konflikter
  • Forstå hvordan fordomme har en indvirkning på teamdynamik og konflikter
  • Udvikle forskellige former for kommunikation (mundtlig, visuel og skriftlig) i et iværksætterteam
  • Udvikle forskellige former for kommunikation (mundtlig, visuel og skriftlig), der anvendes over for eksterne interessenter
  • Forstå og udvikle forskellige refleksive skriveteknikker og anvende dem i forbindelse med kursets indhold
Kursusindhold
Hver forelæsning består af en (gæste)forelæsning om et specifikt emne i forbindelse med iværksætterlivets færdigheder. Foredragsholderen vil præsentere en række forskellige tilgange (f.eks. konkret, abstrakt, teoretisk, praktisk) til, hvordan man kan behandle dette specifikke emne. I interaktive øvelser vil de studerende undersøge, hvordan disse forskellige tilgange kan anvendes på projekter, som de arbejder på i andre kurser på det pågældende tidspunkt. De studerende afprøver tilgangen og reflekterer over, hvordan og hvorfor denne tilgang fungerer for dem (eller hvorfor den ikke fungerer). Efter forelæsningen afprøver de studerende et udvalg af tilgange mere indgående i deres projektarbejde i andre fag. De studerende reflekterer over deres erfaringer og kæder disse erfaringer sammen med teorien. Hver forelæsning bygger på den foregående forelæsning. Ved kursets afslutning har de studerende afprøvet og reflekteret over en række tilgange inden for iværksætterlivets færdigheder, som vil kunne vejlede de studerende gennem resten af deres kandidatuddannelse.
Litteraturhenvisninger
Not an exhaustive list.
Stacey, R. D. (2007). Strategic management and organisational dynamics: The challenge of complexity to ways of thinking about organisations. Pearson education.
Brattström, A. (2019), Working with Startups? These are the Three Things You Ought to Know about Startup Teams. Technology Innovation Management Review, 9(11): 5-14.
Kalvapalle, S. G., Phillips, N., & Cornelissen, J. (2024). Entrepreneurial Pitching: A Critical Review and Integrative Framework. Academy of Management Annals.
Marcon, A. and Ribeiro, J.L.D. (2021), How do startups manage external resources in innovation ecosystems? A resource perspective of startups’ lifecycle. Technological Forecasting and Social Change 171: 120965.
Sullivan, D. M., & Ford, C. M. (2014). How Entrepreneurs use Networks to Address Changing Resource Requirements during Early Venture Development. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(3), 551-574.
Kirtley J, O'Mahony S. (2023), What is a pivot? Explaining when and how entrepreneurial firms decide to make strategic change and pivot. Strategic Management Journal 44: 197–230.
Haynes, K.T., Hitt, M.A. and Campbell, J.T. (2015), The Dark Side of Leadership: Towards a Mid-Range Theory of Hubris and Greed in Entrepreneurial Contexts. Journal of Management Studies, 52: 479-505.
Sidst opdateret
11. september, 2024