Overordnede kursusmål
Kurset skal sætte de studerende i stand til at forstå samspillet
mellem produkter/ydelser og markedet ud fra Design
Thinking-principper og udvikle de studerendes kompetencer til
entreprenøriel markedsføring efter en kundeudviklingsproces.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Design en levedygtig forretningsmodel for et bestemt produkt /
service, ved hjælp af Design Thinking-principper
- Opregne de forskellige begrebsliggørelser af markedet og
beskrive kvalifikationen af et produkt på markedet
- forstå samspillet mellem værdi, adfærdsmæssige ændringer og
forretningsmodel
- Forstå og følg kundeudviklingsproces (kundeopdagelse,
kundevalidering, kundeoprettelse og kundeopbygning)
- Analyser, hvordan organisationer bruger marketingmixet til at
markedsføre produkter/tjenester til deres målkunder
- Forklare grundlæggende begreber i virksomheds strategi
- Forklare grundlæggende begreber i branding og advertising
- Diskutere betydningen af strategic pricing
- Foretage grundlæggende markedsanalyse for et bestemt produkt /
tjeneste
- Forstå og anvende digitale marketingværktøjer til et bestemt
produkt/service
- Analysere forholdet mellem et produkt og dets marked ved hjælp
af teorierne fra kursets pensum
Kursusindhold
De studerende vil blive bedt om at udvikle en marketingplanlægning
med hensyn til et specifikt produkt/service efter en
kundeudviklingsproces. Kurset skal sætte de studerende i stand til
at tænke strategisk omkring udvikling af kunder gennem forskellige
tilgange inden for iværksættermarkedsføring. Kurset er baseret på
en kombination af empiriske eksempler, teorier og begreber om
marked, forretningsdesign, strategi og markedsføring.
Litteraturhenvisninger
• Dickinson, D., Raynor, D. K., & Duman, M. (2001). Patient
information leaflets for medicines: using consumer testing to
determine the most effective design. Patient education and
counseling, 43(2), 147-159.
• Brassington F. & Pettitt, S. (2006). Pricing, Chapter 10 in
Principles of Marketing, pp. 429-466. Pearson Education Ltd,
England.
• Gurnard, J, et al., (2000). Consumer Testing of Commercial Lager
Beers in Blind vs. Informed Conditions: Relation with Descriptive
Analysis and Expert Quality Ratings. Journal of the Institute of
Brewing, 106(1), 2I-29.
• Dolgui, A., & Proth, J. M. (2010). Pricing strategies and
models. Annual Reviews in Control, 34(1), 101-110.
• Lindstrom, M. (2005) Smash Your Brand, in Brand Sense: How to
Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight and Sound,
pp.39-66, London: Kogan
• Edelman, D. C. (2010). Branding in the digital age. Harvard
business review, 88(12), 62-69.
• Hennion, A., Méadel, C. & Libbrecht, L. (1993) In the
laboratories of desire: Advertising as an intermediary between
products and consumers, pp.169-192, Reseaux, vol. 1 #2.
• Porter, M.E. (2008) The Five Competitive Forces That Shape
Strategy, Harvard Business Review, January, pp. 78-93, Cambridge
(MA): Harvard Business Press
• Kim, W.C. & Mauborgne, M. (2005) Analytical Tools and
Frameworks, in Blue Ocean Strategy – How to Create Uncontested
Market Space and Make the Competition Irrelevant, pp.23-47,
Cambridge (MA): Harvard Business Press
• BenMahmoud‐Jouini, S., & Midler, C. (2020). Unpacking the
notion of prototype archetypes in the early phase of an innovation
process. Creativity and Innovation Management, 29(1), 49-71.
• den Ouden, E. (2012) Innovation Design. Springer, chapters 2, 3,
4 and 5, pp. 13 - 138 (Accessible and downloadable on DTU online
library).
Sidst opdateret
02. maj, 2024