38112 Marketing i iværksætteri

2024/2025

Dette kursus er primært designet til studerende i MSc of Tech Entrepreneurship. Studerende på andre uddannelser anbefales at tage det som et valgfag, hvis det er interesseret.
Kursusinformation
Entrepreneurial Marketing
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Teknologisk specialisering (MSc), Technology Entrepreneurship
Juni
Campus Lyngby
Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. Sideløbende med projektarbejde i grupper.
3-uger
Gruppepræsentation og individuel mundtlig prøve foregår samtidig.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelsen er baseret på to elementer: 1) en gruppeopgave af forretningsmodel ved afslutningen af semestret (60%); og 2) et individuelt baserede mundtlige prøve for at teste elevernes faglige forståelse af fagene (40%).
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
42085
38107
Bachelor i Design og Innovation eller tilsvarende
Minimum 15
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Francesco Rosati , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 6021 , frro@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset skal sætte de studerende i stand til at forstå samspillet mellem produkter/ydelser og markedet ud fra Design Thinking-principper og udvikle de studerendes kompetencer til entreprenøriel markedsføring efter en kundeudviklingsproces.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Design en levedygtig forretningsmodel for et bestemt produkt / service, ved hjælp af Design Thinking-principper
  • Opregne de forskellige begrebsliggørelser af markedet og beskrive kvalifikationen af et produkt på markedet
  • forstå samspillet mellem værdi, adfærdsmæssige ændringer og forretningsmodel
  • Forstå og følg kundeudviklingsproces (kundeopdagelse, kundevalidering, kundeoprettelse og kundeopbygning)
  • Analyser, hvordan organisationer bruger marketingmixet til at markedsføre produkter/tjenester til deres målkunder
  • Forklare grundlæggende begreber i virksomheds strategi
  • Forklare grundlæggende begreber i branding og advertising
  • Diskutere betydningen af strategic pricing
  • Foretage grundlæggende markedsanalyse for et bestemt produkt / tjeneste
  • Forstå og anvende digitale marketingværktøjer til et bestemt produkt/service
  • Analysere forholdet mellem et produkt og dets marked ved hjælp af teorierne fra kursets pensum
Kursusindhold
De studerende vil blive bedt om at udvikle en marketingplanlægning med hensyn til et specifikt produkt/service efter en kundeudviklingsproces. Kurset skal sætte de studerende i stand til at tænke strategisk omkring udvikling af kunder gennem forskellige tilgange inden for iværksættermarkedsføring. Kurset er baseret på en kombination af empiriske eksempler, teorier og begreber om marked, forretningsdesign, strategi og markedsføring.
Litteraturhenvisninger
• Dickinson, D., Raynor, D. K., & Duman, M. (2001). Patient information leaflets for medicines: using consumer testing to determine the most effective design. Patient education and counseling, 43(2), 147-159.
• Brassington F. & Pettitt, S. (2006). Pricing, Chapter 10 in Principles of Marketing, pp. 429-466. Pearson Education Ltd, England.
• Gurnard, J, et al., (2000). Consumer Testing of Commercial Lager Beers in Blind vs. Informed Conditions: Relation with Descriptive Analysis and Expert Quality Ratings. Journal of the Institute of Brewing, 106(1), 2I-29.
• Dolgui, A., & Proth, J. M. (2010). Pricing strategies and models. Annual Reviews in Control, 34(1), 101-110.
• Lindstrom, M. (2005) Smash Your Brand, in Brand Sense: How to Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight and Sound, pp.39-66, London: Kogan
• Edelman, D. C. (2010). Branding in the digital age. Harvard business review, 88(12), 62-69.
• Hennion, A., Méadel, C. & Libbrecht, L. (1993) In the laboratories of desire: Advertising as an intermediary between products and consumers, pp.169-192, Reseaux, vol. 1 #2.
• Porter, M.E. (2008) The Five Competitive Forces That Shape Strategy, Harvard Business Review, January, pp. 78-93, Cambridge (MA): Harvard Business Press
• Kim, W.C. & Mauborgne, M. (2005) Analytical Tools and Frameworks, in Blue Ocean Strategy – How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant, pp.23-47, Cambridge (MA): Harvard Business Press
• BenMahmoud‐Jouini, S., & Midler, C. (2020). Unpacking the notion of prototype archetypes in the early phase of an innovation process. Creativity and Innovation Management, 29(1), 49-71.
• den Ouden, E. (2012) Innovation Design. Springer, chapters 2, 3, 4 and 5, pp. 13 - 138 (Accessible and downloadable on DTU online library).
Sidst opdateret
02. maj, 2024