Overordnede kursusmål
Målet er at give de studerende et forståelse af metoder til
inddragelse af aktører og artefakter i innovationsprocesser, og
ekspertise i at facilitere co-creation workshops. Kurset vil give
de studerende mulighed for at analysere, udvælge, udvikle og
afprøve metoder og værktøjer for aktiv inddragelse af aktører i
virkelig eller simuleret designprocesser. Der vil være fokus på
metoder som brugerdreven innovation, participatory design,
participatory innovation og co-creation. De studerende skal udvise
dyb forståelse af og kunne reflektere over de forskellige tilganges
betydning, med hensyn til iscenesat dialog, under den videre
projektering, og resultatet heraf. Kurset vil give de studerende et
bredt fundament til at inddrage, iscenesætte og facilitere
processer, hvor forskellige aktører er involveret i tværfaglig
dialog, i front-end innovation, idégenerering, syntese og
afprøvning af designløsninger, performance, etc., samt et teoretisk
grundlag til at reflektere over disse med baseret på kursets
pensumlitteratur. Kurset involverer en række opgaver fra den
virkelige verden, og de arbejder i grupper for at gennemføre
co-creation aktiviteter for disse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Evaluér effektiviteten af at inddrage eksterne aktører i
designprocesserne ved at kritisere fordele og ulemper baseret på
eksempler fra casestudier og eksisterende litteratur.
- Vurder effekten af at bruge ’boundary objects’ i tværfaglige
dialoger ved at sammenligne forskellige eksempler fra casestudier
for at bestemme de mest effektive praksisser og kontekster for
deres anvendelse.
- Vurder fordele og ulemper ved at bruge principper fra universel
design til at fremme tværfagligt samarbejde.
- Iscenesætte en skabende dialog i co-creation og reflektere over
rollen som facilitator i disse.
- Analyser fordele og ulemper ved forskellige nye værktøjer til
at fremme tværfagligt samarbejde.
- Iscenesætte og reflekter over brugen af workshops og
co-creation teknikker i designprocessen.
- Design en omfattende workshop, der strategisk implementerer
teorien om begrænsninger og kreativitet for at forbedre co-creation
processen.
- Kritiser workshopdesignet ved at evaluere, hvordan teorien om
begrænsninger og kreativitet påvirker resultaterne af co-creation
processen, og foreslå forbedringer baseret på empirisk forskning og
teoretiske indsigter.
Kursusindhold
Kurset fokuserer på at analysere, hvordan man involverer
forskellige aktører og artefakter i designprocessen, hvor målet er
at skabe viden igennem dialoger. Vi vil analysere den historiske
udvikling af brugerinvolvering og se, hvordan det har udviklet sig
fra at se en bruger som en genstand eller forsøgsperson, til at se
på brug og praksis samt andre aktører som ’medskabere’. Vi vil
undersøge og diskutere en række forskellige metoder til
brugerinddragelse, såsom: brugervenlighed, design laboratorier,
generative sessions, video, performance, design spil, og
participatory innovation.
Litteraturhenvisninger
Litteratur vil blive uploaded på Inside før kurset starter og
derefter uge for uge
Sidst opdateret
02. maj, 2024