38109 X-Tech+

2024/2025

Det er et krav for deltagelse i kurset at de studerende udgør en gruppe på mindst 3, der viderefører det projekt de har arbejdet med i 38103.
Kursusinformation
X-Tech+
Engelsk
10
Kandidat
E4 (tirs 13-17, fre 8-12) og F4 (tirs 13-17, fre 8-12)
Et deltaljeret skema annonceres på DTU Learn ved kursusstart.
Campus Lyngby
Lokale til de enkelte undervisningsgange annonceres på DTU Learn.
Kursus 38109 er et videregående kursus, der bygger på kursus 38103.

I 38103 har de studerende taget de første skridt ind i entreprenørskab, hvor de har lært gennem at eksekvere på deres startup (inkubation). X-Tech+ er en accelerator og fokuserer på at modne teknologien, forretningen og sikre accelerationen gennem strategisk arbejde med et 'avisory baord' fra DTU's Bestyrelsesuddannelse.

Kurset vil også bruge peer-to-peer læring, tavleundervisning og gruppesupervision.
13-uger
Aftales med underviser, Eksamensdatoen bliver offentliggjort i forbindelse med kursusstart.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Eksaminationen foregår som et bestyrelsesmøde, hvor gruppen af studerende afholder møde med deres advisory board fra DTU's bestyrelsesuddannelse. Forud for mødet har gruppen afleveret en udviklingsplan, som danner grundlag for eksaminationens temaer. Der gives en samlet evaluering, med lige vægt på det skrevne grundlag og den mundtlige præsentation. Arbejdet udføres i grupper, men vurderes individuelt. Kurset er ikke egnet til reeksamen, derfor skal studerende der ikke har bestået følge kurset igen.
50 minutter, inklusiv votering og feedback.
:

Der vil være en skærm til rådighed.
Medring selv: en printet dagsorden til alle deltagende samt eksaminator.

bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
38103 or 38203 , X-Tech+ er et videregående kursus, og bygger ovenpå kursus 38103. Det er en forudsætning for deltagelse at du er en del af et startup-projekt fra kursus 30103. Deltagelsen beror på et startup-projekt fra kursus 38103, men teamet er ikke nødvendigvis det samme. Én studerende, fra kursus 38103, forsætter startup-projektet med et nyt team bestående af mindst 3 personer.
Thomas James Howard , Lyngby Campus, Bygning 372 , thow@dtu.dk
Loris Spasojevic (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 372 , lospas@dtu.dk
Danny Grydholt-Jantzen , Lyngby Campus, Bygning 371 , dangry@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
Hos underviser
Senest 1 uge før kursusstart.
Deltagelse aftales med kursusansvarlig (Danny Grydholt) og registreres derefter i studieplanlæggeren.
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset er et acceleratorforløb og lægger vægt på en learning by doing-filosofi.
For at fremskynde læringsprocessen samarbejder de studerende fra X-Tech+ med erfarne fagfolk, der deltager i DTU's bestyrelsesuddannelse. Samarbejdet underbygger ​​de metoder og teorien, kurset underviser i.

Det overordnede mål er at fremskynde udviklingen og professionalisere de studerende fra X-Tech (38103), og gøre disse klar til at rejse investeringer og lave tech-spinouts med 'impact'.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare hvilke love og bestemmelser der særligt påvirker startups generelt, såvel som dennes specifikke startup samt redegøre for hvilke forholdsregler det kræver af startup'en.
  • Udføre et budget, der kan benyttes i dialog med mulige investorer.
  • Påvise et 'product/market fit'.
  • Analysere rekrutteringsbehovet i startup'en, på det operationelle og strategiske niveau.
  • Analysere markedet og den konkurrencemæssige situation og identificere hvilken position startup'en skal indtage for at opnå en konkurrencedygtig position i markedet.
  • Analysere startup'ens Innovation Readiness Level og identificere de vigtigste udviklingspunkter og strategier for at opnå disse, der bridrager til at gøre startup'en investeringsklar.
  • Argumentere for den samfundsmæssige 'impact' startup'en har (socialt, miljø/klima og økonomisk).
  • Bedømme den nuværende sammensætning af 'advisory board' samt reflektere over hvordan et fremtidigt 'advisory board' skal sammensættes for at øge værdien af dette og af startup'en.
  • Formulere en strategi for 'IPR' (immaterielle rettigheder) der styrker startup'ens investeringspotentiale (hvis relevant).
  • Formulere en funding strategi, baseret på konkrete udviklingsmål og en analyse af behovet for funding, blød såvel som hård.
  • Formulere en kommunikationsstrategi og aktivitetsplan, samt udforme en kernefortælling og kommunikationsprodukter (artikel) der formidler startup'en eksternt rettet.
  • Formulere en udviklingsplan, eksekvere på denne og reflektere over ændringer og disses strategiske betydning.
Kursusindhold
Kurset dækker startup jura, økonomi, markeds- og konkurrenceanalyse, rekruttering, 'IRL', 'impact', 'IPR', funding og kommunikation. kurset ligger i forlængelse af kursus 38103.

De enkelte startups bygger på forskellige teknologier, og derfor er kurset egnet for alle studieretninger på tværs af DTU.
Da den tekniske udvikling er en forudsætning for udviklingen af startup'en er denne en stor del af kursets fokus, men på grund af diversiteten i teknologier dækkes disse ikke i kurset, men der afsættes tid til arbejdet.

Kursets afsluttende aflevering er en udviklingsplan. Kurset eksamineres som et bestyrelsesmøde, med afsæt i den afleverede udviklingsplan.
Litteraturhenvisninger
Obligatorisk læsning:

- Nielsen, Nicolaj Højer, 2017, Startup Funding.

- Fisher III, William W. and Oberholzer-Gee, Felix, 2013, Strategic Management of Intellectual Property, California Management Review, Vol. 55, No. 4, pp. 157–183.

- Andhov, Alexandra, 2020, Start-Up Law, Edward Elgar Publishing Ltd.

- Gruber, Marc and Tal, Sharon, 2017, Where to play, Pearson Education Limited.

- Gassmann, Oliver; Frankenberger, Karolin and Choudury, Michaela, 2020, The Business Model Navigator, 55 business models, Pearson Education Limited.

- Kounalakis, Markos; Banks, Drew and Daus, Kim, 1999, Beyond Spin, John Wiley & Sons.


Anbefalet læsning:

- Kumar, Vijay, 2013, 101 Design Methods, John Wiley & Sons.

- Swindling, Linda, 2013, Stop Complainers and Energy Drainers, John Wiley & Sons.

- Ries, Eric, 2011, The Lean Startup, Penguin Random House.
Bemærkninger
En aftale om det videre samarbejde eller overdragelse af rettighederne til 'start up'en' mellem 'Project Proposer' fra kursus 38103 og de studerende skal være på plads ved registrering.

Danmark har et stærkt startup økosystem, med mange stærke programmer til at understøtte startups. Kurset forventer at de enkelte grupper af studerende er aktive og strategisk arbejder med hvordan de kan bidrage til og drage nytte af disse tilbud.

Hvert deltagende team får 20.000 DKK til videre modning af deres startup (teknologi). Beløbet skal benyttes inden kursets afslutning, ellers bortfalder midlerne.
Alle deltagende teams konkurrerer om 100.000 DKK, i hovedpræmie for X-Tech programmet.
Sidst opdateret
02. maj, 2024