38001 Bæredygtigt Iværksætteri

2024/2025

Kursusinformation
Sustainable Entrepreneurship
Engelsk
5
Bachelor
Tilvalgskursus (B Eng), Arktisk Byggeri og Infrastruktur
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. Sideløbende med projektarbejde i grupper.
13-uger
Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evalueringen er en helhedsvurdering baseret på: 1) en mid-term gruppeopgave (15%, individuel udførelse skal være vurderes); 2) en end-term gruppeopgave (35%, individuel udførelse skal være vurderes); 3) en end-term individuel rapport tilknyttet gruppearbejdet (50%). Den endelige karakter vil blive givet på individuel basis.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
Minimum 15
Francesco Rosati , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 6021 , frro@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Dette kursus giver studerende mulighed for at deltage i eventet EuroTeQaThon. Se her for yderligere information: https://www.inside.dtu.dk/da/undervisning/faglig/faglige_tilbud/euroteq/euroteq-collider
Overordnede kursusmål
Det generelle kursusmål er at skabe et bæredygtigt iværksætterlaboratorium, der tilbyder et stimulerende og hands-on uddannelsesmiljø, hvor de studerende i samarbejde med impact-iværksættere og andre interessenter arbejder på effektive startup-ideer, der bidrager til samfundsmæssige udfordringer (som dem, der er repræsenteret af FN's mål for bæredygtig udvikling) og regenerering af miljømæssige og sociale systemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare betydningen af bæredygtigt iværksætteri
  • Analysere forretningsorienterede bæredygtighedsudfordringer i samarbejde med impact-iværksættere og andre interessenter
  • Identificere, evaluere og prioritere markedsmuligheder relateret til en formuleret bæredygtighedsudfordring
  • Analyser bæredygtighedsorienterede markedsmuligheder i samarbejde med potentielle kunder
  • Udvikle en bæredygtig forretningsmodelidé, der adresserer en bæredygtighedsudfordring og dens relaterede markedsmuligheder
  • Analysere det konkurrenceprægede miljø og justere en bæredygtig forretningsmodelidé i overensstemmelse hermed
  • Identificer potentielle partnere, investorer og andre nøgleinteressenter, der er interesserede i ideen om bæredygtig forretningsmodel
  • Udarbejde en solid forretningsplan baseret på en bæredygtig forretningsmodelidé
  • Vurdere en bæredygtig forretningsmodelidé og dens tilhørende forretningsplan
Kursusindhold
Kurset tilbyder litteratur, casestudier og værktøjer, der understøtter de studerendes læring gennem hele deres iværksætterrejse. Ved at deltage i kurset vil de studerende samarbejde med impact-iværksættere og organisationer om:

1. At formulere af en samfundsmæssig udfordring, der kan omsættes til en forretningsmulighed;
2. At udvikle og validere en bæredygtig forretningsmodelidé, der tackler den formulerede samfundsudfordring
3. At udarbejde og præsentere en forretningsplan, der fører til udviklingen af en ny impact startup.
Litteraturhenvisninger
Cohen, B., & Winn, M. I. (2007). Market imperfections, opportunity and sustainable entrepreneurship. Journal of business venturing, 22(1), 29-49.

United Nations General Assembly (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development.

Blank, S. (2013). Why the lean start-up changes everything. Harvard business review, 91(5), 63-72.

Lüdeke-Freund, F., Carroux, S., Joyce, A., Massa, L., & Breuer, H. (2018). The sustainable business model pattern taxonomy—45 patterns to support sustainability-oriented business model innovation. Sustainable Production and Consumption, 15, 145-162.
Sidst opdateret
02. maj, 2024