28870 Energi og bæredygtighed

2024/2025

Kursusinformation
Energy and Sustainability
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Sustainable Energy
Retningsspecifikt kursus (MSc), Architectural Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Energy
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Energy Technologies
Teknologisk specialisering (MSc), Architectural Engineering
E7 (tirs 18-22)
Campus Lyngby
Forelæsninger. Arbejde i grupper på 4-6 med en opgave: 1) et projekt pitch; og 2) kort raporter
13-uger
E7
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Karakteren er baseret 50% på gruppeopgaven og 50% på den skriftlige eksamen.
Skriftlig eksamen: 2 timer
Skriftlig eksamen
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet :

Alle hjælpemidler og noter er tilladt

7-trins skala , intern bedømmelse
Kendskab til udbredte energiteknologier og relevante kriterier indenfor livscyklusanalyse og bæredygtighedsanalyse
Seyed Soheil Mansouri , Tlf. (+45) 4525 2907 , seso@kt.dtu.dk
Irini Angelidaki , iria@kt.dtu.dk
28 Institut for Kemiteknik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset giver indsigt i bæredygtighed og livscyklusvurdering af energiteknologier, samt i hvordan energiteknologier kan bidrage til en bæredygtig udvikling. Denne indsigt vil i opgaven blive anvendt til at planlægge en ønskværdig energifremtid. Yderligere kan denne indsigt tjene som inspiration til hvordan du tager bæredygtighed i betragtning i din senere specialisering.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå principperne bag den globale udvikling med hensyn til befolkningstal, levestandard, energiforbrug og udledning af drivhusgasser
  • At forstå energiteknologier og korelere dem med resourceforbrug og miljøpåvirkning
  • Identificere og diskutere konsekvenser af begrænsede ressourcer for valg af fremtidens energiteknologier
  • Forklare principperne bag livscyklusvurderinger og diskutere muligheder, udfordringer og begrænsninger ved deres anvendelse
  • Kritisk anvende en række kvantitative værktøjer til at evaluere og sammenligne bæredygtighedsindikatorer af udvalgte energiteknologier, systemer og services
  • Evaluer nye initiativer der holistisk kan integrere og fremskynde en bæredygtig brug af resourser til energi, brændstoffer og produkter for at styrke den bæredygtige udvikling af samfundet som helhed
  • Lær at opsøge og kritisk anvende data fra forskellige kilder
  • At planlægge en strategisk bæredygtig udvikling af energisektoren indenfor et afgrænset geografisk område ved hjælp af "backcasting teknik"
  • Tilrettelægge og udføre arbejde indenfor analyse af energi og bæredygtighed i internationale, tværfaglige grupper.
  • Sammenfatte et emne inden for energi og bæredygtighed mundtligt og som en kort artikel
Kursusindhold
Fokus i kurset er på bæredygtighed i forhold til energikonvertering. Vi beskæftiger os med forskellige energiteknologier i et systemperspektiv baseret på generelle principper om bæredygtig udvikling. Fokus er på energi- og materialestrømme af relevans for udvalgte vedvarende energiteknologier (især baseret på sol, vind og biomasse) og sammenligning med fossile teknologier. Vi vil diskutere konsekvenserne af samspillet mellem befolkning, energiforbrug, levestandard og klimaændringer for bæredygtig udvikling. De udvalgte teknologier vil blive vurderet i et livscyklusperspektiv. Forskellige værktøjer til vurdering af bæredygtig udvikling vil blive behandlet, herunder livscyklusvurderinger, carbon footprint og nettoenergi-analyse. Desuden vil vi diskutere hvordan innovativ integration af energi og materiale-strømme melem samfundets forskellige sektorer kan styrke den bæredygtige udvikling. Værktøjerne vil blive anvendt til udtænkning af bæredygtige løsninger på samfundsudfordringer samt planlægning af en bæredygtig udvikling for energisektoren i et specifikt geografisk område.
Litteraturhenvisninger
Læsematerialet består af artikler som bliver tilgængelige på DTU Learn.
Sidst opdateret
16. maj, 2024