26620 Kemi og Innovation

2024/2025

26620 har tidligere været udbudt som bachelorkursus med nr. 26610.
Kursusinformation
Chemistry and Innovation
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Applied Chemistry
Retningsspecifikt kursus (MSc), Applied Chemistry
Retningsspecifikt kursus (MSc), Chemical and Biochemical Engineering
Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger suppleret med projektarbejde. I projektarbejdet arbejder man med et problem stillet af en virksomhed.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Opgaven består af en poster, hvor både problem og løsning beskrives. Den mundtlige eksamen starter med en kort salgstale for projektet.
1 time
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
26610
Almen kemi.26010 , Kemisk Fagprojekt, hvor man er blevet introduceret til læsning af forskellige typer litteratur inkl. videnskabelige tidsskrifter, patenter, konference-proceedings, og desuden har prøvet at lave et projekt der stilller et åbent spørgsmål.
Minimum 10 Maksimum: 50
Charlotte Held Gotfredsen , Lyngby Campus, Bygning 206 , chg@kemi.dtu.dk
Anders Riisager , Lyngby Campus, Bygning 206 , ar@kemi.dtu.dk
26 Institut for Kemi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Målet er at introducere de studerende for innovation og opnå viden omkring metoder og værktøjer som kan bruges i innovations processer. Give dem mulighed for at udvikle deres egne idéer i samarbejde med eksisterende virksomheder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Generere idéer og gennemføre et innovationsprojekt i en gruppe.
  • Redegøre for innovationsbegrebet, innovations proces modeller og mulige forretningsmodeller.
  • Anvende relevante udviklings- og projektstyringsværktøjer.
  • Anvende relevant videnskabelig litteratur og patentinformation i innovationsprojektet.
  • Inddrage relevant lovgivning/regelsæt i innovationsprojektet.
  • Illustrere projektideer og forretningspotentiale i en kort mundtlig fremlæggelse.
  • Udarbejde en overskuelig, og informativ poster, der beskriver hele projektet.
  • Præsentere ideer og reflektere over problemstillinger i en mundtlig dialog med forskellige interessenter.
  • Anvende en innovations proces model i et innovations projekt af interesse for en ekstern virksomhed.
Kursusindhold
I samarbejde med en virksomhed udvikles en forretningsidé. Det er de studerendes egne idéer, der er i fokus, men der arbejdes med inside-out/outside-in innovation, dvs. at det både kan være virksomheder og de studerende selv, der kommer med det oplæg, som så vil blive udviklet gennem kurset. Der vil være fokus på innovations process modeller, business model canvas og iterativ kundebaseret udvikling af forretningscasen.
Kurset består af forelæsninger, læsestof, gruppeøvelser og opgaver samt fællesbedømmelser. En stor del af læringsaktiviteterne er gruppebaseret og af den grund er det vigtigt at deltage i klasseundervisningen.
Bemærkninger
Kurset var tidligere udbudt som 26610. Det henvender sig til studerende som er på min. fjerde semester. Kurset vil på sigt supplere 42500 Engineering and Innovation. I overgangsperioden vil kurset blive tilpasset den enkelte studerende i forhold til om de har bestået 42500 (eller tilsvarende kursus) eller ej.
Sidst opdateret
02. maj, 2024