25322 Design og anvendelse af Recirkulationssystemer til fiskeopdræt

2024/2025

Ved flere end 12 tilmeldte, har studerende ved Bæredygtigt Fiskeri og Akvakultur førsteret.
Kursusinformation
Advanced course in recirculating aquaculture systems: Design and application
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Fisheries and Aquaculture
Teknologisk specialisering (MSc), Sustainable Fisheries and Aquaculture
Juni
Undervisningen vil foregå i Hirtshals fra mandag d. 10. juni kl. 10:00 indtil fredag d. 21. juni kl. 12:00. For studerende indskrevet ved DTU Aqua i Lyngby dækkes rejse og overnatningsomkostninger af DTU Aqua.
DTU Aqua i Hirtshals
Forelæsninger, gæsteforelæsninger fra industrien, ekskursioner, individuelle og gruppebaserede eksperimenter, tolkning af resultater, problemløsning og skriftlig opgave.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
25316 , eller lignende
Maksimum: 12
Per Bovbjerg Pedersen , Hirtshals, Bygning Hovedbygning , pbp@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give de studerende en avanceret viden om og forståelse for Recirculating Aquaculture Systems (RAS) i deres helhed og en praktisk forståelse af interaktioner og de indbyrdes afhængighedsforhold i forskellige RAS-komponenter i en operativ kontekst. Kurset vil give de studerende en forståelse for kompleksiteten af ​​driften samt at designe og analysere recirkuleringsanlæg med hensyn til produktion og praktiske spørgsmål, såsom fodring, belastning, produktionskapacitet, vandkvalitet og systemets drift og forvaltning. De studerende vil lære at beregne og designe basale RAS ved at tage system input og komponent set-up i betragtning. De studerende vil lære om miljømæssige problemstillingerl, herunder slam håndtering og end-of-pipe spildevandsbehandling. Ved udgangen af kurset skal de studerende være i stand til at designe et grundlæggende RAS samt være i stand til at evaluere eksisterende systemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beregne systeminput og forudsige massebalancer for næringssalte.
  • Vurdere vigtige vandkemiske parametre ved hands-on erfaring (analysere/beregne).
  • Beskriv funktionaliteten af komponenter og processer i RAS.
  • Gøre rede for interaktioner og indbyrdes afhængighed af forskellige RAS-komponenter i en operativ kontekst.
  • Gøre rede for forholdet mellem system design og system management og konsekvenserne for vandkvaliteten (kemisk og mikrobiel) og fiskeproduktion.
  • Forklare principperne for slam og spildevandsbehandling.
  • Designe et RAS ved tage eksempelvis arter, betingelser og drift i betragtning.
  • Evaluere eksisterende recirkuleringsanlæg anlæg vedrørende dimensionelle kriterier, produktionskapacitet, systemrelaterede operationelle begrænsninger, svagheder etc.
  • Vurdere afhjælpende foranstaltninger, der skal træffes i løbet af ustabilitet/svingende opdræts forhold.
Kursusindhold
Input og drift af RAS. Komponent interaktioner og deres indbyrdes afhængighedsforhold i RAS. Samlet design og skalering af RAS. Essentielle komponenter. Vandkvalitets parametre i praksis. Tekniske og driftsmæssige tilgange til at løse problemer i praktisk produktion. Udledning og miljøbelastning, slam håndtering og end-of-pipe behandling.
Litteraturhenvisninger
Kompendie, videnskabelige artikler og hand-outs
Bemærkninger
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for FN’s SDG'er, især #2 (Zero hunger), #12 (Responsible consumption and production) og #14 (Life below water)
Sidst opdateret
16. maj, 2024