Overordnede kursusmål
Det overordnede formål med dette kursus er at give de studerende
viden om, hvorledes vilde fisk er opdelt i genetisk adskilte
populationer. Gennem forelæsninger, praktisk laboratoriearbejde og
seminarer skal de studerende kunne forstå og analysere, hvorledes
den genetiske sammensætning og evolution er betydende for
populationernes overlevelse og produktivitet, og hvorledes
menneskeskabte påvirkninger, såsom klimaændringer og fiskeri kan
føre til evolutionære ændringer i bestandene. De studerende vil
lære, hvorledes genetiske data genereres i praksis i laboratoriet,
kan bruges til at identificere arter og analysere, hvorledes fisk
er opdelt i populationer samt anvendes som praktisk værktøj i
fiskeriforvaltningen. Endelig forventes de studerende at være i
stand til at analysere, hvilke konsekvenser forskellige
forvaltningstiltag kan have for den genetiske diversitet og
overlevelsen af vilde fiskepopulationer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå fundamentale populationsgenetiske sammenhænge. Dette
inkluderer forståelse af centrale begreber såsom selve
populationsbegrebet, genflow, effektiv populationsstørrelse,
selektion og lokal tilpasning.
- Gennemføre praktisk DNA arbejde i laboratoriet, inklusiv DNA
ekstraktion, PCR analyse og genotypning af morderne DNA
markører.
- Forstå centrale begreber og anbefalinger i conservationbiologi,
såsom anbefalinger for effektiv populationsstørrelse for at undgå
indavl og tab af vigtige egenskaber og design af beskyttede
habitater.
- Opnå viden om genetiske markører og forståelse for deres
anvendelighed i populationsgenetiske analyser og i praktisk
fiskeriforvaltning, inklusiv bestandsvurdering og
fiskerikontrol
- Analysere populationsgenetiske data med statistiske metoder af
relevans for fiskeriforskning og –forvaltning så som klassiske
analyser til genetisk identifikation af adskilte populationer,
estimering af effektiv populationsstørrelse og genflow, assignment
tests og mixed-stock analyse til anvendelse i bestandsvurdering og
fiskerikontrol .
- Opnå viden om den nyeste udvikling indenfor genom-forskningen,
og hvorledes disse metoder kan anvendes indenfor fiskeriforskning
og –forvaltning. Dette inkluderer metoder til storskala screening
af økologisk vigtige gener med henblik på at opnå viden om lokale
tilpasninger til det fysiske, kemiske og biologiske miljø, samt
analyse af gen-ekspression til vurdering af miljøinduceret
stress.
- Analysere og vurdere hvilke konsekvenser, ødelæggelse af
habitater samt fiskeri-induceret selektion og klimaændringer kan
have på fiskepopulationers genetiske sammensætning og fremtidige
evolution, samt de resulterende konsekvenser for populationernes
demografi.
- Analysere og vurdere, hvilke genetiske, evolutionære og
resulterende demografiske konsekvenser forskellige
forvaltningstiltag kan have for vilde fiskepopulationer, såsom
regulering af fiskeriet gennem mindstemål og fangstrestriktioner,
etablering af marine reservater samt udsætninger af opdrættede
fisk.
Kursusindhold
Kurset er baseret på en række case studies og praktisk
laboratoriearbejde, som samlet illustrerer hvordan morderne DNA
baserede metoder anvendes til analyse af fiskebestande. Genetiske
metoder anvendes til at definere forvaltningsområder, estimere
bestandsstørrelse, til identifikation af ulovligt fiskeri,
bevarelse of genetiske ressourcer og til genetisk monitering af
effekten af menneskelig aktivitet, såsom fiskeri, udsætning og
global opvarmning.
Kurset gennemgår basale koncepter indenfor populations-genetikken
om hvordan genetisk variation er fordelt mellem bestande.
Gennemgangen inkluderer en diskussion af hvordan selektion påvirker
bestandene og hvordan bestandene kan tilpasse sig til det lokale
miljø gennem evolution, såkaldt ”lokal tilpasning”. Diskussionen
vil blive integreret med klassiske begreber indenfor conservation
biologien, såsom minimums bestandsstørrelse for at undgå indavl,
tab af genetisk diversitet og evolutionært potentiale.
Den seneste udvikling indenfor genetik – og genom-forskningen vil
blive gennemgået med speciel fokus på fisk, hvilket giver hele nye
muligheder for at koble genernes funktion med fiskenes fysiologi,
adfærd og livshistorie, samt for at identificere arter i
miljøprøver (e-DNA) og forarbejdede fiskeprodukter. De forskellige
emner vil blive integreret gennem en evaluering af hvordan
menneskelig miljøforandringer påvirker bastandenes genetik og
hvilken effekt forskellige forvaltningstiltag såsom marine
reservater kan have på fiskenes genetiske diversitet.
De studerende vil blive bedt om at udvælge deres eget case studie,
som skal danne basis for en afleveringsopgave.
Bemærkninger
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for
FN’s SDG'er, især #2 (Zero hunger), #12 (Responsible
consumption and production) og #14 (Life below water)
Sidst opdateret
16. maj, 2024