Overordnede kursusmål
Fiskeriforvaltningen har globale problemer, fordi de kombinerede
økologiske, økonomiske og sociologiske interaktioner og
konsekvenser af fiskeriet og forvaltningen ikke overvejes. Den
videnskabelige forvaltningsrådgivning er i øjeblikket hovedsagelig
baseret på evaluering af enkeltbestande. F.eks. er de samlede
biologiske og økonomiske konsekvenser af data-fattige
ikke-vurderede bestande og blandet fiskeri, dvs. hvor flere
bestande af både målrettede og ikke-målrettede bifangstarter
udnyttes i samme fiskeri, ikke fuldt integreret i forvaltningen.
Virkningerne af teknologisk udvikling og økonomiske incitamenter
samt adfærdsændringer i fiskeriet tages ikke i betragtning, hvilket
påvirker udviklingen af både bestande, fiskeri og økosystemet. Også
de økologiske interaktioner er ikke integreret i råd fra
fiskeriforvaltere. Nyudviklede modeller for bestands-, fiskeri- og
økosystembaserede styringssystemer, som omfatter bioøkonomiske
forvaltningsevalueringsværktøjer, dækker denne kompleksitet. Dette
muliggør en mere fleksibel og integreret videnskabelig evaluering
og rådgivning mht. udvikling i bestande og fiskeri og samtidig
overvejer indvirkninger fra miljø, fiskeri og forvaltning
startbetingelser under forskellige styringssystemer.Kurset vil gøre
den studerende bekendt med udvalgte kvantitative økosystembaserede
og bioøkonomiske fiskeriforvaltningsmetoder og evalueringsmodeller,
som danner grundlag for fiskeriforvaltningsrådgivning og evaluering
af forvaltningsstrategi. Kurset giver eleverne en grundlæggende
forståelse af de forskellige forvaltnings- og fiskerisystemers
struktur, dynamik og funktion ud fra et økologisk og socioøkonomisk
perspektiv. Kurset vil give værktøjer til evaluering af
nøglefiskeri og økologiske data, parametre og indikatorer samt
evaluering af forvaltningsscenarier inden implementering med hensyn
til deres biologiske, bioøkonomiske (flåde) og sociologiske
(adfærd) virkninger, bæredygtighed og risici
(usikkerhed/følsomhed) - som en flysimulator.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- See English description
- See English description
- See English description
- See English description
- See English description
- See English description
- See English description
- See English description
- See English description
- See English description
Kursusindhold
See English description
Litteraturhenvisninger
Relevant primær litteratur, videnskabelige peer-reviewed artikler i
PDF format.
Bemærkninger
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for
FN’s SDG'er, især #8 (Decent work and economic growth), #12
(Responsible consumption and production), #13 (Climate action) og
#14 (Life below water)
Sidst opdateret
07. august, 2024