25212 Fiskeriingeniør-Projekt i Grønland I

2024/2025

Kursusinformation
Fisheries Engineer Project in Greenland I
Dansk
2,5
Diplomingeniør
Obligatorisk kursus (B Eng), Fiskeriteknologi
Efterår
1,5 uger i løbet af efterårssemestret.
Campus Sisimiut
Kurset foregår på Campus Sisimiut i Grønland.
Gruppearbejde, projektopgave og projektarbejde, interviews, evt. feltarbejde, data- og database-analyser.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Sidste Kursusdag
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Projektrapportering i form af Power Point Præsentation som præsenteres til en mundtlig gruppeeksamen med individuelle del-præsentationer af del-projektrapporter (Bestået/Ikke Bestået) Noter: Der udfærdiges en projektrapportering i form af en nøje struktureret og gennemtænkt Power Point Præsentation af projektopbygning, projektstyring, projektanalyser, projektresultater og anbefalinger herudfra. Gruppen formulerer og fordeler projekt-delopgaver imellem alle gruppens medlemmer, så alle medlemmer har en nogenlunde ens arbejdsfordeling og ansvarsfordeling i projektet. Hvert gruppemedlem laver 5 power point slides for sin projektdel dækkende det enkelte gruppemedlems delopgave. Gruppen sammensætter herudfra den samlede projektrapportering i form af en samlet power point præsentation bestående af alle gruppemedlemmers slides til en logisk struktureret og sammenhængende projekt-rapportering i form af den samlede præsentation med anvendelse af hvert gruppemedlems slides. Hvert gruppemedlem præsenterer sine slides til den mundtlige eksamen. Bedømmelsen af den individuelle præsentation vil vægte 75%, mens den samlede præsentation vil blive vægtet med 25%. Gruppe-præsentationen afleveres kl. 12.00 (Grønlandsk tid) på sidste kursusdag, og den mundtlige eksamen vil foregå kl. 14.30-16.00 den sidste kursusdag over konference. Hele gruppen vil være til stede ved alle præsentationer foretaget af de enkelte gruppemedlemmer under eksamen.
1½ times mundtlig gruppeeksamen inkl. individuelle præsentationer og diskussion af projektets resultater, perspektiver og succes af projektforløbet.
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
25203 , 25203 Fiskeriingeniør II (Sammenligning af udnyttelse og forvaltning af forskellige fiske- og skaldyrsarter)
11834/25206/25205/62054 , Fordel at have gennemgået kurserne 11834 Matematik i Fysikken, 25206 Forberedende Kemi og Fysik, og første del af 25205 Elementære Modeller og Statistik i R til styrkelse af dataanalytiske kvalifikationer samt anvendelse af basale funktioner, centrale parametre og datagrundlaget herfor. Det anbefales endvidere at have gennemgået kurset 62054 Entreprenørskab i Grønland ift. anvendelse af forskellige metoder til innovation og entreprenørskab.
Maksimum: 24
Stefan Neuenfeldt , Tlf. (+45) 3588 3402 , stn@aqua.dtu.dk
J. Rasmus Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3381 , rn@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets overordnede formål er at give den studerende basis for at lave problemformulering samt tilrettelægge, lede, udføre og rapportere et praktisk projekt indenfor for fiskeriingeniør-erhvervet med fokus på praktisk fiskeri og forarbejdning af fisk eller skaldyr eller praktiske forvaltningsproblemstillinger og derudfra foreslå ændringer eller forbedringer inden for produktion, udnyttelse og forvaltning af levende ressourcer med fokus på en udvalgt art / bestand / fiskeri.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Formulere problemstilling for et praktisk projekt ud fra projektopgaven.
  • Beskrive og tilrettelægge og udføre et praktisk fiskeriingeniørprojekt med hensyn til projektets: organisering, dækning, arbejdsplan, arbejdsfordeling, udførelse samt proces, ledelse og rapportering.
  • Kortlægge information og informationskilder og informationsbehov samt kompilere udleverede data.
  • Identificere relevante parametre samt estimeringsmetoder af parametre og præcision heri.
  • Foretage komparative dataanalyser og rapportere metoder anvendt hertil ud fra projektopgaven og udleverede data.
  • Anvende innovations- og entreprenørskabsprincipper og værktøjer i forbindelse med udvikling af metoder og foreslåede potentialer.
  • -
  • -
Kursusindhold
1) Problemformulering og tilgang til projektet
a. Formulere specifik problemstilling;
b. Beskrive projekttilgang mht. organisering og proces: dækning, arbejdsplan og arbejdsfordeling mht. udførelse (rekvirere information, analyser, producere resultater, kvalitetskontrol, rapportering), projektledelse, formidling til målgrupper
c. Kvalitetskontrol af output;
2) Kortlægge information (kilder og behov for evt. yderligere information?)
a. Datatyper, parametre og kilder
b. Monitering, indsamling og kompileringsniveauer, etc.
c. Estimeringsmetoder af parametre og præcision heri;
3) Dataanalyse:
a. Typer af dataanalyser?
b. Komparative dataanalyser og rapportere anvendte metoder: samt angive tendenser, variation, usikkerheder og præcision.
c. Evt. inkludere og præsentere yderligere kvalitative undersøgelser som f.eks. relevante interview-undersøgelser
4) Rapportering af resultater:
a. Effektivitet, mv. i den valgte projekt-organisering og –proces;
b. Resultater og konklusioner fra analyserne;
c. Vurdere potentiale for og forslag til nye tiltag (input, struktur, muligheder, begrænsninger, etc.);
d. Potentiale og praktiske muligheder for at indføre nye tiltag;
e. Fremtidige behov og opfølgningsstudier:
i. Forbedrede metoder;
ii. Forbedrede data og parametre;
iii. Forbedret præcision, robusthed og kvalitetstjek;
iv. Hvad kræves for at indføre en robust og bæredygtig forbedring?
Litteraturhenvisninger
Udvalgte databaser (f.eks. fiskeridata, data fra fiskefabrikker eller www.frida.fooddata.dk, ICES databaser (www.ices.dk), nationale fiske- og fiskeridatabaser.
Sidst opdateret
22. oktober, 2024