Overordnede kursusmål
På dette kursus trænes de studerende i selvstændigt at
identificere, kvantificere og komme med løsningsforslag til
praktiske og teorestiske problemstillinger indenfor
redskabsteknologi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forberede og gennemføre selektionsforsøg til søs og blandt
andet definere følgende:
- - Hvad er formålet med forsøget?
- - Hvilke data skal indsamles for at kunne lave en valid
dokumentation?
- - Hvilket forsøgs-setup vil levere de bedste data?
- - Hvilket fartøj kan opfylde kriterierne?
- Analysere og præsentere simple selektions- og
biodiversitetsdata og foretage en videnskabeligt baseret
sammenligning af to fiskeredskaber
- Diskutere hvilket redskab der vil være mest fordelagtigt i fht.
effektivitet og bifangst.
- Beskrive den viden, der bør være tilgængelig for at evaluere
effekten af et ændret redskabsvalg. Identificere fordele og ulemper
ved alternative redskaber der kunne være aktuelle i et specifikt
fiskeri.
- Indsamle og sammenholde viden fra relevante databser og
videnskabelige artikler.
Kursusindhold
Fiskerier er dynamiske og ændres løbende enten af hensyn til
forekomst af fisk, forbrugerkrav eller teknologisk udvikling. Dette
stiller ændrede krav til de redskaber der bruges i fiskeriet og på
kurset trænes de studerende i selvstændigt at evaluere
konsekvenserne af sådanne ændringer. Som et led i dette skal de
planlægge, gennemføre og dokumentere et videnskabeligt
redskabsforsøg om bord på RV Havfisken.
På kurset inddeles vil de studerende blive præsenteret for
forskellige problemstillinger inden for valg af fiskeredskab,
effekter af fiskeri, data-analyse og forsøgsplanlægning, som de i
fællesskab vil undersøge løsningsmodeller for. Undervejs vil der
være forelæsninger og vejledning samt et en-dags togt med RV
Havfisken, hvor 2 forskellige fiskeredskaber sammenlignes.
Uge 1: Planlægning af forsøgsfiskeri
- Fiskeredskaberne
- Fartøjet
- Prioriteret oversigt over relevante arter
- For-analyse af lignende data
I grupper, producerer de studerende en plan for et selektionsforsøg
og præsenterer denne mundligt.
Uge 2: Forsøgsfiskeri og dataanalyse
- Forsøgsfiskeri med indsamling af selektions- og
biodiversitets-data
- Evaluering af forsøget
- Analyse og præsentation af data
De studerende bruger analysen til at sammenligne fangsterne i to
forskellige redskaber. Resultatet præsenteres i grupper.
Uge 3: Evaluering af et nyt eller ændret fiskeri
- Relevante redskaber
- Påvirkninger på bestande og miljø
- Tilgængelig viden
- Hvilken viden skal indsamles og hvordan?
De studerende undersøger de mulige konsekvenser af opstart af et
nyt fiskeri. Ugen afsluttes med en gruppepræsentation
Bemærkninger
This course provides students with competences relevant to UN SDGs,
particularly #2 (Zero hunger), #12 (Responsible consumption and
production) and #14 (Life below water).
Sidst opdateret
08. januar, 2025