25209 Fangstteknologi II

2024/2025

Kursusinformation
Fish Capture Technology II
Dansk
5
Diplomingeniør
Obligatorisk kursus (B Eng), Fiskeriteknologi
August
August
Campus Hirtshals
Hirtshals
Undervisningen er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde og feltarbejde.
3-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Portfolio-eksamen bestående af 3 delprøver (2 rapporter og en præsentation) der afsluttes efter hver uge. De studerende skal redegøre for deres bidrag til alle tre delprøver og vil blive evalueret individuelt. De tre delprøver vægtes ligeligt i den samlede karakterbedømmelse
7-trins skala , intern bedømmelse
25202/25203/25204 , Det anbefales at de studerende har fulgt og bestået fangstteknologi-delene på følgende kurser: 25202, 25203 og 25204
Rikke Petri Frandsen , rif@aqua.dtu.dk
Bent Herrmann , Hirtshals, Bygning Hovedbygning , bher@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
På dette kursus trænes de studerende i selvstændigt at løse praktiske og teoretiske problemstillinger der vil opstå i forbindelse med sådanne ændringer. Derudover skal de planlægge, gennemføre og dokumentere et videnskabeligt redskabsforsøg om bord på RV Havfisken.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive den viden, der bør være tilgængelig for at evaluere en ændring i fiskerimønster fx i forbindelse med implementering af nye redskaber eller fiskeri efter nye arter.
  • Identificere redskabsmæssige udfordringer i forbindelse med en sådan ændring.
  • Indsamle viden fra relevante databaser.
  • Forberede og gennemføre selektionsforsøg til søs og blandt andet definere følgende:
  • - Hvad er formålet med forsøget?
  • - Hvad skal der til for at kunne lave en valid dokumentation?
  • - Hvilket forsøgs-setup vil levere de bedste data?
  • - Hvilket fartøj kan opfylde kriterierne?
  • Redegøre for hvilke data der er vigtige at indsamle og hvordan data behandles
  • Analysere og præsentere simple selektionsdata og foretage en videnskabeligt baseret sammenligning af to fiskeredskaber
  • Diskutere hvilket redskab der vil være mest fordelagtigt i fht effektivitet og miljøpåvirkninger.
Kursusindhold
Fiskerier er dynamiske og ændres løbende enten af hensyn til forekomst af fisk, forbrugerkrav eller teknologisk udvikling. På dette kursus trænes de studerende i selvstændigt at løse praktiske og teoretiske problemstillinger der vil opstå i forbindelse med sådanne ændringer. Derudover skal de planlægge, gennemføre og dokumentere et videnskabeligt redskabsforsøg om bord på RV Havfisken.
Kurset inddeles i tre blokke som hver afsluttes med en delprøve. På kurset vil de studerende blive præsenteret for forskellige problemstillinger inden for valg af fiskeredskab, effekter af fiskeri, data-analyse og forsøgsplanlægning, som de i fællesskab vil undersøge løsningsmodeller for. Undervejs vil der være forelæsninger og vejledning samt et en-dags togt med Havfisken hvor 2 forskellige fiskeredskaber sammenlignes.
Bemærkninger
This course provides students with competences relevant to UN SDGs, particularly #2 (Zero hunger), #12 (Responsible consumption and production) and #14 (Life below water).
Sidst opdateret
16. maj, 2024