25202 Fiskeriingeniør I: Beskrivelse af udnyttelse og forvaltning af fisk

2024/2025

Obligatorisk kursus, Diplomingeniørretning Fiskeriteknologi
Kursusinformation
Fisheries Engineer I: Describe exploitation and management of fish
Dansk
20
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
Obligatorisk kursus (B Eng), Fiskeriteknologi
Efterår
Campus Sisimiut
12 ugers undervisning. Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, opgaver, feltarbejde.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Umiddelbart efter kurset i uge 50
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Der udfærdiges 6 grupperapporter baseret på delopgave for hver kursusdel (5-8 sider pr. gruppe for hver kursusdel 1-6). Hver enkelt grupperapport skal godkendes.; Ud over de 6 grupperapporter (forudsætning for deltagelse i eksamen) udarbejdes en individuel opsummeringsrapport af grupperapporterne (5-6 sider) opfulgt af individuel mundtlig eksamen i rapporten. Der gives en samlet karakter for opsummeringsrapport (med 50% vægtning) og mundtlig eksamen (med 50% vægtning). Eksamensforudsætning: Aflevering og godkendelse af alle 6 grupperapporter. Grupperapporterne indgår ikke i karaktergivningen til den afsluttende eksamen.
Opsummeringsrapport (5-6 sider) + ½ times individuel mundtlig eksamen pr. studerende.
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
Maksimum: 24
J. Rasmus Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3381 , rn@aqua.dtu.dk
Grethe Hyldig , Tlf. (+45) 3588 7598 , grhy@food.dtu.dk
Torkel Gissel Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3494 , tgin@aqua.dtu.dk
Rikke Petri Frandsen , rif@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset vil give den studerende en introduktion til grundlæggende koncepter inden for produktion, udnyttelse og forvaltning af fisk dækkende 1) det marine miljø og oceanografi, 2) fiskefødevare-teknologi- og sikkerhed, 3) fiskeri- og fangstteknologi, 4) fiske- og fiskeriøkologi, og 5) fiskeriforvaltning samt 6) indledende kendskab til praktiske processer på en fiskefabrik og i et fiskeri ombord på et fiskeskib. Kurset vil gøre den studerende i stand til at beskrive overordnede principper og basale aspekter i processer, dynamikker, interaktioner, reguleringer, størrelsesordener og bæredygtighedskriterier inden for disse områder. Kurset vil demonstrere, at videnskabeligt baseret rådgivning i forvaltningen og anvendelsen af akvatiske vedvarende ressourcer styrker den bæredygtige udnyttelse og fødevaresikkerhed. Kurset vil belyse sammenhænge og interaktioner imellem fiskeri, produktion, miljø, og klima, global fødevareforsyning, økonomi og forvaltning af akvatiske vedvarende ressourcer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udføre målinger af havvands fysiske, kemiske og biologiske egenskaber;
  • Beskrive hvordan og hvorfor havvands fysiske, kemiske og biologiske egenskaber varierer i kystnære områder;
  • Demonstrere kendskab til hvordan en fisk ændrer sensorisk kvalitet under islagring;
  • Anvende en kvalitets-indekserings-metode (QIM) til vurdering af ”rest-holdbarhed” under islagring af fisk;
  • Demonstrere kendskab til hvordan mere avancerede sensoriske bedømmelser foretages;
  • Beskrive de vigtigste aktive og passive fiskeriredskaber og hvordan de fungerer (opererer);
  • Demonstrere forståelse for fisks reaktionsmønstre (adfærd) i forhold til fiskeriredskaber;
  • Beskrive basisprocesserne på en fiskefabrik og på et fiskeskib i et fiskeri;
  • Beskrive arten og definere bestande i fiskeribiologisk sammenhæng;
  • Beskrive udnyttelsen af arten i bestandsmæssig sammenhæng og definere biologisk bæredygtighed, samt beskrive ændringer i bestanden mht. størrelse og udbredelse samt indvirkende nøglefaktorer;
  • Beskrive fiskeriet på den udvalgte art og den sektorspecifikke infrastruktur i tværdisciplinær forvaltningskontekst og bæredygtighed;
  • Beskrive basale koncepter, terminologier, procedurer, og standarder i én type af fiskeriforvaltning på én udvalgt fiskeart;
Kursusindhold
Fiskeriingeniør I er et kompositkursus, der består af 6 delkomponenter, som omfatter miljø og oceanografi (1), fødevareteknologi og –sikkerhed (2), fiskeri- og fangstteknologi (3), praktik på fiskefabrik og fiskeskib (4), fiske- og fiskeriøkologi (5), og fiskeriforvaltning (6). Kurset vil give forståelse for fiskenes biologi og miljømæssige livs- og vækstbetingelser, de biologiske og fysiske interaktioner heri, samt for teknologien og metoderne bag deres udnyttelse og bæredygtige forvaltning eksemplificeret ved en hovedart. Kurset vil beskrive vigtige typer af fiskeri og ressourceudnyttelse mht. fiskeri og processering, samt dynamikken, teknologiske udviklinger, effektiviteten og tekniske interaktioner heri. De studerende vil blive i stand til at beskrive en nøgleart i produktion og udnyttelse, samt miljømæssige og økosystemmæssige påvirkninger fra fiskeri og processerings-aktiviteterne. Kurset vil give en forståelse af fiskerimæssige og fødevareproduktionsmæssige nøgleparametre samt populationsdynamiske nøgleparametre, samt beskrive variabiliteten i disse parametre i forhold til biologiske, miljømæssige, og abiotiske faktorer såsom klimabetingelser og økonomiske markedskræfter. Endelig vil vigtige typer og strukturer af fiskerisystemer, produktionssystemer, økosystemer, videnskabelige rådgivningssystemer og forvaltningssystemer blive eksemplificeret og beskrevet. Herudover vil kurset give en grundlæggende introduktion til projekt- og rapportskrivning på tekniske
uddannelser, så studenterne kan demonstrere kendskab hertil igennem rapportskrivningen.
Litteraturhenvisninger
Bogkapitler, kompendier, EU-, ICES-, FAO-guidelines og manualer og udvalgte artikler
Bemærkninger
14, 12, 8, 2, 13
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for FN’s SDG'er, især #2 (Zero hunger), #8 (Decent work and economic growth), #12 (Responsible consumption and production), #13 (Climate action) og #14 (Life below water)
Sidst opdateret
16. maj, 2024