23216 Fremstilling af nye bæredygtige fødevareingredienser – processer og anvendelser

2024/2025

Teknologisk specialiseringskursus Food Technology
Kursusinformation
Producing new sustainable food ingredients - processes and utilizations
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
F5A (ons 8-12) og F5B (ons 13-17)
Campus Lyngby
Se engelsk version
13-uger
F5A, F5B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Mundtlig eksamen (50 %) og bedømmelse af den endelige version af posters (50 %), der arbejdes på i løbet af kurset. Individuel bedømmelse baseret på en af de afleverede posters plus svar på generelle spørgsmål til teoretiske aspekter.
Max 20 min
Ingen hjælpemidler :

Posters, noter, kursus materiale og internet er tilladt

7-trins skala , ekstern censur
23101 , Kendskab til fødevarekemi anbefales, hvilket kan opnås ved at tage kursus 23302 enten før eller parallelt med dette kursus
Susan Løvstad Holdt , Lyngby Campus, Bygning 201 , suho@food.dtu.dk
Ditte Baun Hermund , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 7614 , dbala@food.dtu.dk
23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
See English description
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare, sammenligne og begrunde alment kendte processer og teknologier til produktion af fødevareingredienser baseret på helhedsvurdering og energi beregninger
  • Kunne diskutere, hvordan nye ingredienser kan produceres fra råvarer og sidestrømme fra fødevareindustrien på en bæredygtig måde, og hvordan de kan anvendes og give værdi
  • Beskrive kvalitetsparametre og funktionaliteter for forskellige kategorier af fødevareingredienser
  • Skabe teoretiske koncepter til praktiske udfordringer ved (multi-)ekstraktion af forskellige råmaterialer beskrevet i lektionerne, ved at kunne identificere, validere og anvende den teoretiske viden
  • Identificere og definere den mest passende proces, case for case
  • Retfærdiggøre og evaluere procesprincipper på tværs af forskellige cases
  • Demonstrere innovative problemløsninger
  • Producere og strukturere kortfattede poster der præsenteres/pitches i plenum
  • Evaluere og give konstruktivt feedback til posters og pitches fra de andre kursusdeltagere
Kursusindhold
See English description
Sidst opdateret
02. maj, 2024