22510 Medikoteknisk prototyping

2024/2025

Studerende indskrevet ved BSc Medicin og Teknologi har fortrinsret. Ved lodtrækning vil studerende på BSc Medicin Teknologi, som har bestået kursus 34021, have fortrinsret.
Kursusinformation
Biomedical prototyping
Dansk
5
Bachelor
Retningsspecifikt kursus (BSc), Medicin og teknologi
F2A (man 13-17)
Campus Lyngby
Kurset finder sted i DTU Skylab
Forelæsninger, opgaver og projektarbejde ved DTU Skylab. Kursusdeltagere forventes at være tilstede i DTU Skylab under skemalagte undervisningsmoduler (F2A).
13-uger
F2A, F1A
Mundtlig eksamen
Ingen hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
31515
22476.34021 , Ved lodtrækning vil studerende på BSc Medicin Teknologi, som har bestået kursus 34021, have fortrinsret.
Minimum 10 Maksimum: 30
Emil Boye Kromann , Lyngby Campus, Bygning 344 , ebkro@dtu.dk
Jaco Botha , jabot@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Udviklingen af medikotekniske instrumenter kræver ekspertise indenfor en række forskellige videnskabelige discipliner, inklusiv: biologi, medicin, elektronik, mekanik, software og (i stigende grad) optik. Under dette kursus vil deltagerne kombinere viden og praktiske færdigheder fra disse discipliner for at designe, konstruere og afprøve et medikoteknisk instrument. Igennem det praktiske arbejde med instrumentet, samt en separat hackathon omhandlende et (medikoteknisk) real-world problem, vil deltagerne lære at bruge værksteder og ressourcer ved Skylab (DTU), således at de senere vil kunne designe og konstruere prototyper på eget initiativ. Korte forelæsninger vil fokusere på koncepter med direkte relevans for instrumentet/hackathonen og med general ingeniørfaglig anvendelighed. Forelæsningerne vil også perspektivere arbejdet til iværksætteri samt filosofien bag ingeniørfagligt virke.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • kombinere forskellige videnskabelige discipliner for at designe, konstruere, afprøve og dokumentere et medikoteknisk instrument.
  • bruge de basale instrumenter i Skylabs værksteder og laboratorier på sikker og ansvarlig vis.
  • implementere og finjustere et simpelt optisk system.
  • designe og implementere en brugergrænseflade.
  • navigere kommercielle hjemmesider for at identificere optimale komponenter til et instrument.
  • kommunikere designideer og fremskridt effektivt.
  • give og modtage konstruktiv feedback vedr. designideer og fremskridt.
  • fremsætte løsninger til et real-world problem, som præsenteres i hackathon-format.
Kursusindhold
Individuelle udfordringer:
- Naviger rundt i Skylab (DTU).
- Forbered biologiske prøver.
- Design, implementer og finjuster et optisk system.
- Naviger en kommerciel hjemmeside for at identificere optimale komponenter.
- Design og producer robuste statiske komponenter
(e.g. ved brug af SolidWorks, CNC-maskine, laserskærer og/eller 3D printer).
- Implementer og evaluer en brugertest af instrumentet
(e.g. ved brug af audiovisuelle optagelser).

Teamudfordringer
- Del opgaver imellem teammedlemmer.
- Dokumenter og kommuniker fremskridt effektivt.
- Giv og modtag konstruktiv feedback.

Ny viden og indsigt:
- Lær at identificere laboratorieudstyr – og brug specifikt udstyr.
- Lær at identificere værkstedsudstyr – og brug specifikt udstyr.
- Forstå og følg sikkerhedsprotokoller
(e.g. lasersikkerhed, laboratoriesikkerhed, værkstedssikkerhed).
- Lær om initiativer vedr. iværksætteri på DTU – Identificer personlige interesser.
- Lær om filosofien bag ingeniørfagligt virke – Begynd a formulere en personlig filosofi.
Bemærkninger
Kurset er tilpasset deltagere uden betydelig erfaring med prototyping. Kursusindholdet vil blive justeret ift. tilgængeligheden af komponenter og faciliteter. Dele af kurset vil blive video-dokumenteret. Studerende, som ikke ønsker at være synlige i den resulterende video, er velkomne til at deltage i kurset.
Sidst opdateret
16. maj, 2024