22203 Udvikle, designe, implementere og betjene et sundhedsprodukt

2024/2025

Kun til kandidatstuderende på MSc Eng programme in Biomaterial Engineering for Medicine.
Kursusinformation
Conceive, Design, Implement, and Operate a Healthcare Product
Engelsk
10
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Biomaterial Engineering for Medicine
Retningsspecifikt kursus (MSc), Biomaterial Engineering for Medicine
Retningsspecifikt kursus (MSc), Engineering Physics
E3B (fre 13-17) og Januar
Campus Lyngby
Undervisningen er baseret på Conceive-Design-Implement-Operate-tilgangen. Under 13-ugers kurset er undervisningen en blanding af forelæsninger, opgaver og gruppearbejde, der støtter den kreative proces med at skabe idéer til og designe sundhedsteknologiske produkter. I løbet af 3-ugersperioden går vi i laboratoriet og implementerer ideerne. De tre studielinjer har individuelle spor i kurset, men det optimale resultat kan kun opnås ved samarbejde mellem de forskellige spor.
13-uger + 3-uger
E3B, Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Eksamen er baseret på en mundtlig eksamen (tæller ca. 30% i den samlede karakter) og afleveringsopgaver (tæller ca. 70% i den samlede karakter). Afleveringsopgaver omfatter projektforslag, labbog, beskrivelse af projektledelse og konkluderende resultater og diskussioner. Afleveringsopgaver og mundtlig eksamen skal bestås hver for sig. Den endelige karakter er baseret på en samlet vurdering af begge deleksamener.
10 min (mundtlig præsentation)
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
Minimum 10
Yi Sun , Lyngby Campus, Bygning 204 , suyi@dtu.dk
Leticia Hosta Rigau , Tlf. (+45) 4525 8155 , leri@dtu.dk
Fatemeh Ajalloueian , faaj@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kursets hovedmål er at give de studerende de nødvendige værktøjer til brug i innovationsprocesser. Nøglen til at opnå dette er gruppearbejde og samarbejde mellem grupper. I løbet af kurset vil de studerende opnå solid faglig viden og konceptuel forståelse af forskellige sundhedsteknologier (drug delivery partikler, biosensing og vævsmodeller). De vil også lære at skabe og betjene nye sundhedsteknologiske produkter, processer og systemer. Desuden er det vores mål, at de studerende forstår vigtigheden af forskning og teknologisk udvikling - og deres strategiske indvirkning - på samfundet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forklare de grundlæggende principper og teknologier for diagnostiske enheder, medicin, procedurer og systemer, der er udviklet til at løse et sundhedsproblem og forbedre livskvaliteten.
  • beskrive de nyeste medicinske sundhedsprodukter og identifice de aktuelle udfordringer.
  • formulere nye ideer til forbedring af diagnostiske og terapeutiske muligheder.
  • designe innovative medicinsk relevante sundhedsprodukter.
  • bygge produktprototyper og demonstrere ydeevnen.
  • vælge og anvende statistiske tests og dataanalyse.
  • udføre litteratursøgning og fremlægge resultaterne konstruktivt.
  • initiere og planlægge et projekt og derefter skrive et projektforslag.
Kursusindhold
Kurset dækker en række emner, der er nødvendige for succesfuld udformning, design, implementering og drift af medicinske sundhedsprodukter. De studerende vil opnå grundlæggende indsigt i: (1) Sygdomsdiagnostik, modellering og terapi; (2) State of the art for medicinske sundhedsprodukter; (3) Procedurer til at udtænke og designe innovative medicinske produkter, herunder idéformulering, metoder, projektplanlægning og risikovurdering; (4) Implementering af projektet, dvs. konstruktion af produktet, bygning af prototype og demonstration af funktionerne; (5) Analytisk statistik, der involverer håndtering, beregning og forståelse af de opnåede data og resultater. Vi vil arbejde med at målrette behandling af brystkræftceller med en nanopartikel (drug delivery), visualisere nanopartiklen (biosensing) og validere lægemiddelmålretningsbinding og biokompatibilitet gennem 3D vævskultur. Vi forventer, at de studerende arbejder i en gruppe, der adresserer alle tre felter med studerende for hvert felt.
Litteraturhenvisninger
Præsentationsslides, noter og artikler.
Sidst opdateret
02. maj, 2024