22107 Forskningsfordybelse, Life Science

2024/2025

Bemærk, at som deltager vil du være ansvarlig for at identificere og kontakte en vejleder, der arbejder med et emne af interesse. Ved tvivl eller spørgsmål, kontakt venligst kursusansvarlig, Anders Gorm Pedersen, før tilmelding.
Kursusinformation
Research Immersion, Life Science
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Bioinformatics and Systems Biology
Retningsspecifikt kursus (MSc), Bioinformatics
August
Campus Lyngby
Deltagelse i kortvarigt forskningsprojekt efter nærmere aftale med vejledende Ph.d.- studerende. Projektet kan være eksperimentelt (laboratorie- eller computerbaseret) eller et litteraturstudie.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Den skriftlige rapport afleveres på kursets sidste dag
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Aftales med vejlederen og vil typisk være evaluering af skriftlig rapport
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
36107
27106
Anders Gorm Pedersen , Lyngby Campus, Bygning 204 , agpe@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
Hos underviser

Tilmelding forudsætter, at egnet projekt er udbudt
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Gennem deltagelse i et kortvarigt forskningsprojekt vil den studerende forsøge at besvare et spørgsmål, der er relateret til den vejledende Ph.d.-studerendes arbejde. Den studerende vil desuden tilegne sig frontlinjeviden om et emne indenfor Life Science samt få indblik i, hvordan den videnskabelige metode udføres i praksis for at løse presserende samfundsmæssige opgaver. Derudover opnår den studerende generelle kompetencer som evnen til at indgå i et konstruktivt mentor-mentee forhold og evnen til at kommunikere omkring videnskab og forskning – skriftligt såvel som mundtligt.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • arbejde målrettet med søgestrategi i forhold til videnskabelig litteratur.
  • læse videnskabelige artikler og uddrage information med relevans for et videnskabeligt projekt.
  • forholde sig kritisk til eget og andres forsøgsdesign.
  • planlægge, gennemføre og afslutte et projekt under stramme tidsbegrænsninger.
  • mundtligt kommunikere en videnskabelig problemstilling.
  • skriftligt formidle resultaterne fra et videnskabeligt projekt i en rapport opbygget som en videnskabelig artikel.
  • indgå konstruktivt i et studerende-vejleder forhold.
  • bruge state-of-the-art metoder fra det givne videnskabelige felt til at analysere data.
Kursusindhold
Deltagelse i et kortvarigt forskningsprojekt i tæt samarbejde med en vejledende ph.d.- studerende. Det præcise indhold af projektet aftales nærmere med den vejledende Ph.d.- studerende. Hovedtrækkene af den videnskabelige problemstilling formidles mundtligt til de øvrige deltagere i kurset. Projektet formidles afslutningsvis gennem en skriftlig rapport.
Sidst opdateret
02. maj, 2024