12773 Avancerede livscyklusvurderingsmetoder

2024/2025

Kursusinformation
Advanced life cycle assessment methods
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Architectural Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Environmental Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Industrial Engineering and Management
Teknologisk specialisering (MSc), Architectural Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Environmental Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Industrial Engineering and Management
Tilvalgskursus (B Eng), Bygningsdesign
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelser
13-uger
F3A, F3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Samlet vurdering af en grupperapport, en individuel quiz og en gruppe-baseret mundtlig eksamen
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
42375
12772/02002/02003 , Eller tilsvarende kursus om livscyklusvurdering og tilsvarende kursus, der giver Python-kompetencer og/eller erfaring med at arbejde i Python og elementær viden om MATLAB.
Daniel Fozer , Tlf. (+45) 4525 1865 , danfo@dtu.dk
Alexis Laurent , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 4423 , alau@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at udvide studerendes viden om livscyklusvurdering (LCA) og udstyre dem til at løse komplekse problemer ved hjælp af avancerede LCA-metoder inden for bæredygtig ingeniørfag og relaterede videnskabelige discipliner. Deltagerne vil opnå færdigheder til at udføre prospektive livscyklusvurderinger (pLCA), foreslå bæredygtige designstrategier og udføre miljømæssigt udvidede input-output-analyser. Kurset forbereder studerende til anvendelser i den virkelige verden og en karriere inden for livscyklusbaseret bæredygtighedsvurdering i industrien eller akademia.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Relatere de miljømæssige påvirkninger af ingeniørsystemer ved at anvende avancerede livscyklusvurderingsmetoder.
  • Bruge en kommerciel LCA-simulator (SimaPro) i kombination med avancerede livscyklusvurderingsmetoder for at reducere produkters og tjenesters miljømæssige fodaftryk.
  • Beskrive hvordan livscyklusinventardata kan transformeres til at repræsentere fremtidige ændringer i teknosfæren.
  • Uddrage information fra en prospektiv database.
  • Analysere miljømæssige fremskridt i baggrundssystemer med inddragelse af delte socioøkonomiske udviklingsforløb og repræsentative koncentrationsforløb.
  • Beregne miljømæssige læringsrater og projekter miljøfremskridt i forgrundssystemer.
  • Observere og kritisk evaluere virkningerne af miljømæssige læringseffekter på fremtidige bæredygtighedspotentialer.
  • Organiser økonomiske og miljømæssige data for at danne grundlag for en miljømæssigt udvidet input-output model.
  • Estimere store systemers miljøpåvirkning gennem miljø-udvidet input-output analyse.
  • Udvikle bæredygtige designstrategier for at opnå absolut bæredygtighed inden for rammerne af prospektiv livscyklusvurdering.
Kursusindhold
Introduktion til prospektiv livscyklusvurdering (pLCA). Principper for miljømæssigt udvidet input-output-modellering. Præsentation af miljølæringsteori og kvantificering af miljølæringsrater. Introduktion til modellering af baggrundssystemer, delte socioøkonomiske udviklingsforløb (SSP'er), repræsentative koncentrationsforløb (RCP'er) og integrerede vurderingsmodeller (IAM'er). Udforskning af bæredygtighedsdesign-konceptet. Forbinde prospektive miljøpåvirkninger med absolut bæredygtighed. Praktisk problemløsning ved brug af Python og softwareværktøjer som SimaPro og MATLAB. Studerende vil lære at reflektere kritisk over begrænsningerne ved avancerede vurderingsresultater til beslutningsstøtte, idet der tages hensyn til anvendelseskontekst og usikkerheder. Deltagerne vil diskutere og fortolke resultater fra en udvalgt anvendelse, formulere tekniske resuméer, give peer feedback og præsentere simuleringsresultater.
Sidst opdateret
14. november, 2024