12772 Livscyklusvurdering af produkter og systemer

2024/2025

Kursusinformation
Life Cycle Assessment of Products and Systems
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Generel retningskompetence (MSc), Architectural Engineering
Generel retningskompetence (MSc), Environmental Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), se flere
Teknologisk specialisering (MSc), Architectural Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Environmental Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Transportation and Logistics
Teknologisk specialisering (MSc), Design and Innovation
Teknologisk specialisering (MSc), Food Technology
Teknologisk specialisering (MSc), Industrial Engineering and Management
Teknologisk specialisering (MSc), Sustainable Energy
Retningsspecifikt kursus (MSc), se flere
Retningsspecifikt kursus (MSc), Architectural Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Industrial Engineering and Management
Retningsspecifikt kursus (MSc), Transport and Logistics
Retningsspecifikt kursus (MSc), Environmental Engineering
Tilvalgskursus (B Eng), Bygningsdesign
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Produktion
E1 (man 8-12, tors 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger med øvelser. Projektarbejde i grupper i samarbejde med ekstern rekvirent
13-uger
E1A
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Der afleveres ugentlige individuelle opgaver (25 % af karakteren, 100 % baseret på færdiggørelse) og 3 bedømte individuelle quizzer (25 %). De gennemfører også et livscyklusvurderingsprojekt i samarbejde med en ekstern virksomhed, hvor de afleverer 3 præsentationer (25 %), og en endelig projektrapport (25 %).
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
42372
12772
12240/41416 , Ideelt mindst én af de ovennævnte kurser, eller lignende kvalifikationer og kunne foretage beregninger i spreadsheet
Olivier Jean Jolliet , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1544 , ojoll@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Deltagerne skal opnå en god forståelse af livscyklusvurdering (LCA) som metode og værktøj til analyse af miljøpåvirkningerne fra produkter og tekniske systemer, herunder de væsentligste styrker og svagheder. De skal kende de almindeligste anvendelser af LCA hos industri og myndigheder, og de skal opnå konkrete færdigheder i selv at anvende metodegrundlag og værktøjer til at udføre en LCA og i at anvende andres LCA resultater.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Demonstrere en grundlæggende forståelse for livscyklustankegangen i analyse og ledelse af teknologiske systemer
  • Planlægge og udføre en livscyklusvurdering af et produkt eller et teknologiske system i samarbejde med med en virksomhed eller en anden type organisation, herunder:
  • Definere en relevant funktionel enhed for et produkt eller system
  • Sikre sammenlignelighed af produkter gennem systemudvidelse eller allokering
  • Modellere en opgørelse ved hjælp af et dedikeret LCA værktøj
  • Udføre karakterisering, normalisering og vægtning
  • Udføre en livscyklusimpactsvurdering, herunder karakterisering af midtpunkt og skader, normalisering og vægtning
  • Identificere de livscyklusfaser, processer og opgørelsesstrømme, der påvirker de mest kategorispecifikke miljøpåvirkninger
  • Fortolke LCA-resultaterne for et individuelt produkt i en bæredygtig forbrugskontekst og i en absolut bæredygtighedskontekst
  • Rapportere i overensstemmelse med rekvirentens behov
  • Fortolke og anvende livscyklusvurderinger udført af andre, herunder udføre en kritisk granskning af et LCA studie.
  • Redegøre for de væsentligste industrielle og reguleringsmæssige anvendelser af LCA, herunder beskrive værktøjerne i den integrerede produktpolitik, IPP.
Kursusindhold
Introduktion til livscyklusbegrebet og livscyklusvurderingens historie. Gennemgang af LCA’s anvendelse i forskellige sammenhænge (miljømærker, miljøledelse, produktudvikling, politikudvikling mm.) i industrien og i offentlige virksomheder. Gennemgang af livscyklusvurderingsmetodegrundlaget trin for trin fra måldefinition, afgrænsning og opgørelse over livscyklusimpactsvurdering til fortolkning og følsomhedsanalyse. Placering af de enkelte produkter i en bæredygtig forbrugssammenhæng og i en absolut bæredygtighedskontekst. Introduktion af hjælpeværktøjer til udførelsen af LCA. Parallelt med teorigennemgangen arbejdes i grupper med gennemførelsen af en livscyklusvurdering af et konkret produkt eller system, hvor den gennemgåede teori afprøves i praksis, typisk i samarbejde med en ekstern rekvirent. Kurset afsluttes med fremlæggelse af egen rapport fra projektarbejdet og kritisk granskning af rapporten fra en anden gruppes arbejde.
Litteraturhenvisninger
1) Hauschild M.Z., Rosenbaum R.K., Olsen S.I., 2018. Life Cycle Assessment: Theory and Practice. ISBN 978-3-319-56475-3. Springer, Dordrecht, NL.
2) Jolliet, O., Saadé-Sbeih, M., Shaked, S., Jolliet, A., Crettaz, P., 2016. Environmental Life Cycle Assessment. ISBN: 978-1-4398-8766-0. CRC Press, Taylor and Francis Group, Boca Raton, FL.
3) Yderligere kursusmateriale vil blive givet som kurset udvikles.
Bemærkninger
Aktiv involvering og personlig deltagelse i casestudieprojektet er afgørende for assimilering af kursusmaterialet og LCA-metoder og -færdigheder.
Sidst opdateret
31. maj, 2024