Overordnede kursusmål
Deltagerne skal opnå en god forståelse af livscyklusvurdering (LCA)
som metode og værktøj til analyse af miljøpåvirkningerne fra
produkter og tekniske systemer, herunder de væsentligste styrker og
svagheder. De skal kende de almindeligste anvendelser af LCA hos
industri og myndigheder, og de skal opnå konkrete færdigheder i
selv at anvende metodegrundlag og værktøjer til at udføre en LCA og
i at anvende andres LCA resultater.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Demonstrere en grundlæggende forståelse for
livscyklustankegangen i analyse og ledelse af teknologiske
systemer
- Planlægge og udføre en livscyklusvurdering af et produkt eller
et teknologiske system i samarbejde med med en virksomhed eller en
anden type organisation, herunder:
- Definere en relevant funktionel enhed for et produkt eller
system
- Sikre sammenlignelighed af produkter gennem systemudvidelse
eller allokering
- Modellere en opgørelse ved hjælp af et dedikeret LCA
værktøj
- Udføre karakterisering, normalisering og vægtning
- Udføre en livscyklusimpactsvurdering, herunder karakterisering
af midtpunkt og skader, normalisering og vægtning
- Identificere de livscyklusfaser, processer og
opgørelsesstrømme, der påvirker de mest kategorispecifikke
miljøpåvirkninger
- Fortolke LCA-resultaterne for et individuelt produkt i en
bæredygtig forbrugskontekst og i en absolut
bæredygtighedskontekst
- Rapportere i overensstemmelse med rekvirentens behov
- Fortolke og anvende livscyklusvurderinger udført af andre,
herunder udføre en kritisk granskning af et LCA studie.
- Redegøre for de væsentligste industrielle og reguleringsmæssige
anvendelser af LCA, herunder beskrive værktøjerne i den integrerede
produktpolitik, IPP.
Kursusindhold
Introduktion til livscyklusbegrebet og livscyklusvurderingens
historie. Gennemgang af LCA’s anvendelse i forskellige sammenhænge
(miljømærker, miljøledelse, produktudvikling, politikudvikling mm.)
i industrien og i offentlige virksomheder. Gennemgang af
livscyklusvurderingsmetodegrundlaget trin for trin fra
måldefinition, afgrænsning og opgørelse over
livscyklusimpactsvurdering til fortolkning og følsomhedsanalyse.
Placering af de enkelte produkter i en bæredygtig
forbrugssammenhæng og i en absolut bæredygtighedskontekst.
Introduktion af hjælpeværktøjer til udførelsen af LCA. Parallelt
med teorigennemgangen arbejdes i grupper med gennemførelsen af en
livscyklusvurdering af et konkret produkt eller system, hvor den
gennemgåede teori afprøves i praksis, typisk i samarbejde med en
ekstern rekvirent. Kurset afsluttes med fremlæggelse af egen
rapport fra projektarbejdet og kritisk granskning af rapporten fra
en anden gruppes arbejde.
Litteraturhenvisninger
1) Hauschild M.Z., Rosenbaum R.K., Olsen S.I., 2018. Life Cycle
Assessment: Theory and Practice. ISBN 978-3-319-56475-3. Springer,
Dordrecht, NL.
2) Jolliet, O., Saadé-Sbeih, M., Shaked, S., Jolliet, A., Crettaz,
P., 2016. Environmental Life Cycle Assessment. ISBN:
978-1-4398-8766-0. CRC Press, Taylor and Francis Group, Boca Raton,
FL.
3) Yderligere kursusmateriale vil blive givet som kurset udvikles.
Bemærkninger
Aktiv involvering og personlig deltagelse i casestudieprojektet er
afgørende for assimilering af kursusmaterialet og LCA-metoder og
-færdigheder.
Sidst opdateret
31. maj, 2024