12451 Vejbelægningsmekanik

2024/2025

Kursusinformation
Pavement Mechanics
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Civil Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Civil Engineering
E1B (tors 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, diskussion, øvelser og projektarbejde.
13-uger
Ingen eksamen, Eksamensdatoen for E1B indikerer deadline for den afsluttende projektopgave.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Projektopgaver (70%), hjemmeopgaver (20%) og små klasseopgaver (10%) vil gives i løbet af semesteret.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
11451
12415 , Avancerede mekanikbegreber introduceres og anvendes i dette kursus; dvs. at det er bedst egnet for studerende, der er interesserede i analytisk arbejde. Nogle kodningsevner er nødvendige for udførelse af ​​opgaverne.
Eyal Levenberg , Tlf. (+45) 4525 1907 , eylev@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Se den engelske tekst
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Opnå forståelse for opførslen af vejbelægninger under brug
  • Anerkende og forklare konstruktions- og designparametre som påvirker opførslen
  • Anvend lagdelt elasticitetsteori til at analysere mekaniske respons i asfaltbelægninger
  • Udføre inverse analyser af vejbelægningers egenskaber
  • Implementere lineær viskoelastisk teori ved materialekarakterisering
  • Anvend pladeteori til at analysere mekaniske respons i beton-belægninger
  • Klassificere almindelige skader i beton-belægninger
  • Opret computerkoder til vejbelægningsmekanik
Kursusindhold
Generel mekanik baggrund (10%):
(i) Deformation, rotation og tøjning, kompatibilitets ligninger, og spændinger;
(ii) Ligevægtsligninger, lineært elastisk konstitutive ligninger, randværdiproblemer;
Betonbelægninger (45%):
(iii) Introduktion og terminologi;
(iv) Overblik over processerne ved anlægning;
(v) Mekanikken bag fuldt understøttede plader;
(vi) Betons egenskaber og miljømæssige påvirkninger;
(vii) Fuger – roller, typer, arrangementer, design, forsegling;
(viii) Typiske skader og årsager;
Asfaltbelægninger (45%):
(ix) Lagdelt elastisk halvuendeligt rum: problemformuleringer og løsningsmetoder;
(x) Statisk elastisk FWD tilbageberegning;
(xi) Lineære viskoelastiske solider – Boltzmann superposition;
(xii) Laplace transformation og ”Interconversion”;
(xiii) Frekvensdomæne – dynamisk modul og fasevinkel;
(xiv) Tids-temperatur superposition (https:/​/​www.youtube.com/​watch?v=kegPzLuWqzc);
(xv) Spektre og mekaniske analogier;
(xvi) Lagret viskoelastisk halvuendeligt rum.
Litteraturhenvisninger
Barber, J.R. (2004), “Elasticity,” 2nd Edition, Kluwer, Dordrecht.
Delatte, N. (2008), “Concrete Pavement Design, Construction and Performance,” Taylor and Francis, New York.
Huang, Y.H. (2004), “Pavement Analysis and Design,” 2nd Edition, Prentice Hall.
Levenberg, E. (2020), "Pavement Mechanics: Lecture Notes," 1st Edition, ISBN 978-87-972317-0-8 (https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​Detaljer/​9788797231708).
Pipkin, A.C. (1972), “Lectures on Viscoelastic Theory,” Series on Applied Mathematical Sciences, Volume 7, Springer-Verlag, New York.
Shahin, M.Y. (2006), “Pavement Management for Airports, Roads and Parking Lots,” 2nd Edition, Springer Science, New York.
Tschoegl, N.W. (1989), “The Phenomenological Theory of Linear Viscoelastic Behavior: An Introduction,” Springer-Verlag, Berlin.
Ugural, A.C. (1999), “Stresses in Plates and Shells,” 2nd Edition, WCB/McGraw-Hill;
Yoder, E.J. and Witczak, M.W. (1975), “Principles of Pavement Design,” 2nd Edition, Wiley, New York.

Yderligere læsemateriale samt dele af forelæsningsnoterne vil være tilgængelige på kursushjemmesiden
Sidst opdateret
02. maj, 2024