12250 Next Generation [] Action - Bæredygtig af design

2024/2025

Info om 2025 konferencen vil blive opdateret
Du kan ansøge om at blive deltager på vores præ-registrerings website (se nedenfor)
Kursusinformation
Next Generation [] Action - Sustainable by Design
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Civil Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Civil Engineering
Kursus afholdelser
5 august 2024 - 31 oktober 2024
Campus Lyngby
Campus Lyngby samt online; konference-delen afholdes i København in oktober
Kurset inkluderer forelæsninger, workshops, projektarbejde, online øvelser og potentielt laboratorie- eller værksteds arbejde. Gruppearbejde forventes at finde sted på campus.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Minimum 15 Maksimum: 25
Peter Steen Mikkelsen , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1605 , psmi@dtu.dk
Björgvin Hjartarson (Primær kontaktperson) , bjhj@dtu.dk
Marie Louise Møllebæk Pollman-Larsen , mlml@dtu.dk
Chiara Fratini , Lyngby Campus, Bygning 115 , chif@dtu.dk
Dagný Valgeirsdóttir , Lyngby Campus, Bygning 371 , dagnva@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
DTU Skylab
https://nextgenerationaction.com/
Hos underviser
31. maj 2025
Præ-registrering for at ansøge om at blive deltager foregår via er særligt website, https:/​/​dtuskylab.com/​next-generation-action/​
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets hovedmål er at udstyre studerende med nøglekompetencer til at arbejde med eksterne partnere i en semi-faciliteret global innovationsrejse for at vende en bæredygtighedsudfordring til en løsning, som de vil pitche og præsentere på en international kongres for feedback og acceleration.

Kurset er tilknyttet Next Generation [ ] Action-programmet ledet af DTU Skylab i samarbejde med DTU Sustain og partnere, som engagerer studerende over hele kloden i en innovationsrejse i løbet af en 3-ugers periode og bringer dem og deres løsninger ind på en international kongres. Studerende vil blive faciliteret til gennem en innovationsproces at vende konkrete bæredygtighedsudfordringer fremsat af partnere til inkluderende og bæredygtige teknologiløsninger, der vil blive fremvist på en international kongres. Kursets tidsforløb kan ændres fra år til år men aftales ved årets begyndelse, så den matcher den bedste rejse for den udvalgte internationale kongres.

For 2024-udgaven er programmet i samarbejde med Digital Tech Summit i København (https:/​/​event.ing.dk/​digitaltechsummit), og med titlen 'Next Generation Digital Action'. I 2024 foregår kurset i en del af 3-ugers perioden i august og med 3 obligatoriske 'action-days' sammen med de internationale kursusdeltagere som led i programmet for Digital Tech Summit (28, 30. og 31. oktober).
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Demonstrere en forståelse for og anvendelse af en innovativ iværksætterånd
  • Vælge og anvende passende metoder og værktøjer til at arbejde i de forskellige stadier af en innovativ udviklingsproces
  • Forklare og anvende principperne for universelt design
  • Bidrage med egen faglig baggrund i innovationsprocessens forskellige stadier
  • Udvikle og teste prototyper for at validere tekniske og forretningsmæssige hypoteser
  • Udarbejde en forretningsplan og pitche den
  • Udarbejde en plan for kongresdeltagelse og invitatere til partnerskaber
  • Give og modtage konstruktiv og passende feedback til og fra teammedlemmer og internationale teams
  • Kommunikere designet af et passende innovationskoncept i forhold til det aktuelle problem til relevante interessenter
  • Præsentere og drive ideer videre til en international kongres
Kursusindhold
Innovation og iværksætterkompetencer supplerer ingeniørers allerede specialiserede viden og sætter dem i stand til at omsætte disse udfordringer til muligheder.

I dette kursus vil de studerende arbejde i teams på 3-5 studerende for at tackle en udfordring fra den virkelige verden og knytte forbindelse til andre studenterteams i Korea, Indien, Kenya, Sydafrika, Ghana, Colombia og Mexico for at udvikle inkluderende, bæredygtige og handlingsrettede løsninger til globale problemer foreslået af udfordringsejere fra hele verden. Forelæsninger og workshops vil blive faciliteret virtuelt for at imødekomme den internationale placering af nogle studenterhold, men studerende forventes at arbejde personligt med deres projekter på deres lokale universitet (DTU Lyngby Campus) og modtage en-til-en støtte.

August 2024-versionen af kurset vil fokusere på "digitale teknologier, der transformerer samfund - og ingen efterlader".

Dette kursus er opdelt i to dele: i) en udviklingsperiode bestående af gruppeprojektarbejde understøttet af forelæsninger, workshops, keynotes, fælles refleksionssessioner, mentorsessioner og møder med udfordringsejere (5-23. august), og ii) A pre -topmødeprogram og Digital Tech Summit (28.-31. oktober).

Som en del af kurset vil de studerende:
a) Deltag i et internationalt hybridprogram med virtuelle, fysiske og blandede aktiviteter
b) Udvikle innovation og iværksættertankegang og kompetencer
c) Arbejde med innovation og entreprenørskab i praksis i en tværfaglig og international teamsammenhæng
d) Arbejd på og udvikle løsninger på en udfordring i den virkelige verden med eksterne partnere
e) Oversætte forskning og bedste praksis fra deres egen kontekst til nye koncepter og innovationer
f) Samarbejde med nationale og internationale interessenter
g) Deltag i en førende international kongres, hvor de udstiller og pitcher deres løsning
h) Kommunikere til og netværke med relevante interessenter og opbygge partnerskaber
Sidst opdateret
16. maj, 2024