12240 Miljømanagement, innovation og etik

2024/2025

Kursusinformation
Environmental Management, innovation and Ethics
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Generel retningskompetence (MSc), Environmental Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), se flere
Retningsspecifikt kursus (MSc), Environmental Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Industrial Engineering and Management
Retningsspecifikt kursus (MSc), Technology Entreneurship
Retningsspecifikt kursus (MSc), Transport and Logistics
Teknologisk specialisering (MSc), se flere
Teknologisk specialisering (MSc), Design and Innovation
Teknologisk specialisering (MSc), Industrial Engineering and Management
Teknologisk specialisering (MSc), Technology Entrepreneurship
Teknologisk specialisering (MSc), Transportation and Logistics
Tilvalgskursus (B Eng), Mobilitet, transport og logistik
Tilvalgskursus (B Eng), Produktion
Januar
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser, politisk notat og anbefalinger udarbejdet i grupper
3-uger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evalueringen er baseret på et politisk notat med anbefalinger som vægter 60% af den endelige karakter og en quiz som vægter 40% af den endelige karakter
7-trins skala , ekstern censur
Flest mulige kurser om miljø, herunder også kurser inden for miljøhåndtering.
Steffen Foss Hansen , Tlf. (+45) 4525 1593 , sfha@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset sigter på at give de studerende en forståelse af de grundlæggende principper og værktøjer som anvendes indenfor miljøledelse og regulering, med særlig vægt på innovation, videnskabelig usikkerhed og de etiske udfordringer som er forbundet med nutidens miljømæssige dilemmaer. Undervisningsformen er tværfaglig og har til formål at udvide de studerendes syn på samfundets miljøudfordringer, såsom øget brug af teknologi, ressourceudvinding, klimatilpasning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive grundlæggende etiske teorier og anvendt miljømæssige etiske principper
  • Diskutere forskellige tilgange til miljøledelse, regulering og beslutningsstøtte
  • Skelne mellem de etiske og miljømæssige etiske teorier og forvaltningsmæssige tilgange
  • Reflektere over miljøspørgsmål med baggrund i forskellige etiske teorier
  • Demonstrere hvordan regulering kan designes således at det fremmer miljøbeskyttelse og innovation
  • Debattere de sociale og etiske konsekvenser af diverse muligt regulatoriske tiltage
  • Analysere usikkerheder og risici i komplekse miljøspørgsmål
  • Formulér en overordnet strategi for at håndtere de identificerede miljøspørgsmål
  • Skrive et politisk notat om et miljømæssigt problem med relevante fakta, analyse af problemerne og løsninger og politiske anbefalinger
Kursusindhold
Grundlæggende principper for miljøledelse: Command and control, konsensus, økonomiske redskaber, CSR og etik. Grundlæggende teori om regulering og innovation: Porter's hypothesis, technological lock-ins. Grundlæggende teori om etik, vægt på miljøetik. Introduktion til Backcasting, Impact Assessment (dvs. miljøøkonomi), DPSIR analyse, Stakeholder analyse og Teknologivurdering. Analyse af lovgivningsmæssige muligheder, når det kommer til wicked problems, nuværende miljøproblemers rolle i samfundet, etik, filosofi, videnskab og teknik. Determinisme, usikkerhed, uvidenhed og ubestemthed. Teknisk og kemisk risikostyring. Miljøprincipper. Forsigtighedsprincippet. Ingeniørens rolle som specialist, når det kommer til sociale, miljømæssige og etiske dilemmaer. Fortolkning af bæredygtighed, moral community og fælles versus opportunistiske individuelle behov. Hvordan man skriver et politisk notat. Udvikling af politiske anbefalinger.
Litteraturhenvisninger
Diverse rapporter, bogkapitler og videnskabelige artikler
Sidst opdateret
02. maj, 2024