12203 Miljøfagprojekt

2024/2025

Kurset er kun for studerende på Bacheloruddannelsen i Miljøteknologi på 4. semester
Kursusinformation
Environmental project work
Dansk
10
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Projekter (BSc), Miljøteknologi
Projekter og almene fag, Miljøteknologi
F5B (ons 13-17) og Juni
Planlagt i foråret: Tentativt 1., 2., 3., 6.. Og 8. onsdag eftermiddag suppleret med vejledning som aftalt med vejleder (e).
Campus Lyngby
Fagprojektet gennemføres som et tværfagligt projekt, der indøver selvstændighed i opsøgning, bearbejdning og vurdering af informationer i relevant forskningsmiljø. Gruppearbejde på 2-4 studerende, helst baseret på data, som gruppen selv har genereret eller indsamlet i felten, i laboratoriet, via interviews, via modellering eller på anden vis, fx fra eksisterende litteratur. Rapportskrivning, litteratursøgning mv., vejledning. Fællesmøder hvor grupperne fremlægger for hinanden og diskuterer.
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Rapportaflevering 4. sidste dag i 3-ugers perioden, projektfremlæggelse i fælles symposium næstsidste dag i 3-ugers perioden.
Afløsningsopgave
Bedømmelse af rapport og fremlæggelser
Fremlæggelsen skal være ca. 15-20 min
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
Mindst 4 af de teknologiske linjefag skal være bestået
Hans-Jørgen Albrechtsen , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1586 , hana@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren

Projektgruppen kan dannes FØR semesterstart, og melde ind på/med udbudte/egne projekter til kursuskoordinatoren.
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At identificere og anvende forskningsbaserede tekniske løsninger, at tilpasse og styre miljøtekniske systemer eller miljøtekniske processer, baseret på den viden som er opnået ved 4. semester.
Ved kursets afslutning kan den studerende
1) identificere, definere og formulere en miljøteknisk problemstilling
2) udføre projektarbejde, samarbejde og udnytte og give sparring fra/til medstuderende og fra faglige vejledere
3) udføre fagrelevant informationssøgning, og forholde sig kritisk til egne resultater og litteratur
4) formidle formål og resultater skriftligt, grafisk og mundtligt samt deltage i en faglig diskussion
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Arbejde systematisk og videnskabeligt indenfor det valgte fagområde
  • Gennemføre et gruppearbejde under tidspres og logistiske begrænsninger
  • Forberede, lede og følge op på en vejledningssituation med et stort udbytte for projektet
  • Opstille egne læringsmål for projektforløbet
  • Udføre en tilbundsgående litteratur- og videnssøgning
  • Udføre en kritisk sammenstilling af eksisterende viden på et højt fagligt niveau
  • Præsentere viden i et præcist sprog både mundtligt og skriftligt
  • Producere figurer og tabeller der klart viser data og ønskede pointer
  • Producere en rapport der præcist og koncist gør rede for resultater og diskutere disse
  • Fremstille og præsentere et spændende foredrag med klare figurer og pointer
  • Debattere og analysere andres projekter i en forsamling
Kursusindhold
Projektets indhold skal være relevant for miljøområdet i bred forstand og vælges af studerende og vejledere i fællesskab. De studerende kan søge efter projektideer i DTU's projekt- og praktikdatabase, forskningsdatabasen ved Orbit, eller de studerende kan selv foreslå projekter og finde vejledere. Hvis vejlederen ikke er fra DTU Sustain, skal emnet godkendes af bachelorkoordinatoren. Når der er aftalt et emne med vejleder, melder gruppen sig til kursuskoordinatoren, og fortæller hvem der er vejledere så der kan oprettes en undergruppe på Learn.

Udover selve projektarbejdet indgår:
en ½ dag med opstart, introduktion samt sikkerhed i lab
en ½ dag med litteratursøgning med udgangspunkt i nogle af projekterne
en ½ dag hvor grupperne fortæller resten af holdet om hvad de skal arbejde med - og fremlægger en projektformulering
en ½ dag hvor der arbejdes med fremstilling af figurer og tekst baseret på de igangværende projekter, peer-to-peer review
en ½ dag hvor grupperne fortæller resten af holdet om de har opnået - og fremviser en illustration
Litteraturhenvisninger
Det forventes, at der mindst indgår dansk såvel engelsk original/primær litteratur samt relevante fagbøger, samt DTU Sustains teknisk rapportvejledning.
Bemærkninger
Kurset er kun for studerende på bacheloruddannelsen i Miljøteknologi på 4. semester. Kun efter særlig aftale på 3. eller 5. semester.
Sidst opdateret
02. maj, 2024