12000 Introduktion til miljøteknologi- og management

2024/2025

Indledende bachelorkursus på 1. halvår. Kursus er udelukkende rettet mod nystartede studerende på bacheloren i Miljøteknologi
Kursusinformation
Introduction to Environmental Technology and Management
Dansk
10
Bachelor
Projekter og almene fag, Miljøteknologi
Retningsspecifikt kursus (BSc), Miljøteknologi
E5 (ons 8-17) og Januar
Campus Lyngby
Kurset løber i i E5 i efteråret og i 3-ugersperioden i januar. Hele E5 blokken benyttes. De anvendte undervisningsmetoder kræver aktiv deltagelse hver onsdag i efteråret. Arbejdsindsatsen lægges primært på DTU, så der kun i mindre omfang er hjemmearbejde.
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
27006
Nanna Bloch Hartmann , Lyngby Campus, Bygning 113, Tlf. (+45) 4525 1401 , nibh@dtu.dk
Heidi Birch , hbir@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Dette kursus har til formål at give en forståelse af samspillet mellem naturvidenskab og ingeniørvidenskab, med det formål at udvikle bæredygtige miljøteknologiske løsninger. På kurset opnås kendskab til miljømæssige aspekter og den historiske udvikling af miljøområdet i Danmark (herunder særligt vandområdet), og en forståelse for den overordnede struktur i Danmarks miljøadministration. Kurset giver desuden indsigt i samspillet mellem vandforurening, kemiske stoffers egenskaber, risikovurdering og miljøteknologiske løsninger. Kurset vil give de studerende indsigt i, og erfaring med, den videnskabelige metode. Gennem hele kurset vil der være fokus på at udvikle færdigheder i projektarbejde og formidling af miljøtekniske problemstillinger og løsninger. Kurset vil desuden give den studerende et indblik i miljøingeniørens arbejdsområder. Mere specifikt opnås der kendskab til miljøingeniørarbejdspladser og arbejdsopgaver gennem blandt andet gæsteforelæsninger, , virksomhedsbesøg, løsning af relevante opgaver, ingeniørmæssige vurderinger og rapportering af arbejde med miljørelevant indhold.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for vigtige miljøtekniske forskningsområder herunder forskningstemaer på DTU Sustain
  • Forstå behovet for viden om uorganisk og organisk kemi i forhold til vandforurening og effekter i miljøet
  • Udarbejde en simpel risikoprofil for et miljøfarligt stof
  • Designe, udføre og afrapportere et simpelt laboratorieforsøg
  • Anvende datasæt og et geografisk informationsværktøj til at analysere et konkret miljøproblem
  • Arbejde løsningsorienteret i en projektgruppe med faste tidsfrister
  • Identificere en konkret problemformulering inden for et givet problem på miljøområdet
  • Undersøge og vurdere løsningsmuligheder for et miljøproblem baseret på teknisk og videnskabelig litteratur
  • Udarbejde en større teknisk-videnskabelig rapport, inklusiv reference liste
  • Udarbejde en poster og give en mundtlig præsentation for et teknisk publikum
Kursusindhold
Hovedtemaet for kurset er ’miljøteknologi og miljømanagement’ i en kontekst af forurening, med særligt fokus på vandforurening. Vi ser på vand som et vigtigt element i både det naturlige miljø og i menneskeskabte miljøer. Vi beskæftiger os med kilder til forurening af vand og betydningen af forskellige forureninger for mennesker og miljø. Vi ser også på nogle af de instrumenter – teknologiske, administrative og lovgivningsmæssige – vi bruger i vores samfund til at regulere vandstrømme og vandforurening.

I 13-ugers perioden arbejdes med dette tema indenfor delområderne:
- Vandkvalitet, forureningskilder og forurenende stoffer, herunder pesticider.
- Økotoksikologi og risikovurdering af kemiske stoffer i miljøet

I tre-ugers perioden arbejdes der med en projektopgave relateret til et af deltemaerne eller relateret til andre emner indenfor miljøingeniørens arbejdsområde.

Undervisningsformen er en blanding af forelæsninger med summe- og gruppeopgaver, en laboratorieøvelse, en ekskursion og projektarbejde.

Der løses i løbet af 13-ugers perioden en række opgaver og laves en poster. Afslutningsvis skrives en rapport i tre-ugers perioden med tilhørende mundtlig præsentation
Sidst opdateret
02. maj, 2024