10750 Innovationsprojekter på DTU Fysik

2024/2025

Kursusinformation
Innovation Projects at the Physics Department
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Engineering Physics
Retningsspecifikt kursus (MSc), Engineering Physics
E3B (fre 13-17)
Campus Lyngby
Foredrag og inviterede foredrag fra brancheeksperter
Øvelser og casestudier (i grupper)
Laboratoriebesøg og interviews med DTU Fysik forskere (projektejerne)
Udarbejdelse af en slutrapport og præsentation for projektejerne om de identificerede muligheder (i grupper)
13-uger
E3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Helhedsvurdering. Rapporter indgå i det mundtlige eksamen.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt :

Alle hjælpemidler er tilladt for rapporten. Skrfitlige hjælpemidler er tilladt til det mundtlige eksamen.

bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Minimum 10
Timothy John Booth , Lyngby Campus, Bygning 309, Tlf. (+45) 4525 6888 , tibo@dtu.dk
Henning Friis Poulsen , Lyngby Campus, Bygning 310 , hfpo@fysik.dtu.dk
10 Institut for Fysik
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
På dette kursus får du mulighed for at anvende den viden, du har opnået under "Innovation i teams"-kurserne, på projekter inden for Fysisk Instituts forskningsportefølje. Gennem en kombination af forelæsninger, bearbejdede eksempler og laboratorieeksponering bliver du dygtig til at vurdere kommercialiseringspotentialet i et videnskabeligt forskningsprojekt - at afgøre om forskningsemnets eller metodens unikke aspekter kan anvendes på en ny måde i en kommerciel kontekst mhp. samfundets gavn.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Evaluere kommercialiseringspotentialet af de evner og teknologier, der er inkorporeret i et forskningsprojekt (identificer, evaluer og prioriter mulighederne)
  • Bestemme tilpasningen mellem disse evner og teknologier og en kundes behov (bestem værdiforslaget)
  • Lave en begrundet vurdering af de udfordringer og risici, der er forbundet med at bringe muligheden på markedet
  • Forstå forskellen mellem disruptiv og procesinnovation, og være i stand til at identificere begge typer muligheder inden for forskningsprojekter
  • Anvende rammer for systematisk innovation til at skabe kreative potentielle løsninger på udfordringer, der kan løses ved hjælp af de kompetencer og teknikker, der findes på Fysisk Afdeling
  • Genere nye ideer til kommercialisering af forskningsoutput gennem en multi- og tværfaglig tilgang
  • Lave en portefølje af prioriterede kommercialiseringsmuligheder, der dokumenterer mulighedens karakter og udfordringerne ved at bringe den på markedet, som tydeligt kommunikerer til et publikum uden en formel uddannelse i innovationsværktøjer.
  • Få øvelse i anvendelsen af ​​en 'innovationslinse' til at evaluere kommercialiseringspotentialet i forskningsprojekter
Kursusindhold
Kurset vil bestå af en blanding af forelæsninger, bearbejdede eksempler og introduktioner til laboratoriearbejde. Du vil få øvelse i anvendelsen af ​​Market Opportunity Navigator frameworket, et værktøj til at identificere kerneevner og teknologier og matche disse med potentielle kunder. Du vil vurdere det kommercielle potentiale i de mulige kampe, og overveje udfordringerne. Ud fra dette vil du opbygge en portefølje af evaluerede innovationsideer, som skal præsenteres for projektejeren. For at hjælpe dig vil vi give understøttende foredrag om innovation, herunder forstyrrende vs. procesinnovation, teknologiske S-kurver og Systematic Innovation-rammeværket for innovationsproblemløsning. Du vil også få chancen for at få indsigt fra brancheeksperter om innovation inden for deres virksomheder.
Sidst opdateret
02. maj, 2024