10750 Innovationsprojekter på DTU Fysik
2024/2025
Overordnede kursusmål
På dette kursus får du mulighed for at anvende den viden, du har
opnået under "Innovation i teams"-kurserne, på projekter
inden for Fysisk Instituts forskningsportefølje. Gennem en
kombination af forelæsninger, bearbejdede eksempler og
laboratorieeksponering bliver du dygtig til at vurdere
kommercialiseringspotentialet i et videnskabeligt forskningsprojekt
- at afgøre om forskningsemnets eller metodens unikke aspekter kan
anvendes på en ny måde i en kommerciel kontekst mhp. samfundets
gavn.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Evaluere kommercialiseringspotentialet af de evner og
teknologier, der er inkorporeret i et forskningsprojekt
(identificer, evaluer og prioriter mulighederne)
- Bestemme tilpasningen mellem disse evner og teknologier og en
kundes behov (bestem værdiforslaget)
- Lave en begrundet vurdering af de udfordringer og risici, der
er forbundet med at bringe muligheden på markedet
- Forstå forskellen mellem disruptiv og procesinnovation, og være
i stand til at identificere begge typer muligheder inden for
forskningsprojekter
- Anvende rammer for systematisk innovation til at skabe kreative
potentielle løsninger på udfordringer, der kan løses ved hjælp af
de kompetencer og teknikker, der findes på Fysisk Afdeling
- Genere nye ideer til kommercialisering af forskningsoutput
gennem en multi- og tværfaglig tilgang
- Lave en portefølje af prioriterede
kommercialiseringsmuligheder, der dokumenterer mulighedens karakter
og udfordringerne ved at bringe den på markedet, som tydeligt
kommunikerer til et publikum uden en formel uddannelse i
innovationsværktøjer.
- Få øvelse i anvendelsen af en 'innovationslinse' til
at evaluere kommercialiseringspotentialet i
forskningsprojekter
Kursusindhold
Kurset vil bestå af en blanding af forelæsninger, bearbejdede
eksempler og introduktioner til laboratoriearbejde. Du vil få
øvelse i anvendelsen af Market Opportunity Navigator frameworket,
et værktøj til at identificere kerneevner og teknologier og matche
disse med potentielle kunder. Du vil vurdere det kommercielle
potentiale i de mulige kampe, og overveje udfordringerne. Ud fra
dette vil du opbygge en portefølje af evaluerede innovationsideer,
som skal præsenteres for projektejeren. For at hjælpe dig vil vi
give understøttende foredrag om innovation, herunder forstyrrende
vs. procesinnovation, teknologiske S-kurver og Systematic
Innovation-rammeværket for innovationsproblemløsning. Du vil også
få chancen for at få indsigt fra brancheeksperter om innovation
inden for deres virksomheder.
Sidst opdateret
02. maj, 2024