02809 UX Design Prototypeudviking

2024/2025

Kursusinformation
UX Design Prototyping
Engelsk
5
Bachelor
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Generel retningskompetence (MSc), Mathematical Modelling and Computation
Retningsspecifikt kursus (MSc), Human-Centered Artificial Intelligence
Retningsspecifikt kursus (MSc), Mathematical Modelling and Computation
Retningsspecifikt kursus (BSc), Kunstig Intelligens og data
Teknologisk specialisering (MSc), Design and Innovation
Teknologisk specialisering (MSc), Technology Entrepreneurship
Tilvalgskursus (B En), IT og økonomi
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Softwareteknologi
Teknologiske linjefag, Kunstig Intelligens og Data
E1A (man 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger kombineret med praktiske øvelser og projektarbejde
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelse af individualiserede grupperapporter og individuelle arbejder. Kurset indlejrer DTU Computes Digitale Innovations-Kanon. Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen at prøverne hørende til de enkelte elementer af denne kanon indeholdt i kurset er bestået.
7-trins skala , ekstern censur
02160/02161/02267 , Kendskab til agil softwareudvikling, f.eks. svarende til de metoder som bruges i 02160 eller gennem praktisk arbejdserfaring, er en fordel (men ikke en forudsætning)
Per Bækgaard , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3908 , pgba@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at gøre de studerende i stand til 1) at anvende lean prototypeudvikling til UX design af personaliserede brugerflader, og 2) at vælge passende værktøjer, metoder og design til opgaverne.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere bruger-behov og -problemer i forhold til et markedssegment
  • Optimere værdi i forhold til potentielle løsninger ved hjælp af business model canvas
  • Modellere brugerbehov hierarkisk i form af mål, aktiviteter og opgaver
  • Prioritere og oversætte brugerbehov til UX prototype wireframe story boards
  • Modellere microinteractions for et UX system design
  • Identificere påkrævet interaktion med backend for et UX system design
  • Vælge og implementere passende designmønstre for et UX prototype design
  • Designe et MVP minimum viable product baseret på iterativ UX prototypeudvikling ved brug af Build-Measure-Learn
  • Validere et MVP minimum viable product under brug af hypotese-drevne design metoder
  • Beskrive metoder design principper for et digitalt produkt: Design Thinking, Transformation vs Innovation, Etik og Bias
  • Beskrive (yderligere) nødvendige nøgleprocesser for at kunne udvikle et digitalt produkt: Agil, Lean og Build-Measure-Learn
  • Beskrive yderligere overvejelser når et digitalt produkt går fra udvikling til produktion: Scalability
Kursusindhold
Kurset fokuserer på udvikling af funktionelle UX design prototyper der kombinerer flere typer af mobile enheder og interfaces, fra flat UI til dialog- og stemme-baserede design mønstre.

Kurset bruger lean metodik baseret på at identificere behov, hierarkisk user story mapping, multidevice designmønstre og microinteractions system design, såvel som hurtig prototyping der kombinerer både velkendte og nye værktøjer og metoder.

Kurset giver den studerende et systematisk fundament og praktisk erfaring med design af UX prototyper, som også senere kan anvendes til "næste generation" interfaces indenfor andre områder, som det f.eks. adresseres i 02266 "User Experience Engineering".
Bemærkninger
Kurset er en del af DTU Computes Digitale Innovations-Kanon.
Sidst opdateret
04. juni, 2024