02566 Modellering af digitale visuelle oplevelser

2024/2025

Kursusinformation
Creating Digital Visual Experiences
Engelsk
10
Kandidat
Retningsspecifikt kursus (MSc), Human-Centered Artificial Intelligence
Teknologisk specialisering (MSc), Human-Centered Artificial Intelligence
F2 (man 13-17, tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektopgave
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Studerende skal aflevere tre projektrapporter i løbet af kurset. Bedømmelsen er baseret på disse rapporter, der er lavet af en gruppe studerende, men individualiseret ved at notere bidragene fra hver elev i rapporten.
7-trins skala , intern bedømmelse
02561.02504 , Indledende kurser i computergrafik og computer vision
Minimum 10
Siavash Arjomand Bigdeli , Lyngby Campus, Bygning 324 , sarbi@dtu.dk
J. Andreas Bærentzen , Tlf. (+45) 4525 3414 , janba@dtu.dk
Jeppe Revall Frisvad , Lyngby Campus, Bygning 324, Tlf. (+45) 4525 3358 , jerf@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
I dette kursus kommer de studerende til at lære hvordan man modellerer oplevelser til virtual reality, augmented reality o.s.v. (tilsammen xR). Til at begynde med introduceres studerende til metoder til indhentning af geometri, matereialeegenskaber og belysning. Dette efterfølges af en serie af forelæsninger om teknologier til xR og metoder til indholdsmodellering. Fra ca midt i semestret begynder de studerende at modellere deres egen xR oplevelse i et projekt, der strækker sig over den sidste halvdel af semestret. Resultaterne beskrives i en rapport, der afleveres ved semestrets slutning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • foretage optagelser af et miljø for hvad angår lys og geometri
  • bruge laser eller structured light til at scanne 3D modeller
  • måle et objekts overfladeegenskaber for hvad angår lys
  • bruge indhentet indhold til 3D xR scener
  • belyse og shade en virtuel scene
  • anvende stereoskopisk rendering
  • modellere indhold med 3D modelleringsredskaber
  • designe og implementere xR oplevelser og interaktion
  • vælge passende teknikker til xR oplevelser
  • foretage valg vedørerende metoder for at gamme og distribuere data til visuelle digitale oplevelser.
Kursusindhold
Indhentning af fysiske omgivelser ved hjælp af LiDAR, SLAM og fotogrammetri. Objektopsamling ved hjælp af time-of-flight og struktureret lys. Optagelse af materiales udseende ved hjælp af fotografering, shaders til fotorealistisk gengivelse, interaktionsmetoder i xR ved hjælp af controllere, accelerometre, touch, headsets til xR, teknologier til AR med håndholdte enheder, Unity3D eller lignende værktøjer til VR-oplevelser.
Sidst opdateret
02. maj, 2024