Overordnede kursusmål
I dette kursus vil du lære om probablistiske modeller af kognitive
processer. Du vil opnå færdigheder i at analysere data fra
psykofysiske eksperimenter ved hjælp af signal-detektionsteori og
den psykometriske funktion. Vi vil analysere disse standardmetoder
og indse, at de er forankret i underliggende modeller og
antagelser. Herefter vil vi se, at disse modeller kan indpasses i
et bredere Bayesiansk framework, som vi vil bruge til at opbygge
skræddersyede probabilistiske modeller af kognitive processer.
Kurset vil også undersøge lineære modeller af neural kodning af
information og hvordan vi kan bruge disse modeller til at afkode
neurale repræsentationer fra adfærdsdata.
Et betydeligt fokus i dette kursus ligger i at mestre optimering og
evaluering af skræddersyede sandsynlighedsmodeller ved hjælp af
maximum likelihood-princippet og numerisk optimering. Det
forventes, at studerende har færdigheder inden for kodning, især i
Python eller MATLAB. Derudover er en grundlæggende forståelse af
sandsynlighedsteori vigtig. Igennem kurset vil der blive lagt vægt
på evnen til at konstruere skræddersyede modeller og minimere
afhængigheden af foruddefinerede funktioner og værktøjskasser.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Analysere data fra psykofysiske eksperimenter ved hjælp af
signal-detektionsteori og den psykometriske funktion
- Analysere perception fra et bayesiansk perspektiv
- Analysere lineære modeller af neural kodning
- Beskrive forholdet mellem neurale og kognitive modeller
- Optimere en skræddersyet sandsynlighedsmodel af en kognitiv
proces til adfærdsdata
- Evaluere en skræddersyet sandsynlighedsmodel ved hjælp af
krydsvalidering
- Simulere data fra en sandsynlighedsmodel
- Bruge simulerede data til at evaluere model- og
parametergenkaldelse
- Designe eksperimenter til at teste sandsynlighedsmodeller af
kognitive processer
- Diskutere forholdet mellem kvalitative og kvantitative modeller
af kognitive processer
Kursusindhold
Emnerne i kurset introduceres i ugentlige forelæsninger. Der lægges
stor vægt på praktisk arbejde, hvor dde studerende opnår
færdigheder i optimering og evaluering af skræddersyede
sandsynlighedsmodeller af kognitive processer gennem projektarbejde
og øvelser.
Kurset indeholder ikke obligatoriske opgaver, og selvom deltagelse
i kursusaktiviteter anbefales stærkt, er det valgfrit. Dog vil
studerende have mulighed for at modtage feedback på deres
projektarbejde og øvelser.
Litteraturhenvisninger
Annonceres senere
Sidst opdateret
12. august, 2024