02312 Indledende programmering

2024/2025

Kursusinformation
Introductory Programming
Engelsk
10
Diplomingeniør
Obligatorisk kursus (B Eng), IT og økonomi
Obligatorisk kursus (B Eng), IT-elektronik
Obligatorisk kursus (B Eng), Softwareteknologi
E2A (man 13-17) og E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og laboratorier.
13-uger
E2A
Skriftlig eksamen
Skriftlig eksamen: 4 timer
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
0210102102021000231402318
Dette kursus erstatter og udvider det gamle kursus 02314. Det behandler lignende emner med yderligere programmeringsopgaver og laboratoriearbejde.
Alceste Scalas , Tlf. (+45) 4525 3759 , alcsc@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Målet med dette kursus er at lære den studerende at bruge de grundlæggende begreber og teknikker i et imperativt- og objektorienteret programmeringsprog. Kurset vil benytte et programmeringssprog, som anvendes i industrien (i øjeblikket Java). Kurset har som overordnet mål at sætte den studerende i stand til at designe og implementere mindre programmer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende primitive datatyper og reference typer.
  • Anvende arrays.
  • Anvende typiske sætningskonstruktioner fra imperative programmeringssprog, f.eks. løkker og forgreninger.
  • Definere og anvende metoder med/uden parametre og med/uden retur værdi.
  • Forstå klassers og objekters anatomi.
  • Definere og anvende klasser og objekter i et objektorienteret program.
  • Anvende nedarvning.
  • Anvende simple I/O operationer.
  • Definere og håndtere fejl.
Kursusindhold
• Planlægningsmetoder for programmer.
• Primitive datatyper (heltal, boolske værdier, flydende tal og tekststrenge).
• Referencetyper.
• Data strukturer (arrays).
• Værdier, operatorer og udtryk.
• Variable og tildelingssætninger.
• Kontrolsætninger (for-, if- og while sætninger, løkker i flere niveauer).
• Klasser og objekter (herunder attributter og metoder).
• Nedarvning (udvidelse af klasser med attributter og metoder).
• Indlæsning/​​udskrivning (fra/til skærm, tastatur, filer).
• Basal fejlhåndtering.
• Anvendelse af en IDE.
Sidst opdateret
01. november, 2024