02113 Projekt i Design af Digitale Systemer
2024/2025
Overordnede kursusmål
Dette kursus giver deltagerne praktisk erfaring med digitalt
elektronikdesign ved hjælp af FPGA-teknologi. Kurset vil øge
forståelsen af tilstandsmaskiner med datavej.
Kurset er et tre-ugers projekt, hvor de studerende skal designe og
implementere en VGA-controller og en tilstandsmaskine med datavej
til at vise grafik på en VGA-skærm. Det endelige projekt vil være
et Pong spil eller lignende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Definer kravene og strukturen for implementering af et
mellemstort kredsløb på FPGA (f.eks. et spil som Pong med brug af
VGA-skærm).
- Implementér mellemstore kredsløb til input/output,
grundlæggende beregninger og grafisk visning baseret på modellen
for state machine with datapath (FSMD).
- Anvend Hardwarebeskrivelsessprog (HDL'er) og
FPGA-værktøjersflows til at udvikle digitale kredsløb på
FPGA'er.
- Identificer fejl inden for digitale designs for effektiv
debugging og korrigering af problemer ved brug af simulering og
test.
- Tilegn grundlæggende projektstyringsstrategier til planlægning,
organisering og gennemførelse af et mellemstort
hardware-designprojekt.
- Udforsk teknikker til at optimere ressourceudnyttelsen inden
for FPGA'en ved implementering af mellemstore kredsløb, idet
der tages hensyn til faktorer som areal og ydeevne.
- Vurder ydelsen for de implementerede FPGA-baserede kredsløb,
herunder hastighed, gennemløb og latenstid, for at sikre, at de
opfylder de specificerede krav.
- Dokumenter designprocesserne, metoderne og beslutningerne
truffet i løbet af udviklingen af mellemstore FPGA-kredsløb for at
sikre en omfattende forståelse og fremtidig reference.
Kursusindhold
Kombinations- og sekventiel logik, FPGA-arkitektur og design-flow,
FPGA implementering af grundlæggende digitale kredsløb,
tilstandsmaskine med datavej design.
Sidst opdateret
02. maj, 2024