63850 Bæredygtig forretningsudvikling i medicinalindustrien på vækstmarkeder og udviklingslande - adgang til sundhedsydelser

2023/2024

Kursusinformation
Sustainable Business in the pharmaceutical industry on emerging markets and developing countries - Access to health care
Engelsk
7,5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E4A (tirs 13-17) og E2B (tors 8-12)
Storholdsforelæsninger gennemføres i koordination med CBS i E4A i tidsrummet 14.25 - 17.00.
Det forventes at halvdelen af forelæsningerne afholdes på DTU og halvdelen på CBS. Forelæsningerne vil være online via EuroTeq.
E2B forbeholdes gruppernes egne arbejde med fagets cases.
Campus Ballerup
Potentielt et større forelæsningslokale da der vil være studerende fra både DTU og CBS
Kurset er et fælles DTU/CBS valgfag under EuroTeq rammerne og i samarbejde med medicinalvirksomheden Novo Nordisk. Det er en unik mulighed for at arbejde internationalt og med både ingeniør- og business-baggrund. Der undervises gennem en blanding af forelæsninger baseret og virkelige business cases og working papers udviklet af underviserne.
Studerende vil komme med anbefalinger om langsigtede bæredygtighedsmodeller.
13-uger
Skriftlig opgavebesvarelse som uploades
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Individuel, skriftlig opgavebesvarelse på maksimum 10 sider baseret på en case. Offentliggøren i december og gives 2 uger til færdiggørelse og upload.
2 uger fra udlevering til aflevering
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Kurset tager udgangspunkt i, at de studerende har begrænset erfaring med bæredygtige forretningsmodeller og virksomhedsfilantropi i udviklings- og vækstlande. Kurset er specifikt designet til at give de studerende færdigheder til at udføre praksisorienteret analyse af bæredygtig forretning og virksomhedsfilantropi i udviklingslande. Åben for studerende fra alle studieretninger.
Kristina Vaarst Andersen , kriva@dtu.dk
Michael Hedegaard (Primær kontaktperson) , mihed@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
CBS Copenhagen Business School
I studieplanlæggeren
Et EuroTeQ kursus
Overordnede kursusmål
I dette kursus vil vi arbejde med at forstå, analysere og evaluere cases om de strategiske og organisatoriske udfordringer og dilemmaer, som medicinalvirksomheder står over for, når de har aktiviteter i udviklingslande. Fokus vil især være på, hvordan medicinalvirksomheder forsøger at nå de fattigste og mest udsatte grupper i udviklingslandene, og hvilke specifikke udfordringer de står over for i den forbindelse. I løbet af kurset vil vi forsøge at forstå og analysere hvordan farmaceutiske virksomheder måler og kommunikerer om deres impact i udviklingslande, herunder social return on investment (SROI), ESG-rapportering og SDG's. Vi vil analysere, hvilke partnerskabsmodeller der fungerer mest effektivt i udviklingslande, og hvordan kontekstuelle faktorer påvirker den økonomiske, sociale og miljømæssige effektivitet af forskellige partnerskabsmodeller. Da adgang til sundhedsydelser i stigende grad er afhængig af digitale løsninger og på brugen af teknologi til at lette adgangen til produkter og tjenester, vil kurset zoome ind på teknologier, der understøtter bæredygtige forretningsmodeller og filantropiske aktiviteter.

Kurset tager udgangspunkt i litteratur om International Business, Sustainable Business Models, impact investment and finance, teknologi og virksomhedsfilantropi samt forskning udført af underviserne i 2022/2023.

Kurset vil give indsigt fra en række medicinalvirksomheder, der opererer i udviklingslande. Især cases og indsigter fra Novo Nordisk-Roche-partnerskabet om CDiC vil blive brugt flittigt, og praktikere fra Novo Nordisk og Roche vil deltage i kurset.

Kurset er et innovativt samarbejde mellem DTU, CBS og Novo Nordisk under EuroTeq-rammen, hvor gæsteforelæsere fra Novo Nordisk er aktivt involverede og hvor studerende fra forskellige baggrunde mødes og drager fordel af forskellige perspektiver.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå de praktiske og empiriske aspekter af Corporate Social Responsibility og bæredygtig forretningsdrift i den pharmaceutiske industri i udviklingslande
  • Forstå, anvende og kritisk vurdere teorier og modeller omkring bæredygtig forretningsdrift og CSR i den farmaceutiske industri i udviklingslande
  • Forstå, anvende og kritisk vurdere metoder til beregning af social, miljømæssig og finansiel impact og effektivitet af CSR og modeller for bæredygtig virksomhedsdrift i den farmaceutiske industri i udviklingslande
  • Forstå og kritisk vurdere de forskellige finansielle modeller som kan bringes i spil
  • Forstå og kritisk vurdere hvordan digitale løsninger kan bidrage til at løse nogle af de udfordringer den farmaceutiske industri har i udviklingslande i forhold til bæredygtig forretningsdrift og CSR
  • Forstå og kritisk vurdere afvejningen mellem global integration og lokal tilpasning
  • Vurdere modeller for CSR i den farmaceutiske industri i lav og mellemindkomstlande
  • Forstå og analysere global forretningsdrift og CSR i den farmaceutiske industri
Kursusindhold
Social Return on Investments
Creating Shared Value
Impact investments
Corporate Social Responsibility
Sustainability
Environment, Social, Governance, ESG
Sustainable Development Goals, SDG
Pharmaceutical industry
Emerging Markets and Developing Countries
Technology
Digital technologies
International Business
Litteraturhenvisninger
Porter, Michael E., and Mark R. Kramer. "The link between competitive advantage and corporate social responsibility." Harvard business review 84.12 (2006): 78-92.

Porter, Michael E., and Mark R. Kramer Shared Value. HBR 2011

Carroll, A.B. Carroll’s pyramid of CSR: taking another look. Int J Corporate Soc Responsibility 1, 3 (2016)(10 sider).

Scheyvens, R., Banks, G., & Hughes, E. (2016). The Private Sector and the SDGs: The Need to Move Beyond ‘Business as Usual’. Sustainable Development, 24(6), 371–382 (11 sider).

Kramer, M.R., Agarwal, R. & Srinivas, A. (2019). Business as Usual Will Not Save the Planet. Harvard Business Review, June, 1-9.

Osterwalder, Alexander, and Yves Pigneur. "Aligning profit and purpose through business model innovation." Responsible management practices for the 21st century (2011): 61-76 (15 sider).

Schaltegger, Stefan, Florian Lüdeke-Freund, and Erik G. Hansen. "Business cases for sustainability: the role of business model innovation for corporate sustainability." International journal of innovation and sustainable development 6.2 (2012): 95-119 (25 sider).

Elkington, J. (2018). 25 Years Ago I Coined the Phrase “Triple Bottom Line.” Here’s Why It’s Time to Rethink It. Harvard Business Review, June. (10 sider)

Beran, D., and John S. Yudkin (2006). “Diabetes care in sub-Saharan Africa”. The Lancet. Vol. 368. November 11, 2006.
Bemærkninger
Faggruppe: Forretningsudvikling
Valgfag åbent for diplomingeniører, bachelor og master.
Sidst opdateret
04. maj, 2023