62E90 Afgangsprojekt - Diplomuddannelsen i Energi og Miljø

2023/2024

Kursusinformation
Final Thesis - Diploma of Energy and Environment
Dansk
15
Deltidsdiplom
Campus Ballerup
2 undervisningsgange, herefter individuel vejledning. Opstart: se hjemmesiden.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Det skriftlige projekt skal være på maksimalt 50 normalsider per studerende ekskl.: titelblad (forside), indholdsfortegnelse, illustrationer og bilag. Der stilles således ikke krav om et nøjagtigt antal anslag per side. En normalside beregnes til 2400 anslag inkl. mellemrum per side. Når projektet skal skrives af flere (maksimalt 3 studerende), kan det udvides progressivt med maksimalt 20 normalsider per studerende.
7-trins skala , ekstern censur
Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået. Generelle krav til optagelse på Diplomuddannelse i Energi og Miljø. Optagelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Michael Mast , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , mmas@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://lifelonglearning.dtu.dk/en...ergi-og-miljoe/
På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
https:/​/​lifelonglearning.dtu.dk/​engineering-technology/​diplom/​afgangsprojekt-for-diplomuddannelsen-i-energi-og-miljoe/​
Overordnede kursusmål
Formålet med modulet er at kvalificere de studerende til i et tværfagligt projekt at identificere, reflektere og analysere en konkret problemstilling relateret til uddannelsens indhold. At fremkomme med forslag til løsninger på virksomhedens konkrete udfordringer relateret til virksomhedens arbejde med energi-, miljø- og arbejdsmiljøledelse kendetegnet ved praktisk og anvendelsesorienteret relevans samt nuanceret teoretisk fundering.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå videnskabsteoretisk erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet
  • Forstå og kunne reflektere over at flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i undersøgelser
  • Anvende viden om teorier og metoder indenfor ledelse, energi-, miljø- og arbejdsmiljøledelse på en reflekteret måde
  • Udvælge og vurdere en eller flere relevante metoder til indsamling af empiri
  • Udvælge relevante teorier og modeller, der kan give projektet befrugtende perspektiver
  • Indsamle empiri, der opbygger det nødvendige argumentationsgrundlag
  • Vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis
  • Formidle komplekse problemstillinger i forhold til organisationen
  • Formulere et konkret projektformål kort og præcist
  • Konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initiativer, der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på
  • Bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen virksomhed/hverdag
  • Perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis
Kursusindhold
Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning. Vejlederen skal godkende problemformuleringen.
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Bemærkninger
DTU Engineering Technology Efteruddannelse
Afgangsprojekt - Teknologisk Diplomuddannelse i Energi og Miljø (DEM)
Bygningteknologi og processer
Sidst opdateret
15. maj, 2023