62B03 Strategisk markedsføring

2023/2024

Kursusinformation
Strategic Marketing
Dansk
10
Deltidsdiplom
Undervisning foregår i aftentimerne over et semester på 14 uger. Opstart: Se kursushjemmesiden.
Campus Ballerup
Undervisning én aften om ugen i 14 uger.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Eksamensform: Mundtlig prøve kombineret med skriftlig projektopgave op til 15 sider. Eksamen kan gennemføres individuelt eller i en gruppe på 2 eller 3 studerende, med progression på 9 sider pr. studerende. Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen. Dato for aflevering og eksamen: Oplyses på DTU Inside.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Victor Lund , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vlun@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://lifelonglearning.dtu.dk/en...markedsfoering/
På instituttet
ca. 3 uger før kursusstart
https:/​/​lifelonglearning.dtu.dk/​engineering-technology/​diplom/​strategisk-markedsfoering/​
Overordnede kursusmål
Efter modulet kan EBA-lederen i et holistisk perspektiv varetage ledelsesmæssige opgaver i
forbindelse med virksomhedens strategiske markedsføring. Han/hun kan understøtte
virksomhedens forretningsudvikling, bæredygtighed og digitale transformation gennem
velbegrundede strategi- og markedsføringsplaner baseret på systematisk analyse af interne
såvel som eksterne forhold.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forstår marketingfunktionens opgaver, rolle og processer samt sammenhængen mellem omverdenen og markedsføringsmæssige tiltag
  • kan beskrive og analysere markedspotentialer, kundesegmenter, købsadfærd og processer.
  • kender til metoder og teorier for etablering af marketingstrategier og fastlæggelse af marketingparametre og –planer.
  • kan gennemføre en situationsanalyse af virksomhedens interne og eksterne forhold og på den baggrund fastlægge mål og marketingstrategier.
  • kan beskrive og analyse informationsbehov, markedspotentialer og –segmenter, købsadfærd og –processer medanvendelse af online og offline data og virkemidler
  • kan etablere en velbegrundet marketingstrategi og herunder fastlægge marketingparameter og udarbejde markedsføringsplaner.
  • kan deltage i virksomhedens marketingstrategiske arbejde og i samspil med forskellige interessenter analysere og fremføre løsningsforslag til komplekse ledelsesmæssige problemstillinger omkring virksomhedens markedsføring.
  • kan arbejde med strategi og marketing på alle niveauer – online som offline – og bruge data som en digital og forretningsmæssig driver.
  • kan skabe et samlet overblik over og konkret kendskab til de væsentligste analyse- og beslutningsmæssige redskaber, der skaber grundlag for innovation, udvikling og vækst i en given organisation.
  • kan inddrage digitale kommunikationsværktøjer og pitche en strategisk udfordring og løsninger på en personlig, struktureret og overbevisende måde til relevante målgrupper.
Kursusindhold
Indhold:
• Virksomhedens vision, mission og idégrundlag
• Virksomhedens orientering mod markedet
• Strategisk analyse af virksomhedens interne og eksterne forhold
• Målsætning og strategi (generisk strategi, vækststrategi, markedsføringsstrategi)
• Virksomhedens informationsbehov – markedsanalyse
• Købsadfærd på Business-to-Business markedet
• Konkurrencesituationen: branche- og konkurrentanalyse
• Segmentering og målgruppevalg
• Differentiering og positionering
• Markedsorienteret produktudvikling, produktpolitik og branding
• Relationsmarkedsføring og relationsledelse
• Parameterteori – herunder markedskommunikation
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Bemærkninger
DTU Engineering Technology Efteruddannelse
Obligatorisk modul, EBA - Diplomuddannelsen Ingeniørernes Lederuddannelse
Forretningsudvikling
Sidst opdateret
12. maj, 2023