Overordnede kursusmål
Efter modulet kan EBA-lederen i et holistisk perspektiv varetage
ledelsesmæssige opgaver i
forbindelse med virksomhedens strategiske markedsføring. Han/hun
kan understøtte
virksomhedens forretningsudvikling, bæredygtighed og digitale
transformation gennem
velbegrundede strategi- og markedsføringsplaner baseret på
systematisk analyse af interne
såvel som eksterne forhold.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- forstår marketingfunktionens opgaver, rolle og processer samt
sammenhængen mellem omverdenen og markedsføringsmæssige tiltag
- kan beskrive og analysere markedspotentialer, kundesegmenter,
købsadfærd og processer.
- kender til metoder og teorier for etablering af
marketingstrategier og fastlæggelse af marketingparametre og
–planer.
- kan gennemføre en situationsanalyse af virksomhedens interne og
eksterne forhold og på den baggrund fastlægge mål og
marketingstrategier.
- kan beskrive og analyse informationsbehov, markedspotentialer
og –segmenter, købsadfærd og –processer medanvendelse af online og
offline data og virkemidler
- kan etablere en velbegrundet marketingstrategi og herunder
fastlægge marketingparameter og udarbejde
markedsføringsplaner.
- kan deltage i virksomhedens marketingstrategiske arbejde og i
samspil med forskellige interessenter analysere og fremføre
løsningsforslag til komplekse ledelsesmæssige problemstillinger
omkring virksomhedens markedsføring.
- kan arbejde med strategi og marketing på alle niveauer – online
som offline – og bruge data som en digital og forretningsmæssig
driver.
- kan skabe et samlet overblik over og konkret kendskab til de
væsentligste analyse- og beslutningsmæssige redskaber, der skaber
grundlag for innovation, udvikling og vækst i en given
organisation.
- kan inddrage digitale kommunikationsværktøjer og pitche en
strategisk udfordring og løsninger på en personlig, struktureret og
overbevisende måde til relevante målgrupper.
Kursusindhold
Indhold:
• Virksomhedens vision, mission og idégrundlag
• Virksomhedens orientering mod markedet
• Strategisk analyse af virksomhedens interne og eksterne forhold
• Målsætning og strategi (generisk strategi, vækststrategi,
markedsføringsstrategi)
• Virksomhedens informationsbehov – markedsanalyse
• Købsadfærd på Business-to-Business markedet
• Konkurrencesituationen: branche- og konkurrentanalyse
• Segmentering og målgruppevalg
• Differentiering og positionering
• Markedsorienteret produktudvikling, produktpolitik og branding
• Relationsmarkedsføring og relationsledelse
• Parameterteori – herunder markedskommunikation
Litteraturhenvisninger
https://www.polyteknisk.dk/home/akademi/cvBemærkninger
DTU Engineering Technology Efteruddannelse
Obligatorisk modul, EBA - Diplomuddannelsen Ingeniørernes
Lederuddannelse
Forretningsudvikling
Sidst opdateret
12. maj, 2023