Overordnede kursusmål
Den studerende udnytter fagspecifik viden, som anvendes ved løsning
af problemstilling og projektering i indledende projektfaser.
Den studerende opnår kendskab til og viser anvendelse af DGNB
kriterierne
Den studerende vurderer projektets etiske konsekvenser.
Den studerende udarbejder projekttidsplan og prisoverslag
Den studerende opnår forudsætninger for grundlæggende projektering
i et digitalt miljø.
Den studerendes videreudvikler redskaber til konstruktivt at indgå
i og bidrage til et gruppesamarbejde omkring et
infrastrukturprojekt
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive og afgrænse projektemnet
- Redegøre for projektkrav
- Redegøre for etiske overvejelser
- Analysere og vurdere projektoplæg med vægt på DGNB systemet,
certificeringsordning for bydele baseret på helhedsorienteret
forståelse af bæredygtighed.
- Projektere udvalgte elementer af infrastruktur i bydel
- Projektere i udvalgte faser under anvendelse af digitale
værktøjer
- Dokumentere og kommunikere det udførte arbejde mundtligt såvel
som skriftligt, inkl. visualisering
- Redegøre for læringsgruppens arbejdsform
Kursusindhold
Kursusprojektet tager udgangspunkt i alle de kurser, du arbejder
med på 2. semester.
Projektarbejdet har fokus på etik og bæredygtighed og foregår i
grupper.
DGNB for bydele,
-analyse, vurdering og forbedring
Anlægsprojekters faseopdeling, særligt projektforslagsfase
Projektering
Tværfaglig projektering indeholdende fagområderne
-vej- og trafikanlæg
-hydraulik, vandforsyningssystemer og afløbssystemer
-hydrologi og geologi
-it-redskaber: CAD, GIS, Scalgo
Projekt- og gruppearbejde
- Mødeledelse og -organisering
- Samarbejdsformer, arbejdsdeling og vidensdeling
- Fremlæggelser i plenum
Litteraturhenvisninger
Faglitteratur fra 2. semesters kurser
FRI's ydelsesbeskrivelser
Bemærkninger
Faggruppe: Bygningsteknologi og processer
Byggeri og Infrastruktur: 2. semester
Sidst opdateret
23. november, 2023