Overordnede kursusmål
Formålet med dette kursus er at udvikle den studerendes evne - både
selvstændigt og især i et team - til at arbejde systematisk med
forretningsudvikling i en global og bæredygtig kontekst. Den
studerende skal få en forståelse af kompleksiteten af det globale
erhvervsklima og skiftende verdensorden, herunder international
handel, nye markeder, landeevaluering og udvælgelse, markedsføring
globalt og en forståelse for de kulturelle faktorer, der påvirker
forretningspraksis og strategi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Demonstrere en forståelse af de faktorer, der påvirker
international forretning.
- Demonstrere en forståelse af udfordringerne i det
internationale forretningsmiljø.
- Demonstrere forståelse for de kræfter, der driver globalisering
/ "slowbalisering "
- Være i stand til at forklare de vigtigste sociokulturelle
adfærdsmæssige praksis, der påvirker international forretning.
- Forstå udfordringerne ved forretningsudvikling i en bæredygtig,
fælles værdi (Porter & Kramer) kontekst
- Demonstrere en forståelse for at udvikle strategier for at
komme ind på nye markeder, opbygge internationalt samarbejde og
styre globale operationer
- Forklare principper og praksis for eksport og import samt
handelsteori
- Analysere ressourcer, evner og kompetencer
- Fokus på centrale og kritiske problemstillinger i forbindelse
med udvikling og implementering af marketingprogrammer
Kursusindhold
Internationale forretningsmuligheder, udfordringer og strategiske
implikationer
Omverdenscanning til markedsudvælgelse, herunder muligheder og
udfordringer på nye markeder
Adgangsmåder, handelshindringer og modhandel
Distributions-, direkte investerings- og samarbejdsstrategier
Nøgletal for Management Information Systems (MIS), herunder
kritiske succesfaktorer (CSF'er), nøgletal (KPI'er) og
effektivitet og effektivitet
Opbygning og pleje af internationale relationer
Anvendelse af internationale forretningskoncepter og teorier i
virkelige scenarier
Casestudier af internationale forretningssucceser og fiaskoer
Analyse-syntese og andre metoder
Litteraturhenvisninger
International Business: Environments & Operations, 17th Global
Edition (2021). Daniels et al. Pearson Education Limited.
relevante journal artikler og papers
Supplementary Literature: Globalisation and the International
Economy (2018). Hedegaard, Michael. DJØF Publishing
Bemærkninger
Faggruppe: Forretningsudvikling
Eksport & teknologi: 5. semester
Kemiteknik & International Business: 3. semester
Sidst opdateret
04. maj, 2023