62235 Internationale forretningsmiljøer og operationer

2023/2024

Kursusinformation
International Business Environments and Operations
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E3B (fre 13-17)
Campus Ballerup
Foredrag, diskussion, gruppearbejde, præsentationer, gæstetalere fra erhvervslivet
13-uger
E3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
:

flere dage kan forekomme

7-trins skala , ekstern censur
62232 og 62214
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med dette kursus er at udvikle den studerendes evne - både selvstændigt og især i et team - til at arbejde systematisk med forretningsudvikling i en global og bæredygtig kontekst. Den studerende skal få en forståelse af kompleksiteten af det globale erhvervsklima og skiftende verdensorden, herunder international handel, nye markeder, landeevaluering og udvælgelse, markedsføring globalt og en forståelse for de kulturelle faktorer, der påvirker forretningspraksis og strategi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Demonstrere en forståelse af de faktorer, der påvirker international forretning.
  • Demonstrere en forståelse af udfordringerne i det internationale forretningsmiljø.
  • Demonstrere forståelse for de kræfter, der driver globalisering / "slowbalisering "
  • Være i stand til at forklare de vigtigste sociokulturelle adfærdsmæssige praksis, der påvirker international forretning.
  • Forstå udfordringerne ved forretningsudvikling i en bæredygtig, fælles værdi (Porter & Kramer) kontekst
  • Demonstrere en forståelse for at udvikle strategier for at komme ind på nye markeder, opbygge internationalt samarbejde og styre globale operationer
  • Forklare principper og praksis for eksport og import samt handelsteori
  • Analysere ressourcer, evner og kompetencer
  • Fokus på centrale og kritiske problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af marketingprogrammer
Kursusindhold
Internationale forretningsmuligheder, udfordringer og strategiske implikationer
Omverdenscanning til markedsudvælgelse, herunder muligheder og udfordringer på nye markeder
Adgangsmåder, handelshindringer og modhandel
Distributions-, direkte investerings- og samarbejdsstrategier
Nøgletal for Management Information Systems (MIS), herunder kritiske succesfaktorer (CSF'er), nøgletal (KPI'er) og effektivitet og effektivitet
Opbygning og pleje af internationale relationer
Anvendelse af internationale forretningskoncepter og teorier i virkelige scenarier
Casestudier af internationale forretningssucceser og fiaskoer
Analyse-syntese og andre metoder
Litteraturhenvisninger
International Business: Environments & Operations, 17th Global Edition (2021). Daniels et al. Pearson Education Limited.

relevante journal artikler og papers

Supplementary Literature: Globalisation and the International Economy (2018). Hedegaard, Michael. DJØF Publishing
Bemærkninger
Faggruppe: Forretningsudvikling
Eksport & teknologi: 5. semester
Kemiteknik & International Business: 3. semester
Sidst opdateret
04. maj, 2023