62048 Physical Computing

2023/2024

Kursusinformation
Physical Computing
Dansk
10
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
F1B (tors 13-17) og F4A (tirs 13-17)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, praktiske programmeringsøvelser og eksamensprojekt.
13-uger
F1B, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Det er en forudsætning for at kunne indstille sig til eksamen, at op til 4 obligatoriske kursusopgaver er afleveret rettidigt og godkendt af den ansvarlige underviser.
7-trins skala , ekstern censur
62046 og 62974
62046
Jussi Ville Mikkonen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , jusmi@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at give en grundlæggende forståelse af programmering og Physical Computing, og hvordan forskellige former for interaktion (f.eks. lyd, tryk, knapper, grafiske brugergrænseflader) kan bruges i menneske-maskine-scenarier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kunne nævne og diskutere interaktionsmodeller i relation til HCI (menneske-maskine interaktion) og physical computing.
  • Anvende basale elektroniske komponenter, sensorer, aktuatorer, mm.
  • Konstruere avancerede interaktive modeller, enheder eller systemer, der bruger mikrocontrollere og en pc, som de studerende skal programmere.
  • Prototype et Physical Computing system, der virker.
  • Programmer styringen af forskellige typer hardware i et relevant sprog (C++/java) ved hjælp af Storycoding.
  • Forstå og implementere en simpel kommunikationsgrænseflade til en pc.
  • Forstå og implementere simple WiFi-baserede Physical Computing systemer.
  • Forstå, implementere og dokumentere testscenarier.
  • Evaluere og reflektere over arbejdet ud fra et teknisk, fysisk/digitalt perspektiv, interaktionsparadigmer og dokumentation som UML.
  • Forstå, hvordan energistyring og energiudnyttelse kan bruges inden for fysisk databehandling til at opbygge bæredygtige indlejrede systemer.
Kursusindhold
De studerende vil lære programmering og prototyping ud fra et Human-Computer Interaction-perspektiv, så de kan skabe og relatere et detaljeret mikrocontroller-program og en digital grænseflade til en situation i den virkelige verden. Kurset vil give de grundlæggende færdigheder til uafhængig prototyping, dvs. hvordan man interfacer til elektronik, hvordan man programmerer kompleks adfærd, der gør brug af elektronikken, og skaber en interaktiv grafisk brugergrænseflade på en pc.

De studerende vil også lære at reflektere over prototypens opførsel i forhold til brugerevalueringen med henblik på at producere funktionelle og situationstilpassede prototyper.
Bemærkninger
Faggruppe: Innovationsprocesser og Entrepreneurskab
Proces og Innovation: 4. semester
Sidst opdateret
27. november, 2023