Overordnede kursusmål
Kursets mål er at sætte de studerende i stand til at afklare,
problematisere og konstruktivt forholde sig til forholdet mellem
organisationskultur, vidensdynamik, organisationsforandringer og
værdiskabelse, og det underliggende sociotekiske
innovationsøkosystem, og på den baggrund i praksis facilitere
innovation i et innovationsøkosystem.
Kursusmålet er, at eleverne i samarbejde med partneren
- analysere den organisatoriske kontekst af deres specifikke sag
- identificere og foreslå anliggender, der er relevante for
partneren, som udgangspunkt for innovation
- facilitere en innovationsproces, der leverer et resultat, der i
sidste ende skaber oplevet værdi for partneren
Den studerende skal kunne analysere og beskrive virksomhedens
kontekst og innovationsøkosystemet ved at anvende relevante
teoretiske rammer, udvikle en løsning, forklare hvordan det
udviklede løsningen bidrager til værdiskabelsen for organisationen,
og hvordan den kan implementeres.
Kurset omhandler både den teoretiske baggrund og de praktiske
metoder og værktøjer, der anvendes inden for kursets område.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for de grundlæggende begreber og teorier indenfor
videnledelse og organisationskultur, videnskabelsesprocesser,
læreprocesser og forandringsledelse
- Redegøre for de grundlæggende begreber indenfor STS (Socio
Tekniske Systemer) og afledte begreber og teorier om
innovation
- Vælge, anvende og redegøre for relevante teorier for- og
metoder til at gennemføre et kvalitativt casestudie
- Designe og udføre et kvalitativ kulturstudie der analyserer
forholdet mellem organisationskultur, vidensdynamik og
værdisystemet og den underliggende socio-teknologiske dynamik
- Syntetisere den overordnede forståelse af den organisatoriske
kontekst for at identificere, afgrænse og beskrive et anliggende/
problemområde, der er relevant for partneren
- Designe og facilitere en innovationsproces, der direkte
engagerer partneren og skaber oplevet værdi for partneren
- Vise færdigheder i proceskommunikation med flere aktører
- Vise færdigheder i iterative (rapid) prototyping og test
- Udvikle en business case for at redegøre for
værdiskabelsen
- Diskuter og vurder værdiskabelse af de foreslåede løsninger, og
sandsynligheden for, at den bliver implementeret, med inddragelse
af partnerens feedback.
- Reflektere over samfundsmæssige og andre eksterne faktorer og
deres sammenhæng med organisationens praksis og strategi for
innovation og videnledelse
- Planlægge, organisere og reflektere over gruppens teamwork i
forhold til teamroller og teamdynamik.
Kursusindhold
Kurset gennemføres som et innovationsprojekt baseret på en real
life case leveret af en partnerorganisation. Projektet indledes med
et kulturstudie. Gruppen er ansvarlig for planlægning af egen tid
og for eksekvering af innovationsprocessen, herunder koordinering
med partneren og allokering af tid til feltarbejdet. Teoretiske
begreber, litteratur og opgaver præsenteres gennem guides og
litteratur og diskuteres i klassen. Kurset faciliterer videndeling
og anvender peer-feedback. Teoriens omfang er relativt omfattende i
begyndelsen af forløbet, men aftager derefter.
Litteraturhenvisninger
Kompendium og info om yderligere litteratur vil være tilgængeligt
før semesterstart.
Bemærkninger
Faggruppe: Innovationsprocesser og entrepreneurskab (IPE)
Proces og Innovation: 4. semester
Semesterprojekt 4 på studieretningen Proces og Innovation med
organisationsteoretisk og innovationsteoretisk indhold.
Sidst opdateret
04. maj, 2023