62041 Innovation i en Organisatorisk Kontekst

2023/2024

Kursusinformation
Innovation in an Organizational Context
Dansk
15
Diplomingeniør
F3A (tirs 8-12) og Juni og F2B (tors 8-12)
Campus Ballerup
Der indgår omfattende feltarbejde
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Mundtlig gruppeeksamen med ekstern censor baseret på rapport(er) og andet materiale afleveret i løbet af kurset. Desuden op til 7 obligatoriske opgaver gennem kurset som skal godkendes, før gruppen kan gå til eksamen.
7-trins skala , ekstern censur
62040 og 62043
62040. 62043
Det forudsættes at studerende på kurset har gennemført kurser svarende til 1., 2. og 3. semester kurserne på Proces og Innovation eller tilsvarende.
Maksimum: 52
Villads Keiding , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vkei@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren

Valgfagsstuderende kan undtagelsesvis optages og udelukkende efter direkte aftale med underviseren.
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at sætte de studerende i stand til at afklare, problematisere og konstruktivt forholde sig til forholdet mellem organisationskultur, vidensdynamik, organisationsforandringer og værdiskabelse, og det underliggende sociotekiske innovationsøkosystem, og på den baggrund i praksis facilitere innovation i et innovationsøkosystem.
Kursusmålet er, at eleverne i samarbejde med partneren
- analysere den organisatoriske kontekst af deres specifikke sag
- identificere og foreslå anliggender, der er relevante for partneren, som udgangspunkt for innovation
- facilitere en innovationsproces, der leverer et resultat, der i sidste ende skaber oplevet værdi for partneren
Den studerende skal kunne analysere og beskrive virksomhedens kontekst og innovationsøkosystemet ved at anvende relevante teoretiske rammer, udvikle en løsning, forklare hvordan det udviklede løsningen bidrager til værdiskabelsen for organisationen, og hvordan den kan implementeres.
Kurset omhandler både den teoretiske baggrund og de praktiske metoder og værktøjer, der anvendes inden for kursets område.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for de grundlæggende begreber og teorier indenfor videnledelse og organisationskultur, videnskabelsesprocesser, læreprocesser og forandringsledelse
  • Redegøre for de grundlæggende begreber indenfor STS (Socio Tekniske Systemer) og afledte begreber og teorier om innovation
  • Vælge, anvende og redegøre for relevante teorier for- og metoder til at gennemføre et kvalitativt casestudie
  • Designe og udføre et kvalitativ kulturstudie der analyserer forholdet mellem organisationskultur, vidensdynamik og værdisystemet og den underliggende socio-teknologiske dynamik
  • Syntetisere den overordnede forståelse af den organisatoriske kontekst for at identificere, afgrænse og beskrive et anliggende/ problemområde, der er relevant for partneren
  • Designe og facilitere en innovationsproces, der direkte engagerer partneren og skaber oplevet værdi for partneren
  • Vise færdigheder i proceskommunikation med flere aktører
  • Vise færdigheder i iterative (rapid) prototyping og test
  • Udvikle en business case for at redegøre for værdiskabelsen
  • Diskuter og vurder værdiskabelse af de foreslåede løsninger, og sandsynligheden for, at den bliver implementeret, med inddragelse af partnerens feedback.
  • Reflektere over samfundsmæssige og andre eksterne faktorer og deres sammenhæng med organisationens praksis og strategi for innovation og videnledelse
  • Planlægge, organisere og reflektere over gruppens teamwork i forhold til teamroller og teamdynamik.
Kursusindhold
Kurset gennemføres som et innovationsprojekt baseret på en real life case leveret af en partnerorganisation. Projektet indledes med et kulturstudie. Gruppen er ansvarlig for planlægning af egen tid og for eksekvering af innovationsprocessen, herunder koordinering med partneren og allokering af tid til feltarbejdet. Teoretiske begreber, litteratur og opgaver præsenteres gennem guides og litteratur og diskuteres i klassen. Kurset faciliterer videndeling og anvender peer-feedback. Teoriens omfang er relativt omfattende i begyndelsen af forløbet, men aftager derefter.
Litteraturhenvisninger
Kompendium og info om yderligere litteratur vil være tilgængeligt før semesterstart.
Bemærkninger
Faggruppe: Innovationsprocesser og entrepreneurskab (IPE)
Proces og Innovation: 4. semester

Semesterprojekt 4 på studieretningen Proces og Innovation med organisationsteoretisk og innovationsteoretisk indhold.
Sidst opdateret
04. maj, 2023