62014 Grønt Entreprenørskab

2023/2024

Kursusinformation
Green Entrepreneurship
Dansk
5
Diplomingeniør
F4B (fre 8-12)
Campus Ballerup
Kurset er baseret på gruppearbejde og de studerendes eget arbejde med en grøn forretningside og lægger stor vægt på at teorien prøves af i praksis. Der suppleres med klasseundervisning, workshops, samt besøg fra entreprenører og andre relevante oplægsholdere. Gennem hele kurset lægges der stor vægt på at de studerende kommer ud af huset og taler med relevante interessenter og prøver deres ideer af.
13-uger
Aftales med underviser, ekstra dage kan forekomme.
Afløsningsopgave
Eksamen er baseret på handlingsorienteret grøn forretningsplan og en video. Forretningsplanen er en grupperapport. Videoen er en individuel opgave, hvor den studerende pitcher forretningsmuligheden på 2. min samt giver en gennemgang af de væsentligste analyser, der er foretaget og konklusioner på dem samt refleksion over processen. Videoen må maksimalt være 6 min lang (incl. Pitch). Deltagelse i eksamen kræver at der er argumentation for bæredygtighedsaspektet i virksomheden. For at deltage i den endelige bedømmelse af kurset, er det en forudsætning af den studerende har deltaget i [og fået godkendt] milepæleafleveringerne i løbet af kurset
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
PRENT-U1
62053/62054
Minimum 10
Hanne Løje , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , halo@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Dette kursus giver studerende mulighed for at deltage i eventet EuroTeQaThon. Se her for yderligere information: https://www.inside.dtu.dk/da/undervisning/faglig/faglige_tilbud/euroteq/euroteq-collider
Overordnede kursusmål
At de studerende udvikler et entreprenant mindset, forstår og er i stand til at anvende entreprenante metoder samt rekvirere viden om de forskellige processer, der er involveret i at starte en virksomhed.

Kurset sigter efter at udvikle den studerendes evner til individuelt men særligt sammen med andre at arbejde systematisk med at udvikle ideer til muligheder gennem test og prototyper. Dette indebærer at balancere bæredygtigheds, tekniske såvel som markedsmæssige og økonomiske aspekter for at strukturere processen fra ide til koncept.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare den brede betydning af bæredygtighed (miljø, social og økonomisk)
  • Undersøge og define et problem der har bæredygtige implikationer.
  • Anvende entreprenante metoder og processer til at udvikle en bæredygtig forretningsmulighed baseret på det definerede problem.
  • Identificere og samarbejde med relevante parter både indenfor og uden for universitetet omkring udviklingen af en forretningsmulighed.
  • Evaluere forretningsideen med potentielle brugere og kunder og argumentere for valg og handlinger taget på baggrund af denne evaluering.
  • Designe en økonomisk bæredygtig forretningsmodel for forretningsmuligheden, beskrive dens elementer og begrunde valget.
  • Udarbejde et realistisk budget for forretningen.
  • Argumentere for bæredygtigheden i forretningen.
  • Pitche forretningsmuligheden på to minutter.
  • Dokumentere forretningsmuligheden i en forretningsplan.
  • Samarbejde i et team og forstå sine egne styrker og hvilke ressourcer han/hun kan bidrage med.
Kursusindhold
Udvikle en bæredygtig ide til en forretningsmulighed og argumentere for ideens bæredygtighed. Skrive en handlingsorienteret forretningsplan og i processen anvende entreprenante metoder herunder: effectual entrepreneurship, lean startup, customer development og business model canvas.
Det er obligatorisk at den studerende, sammen med sin gruppe, skriver et abstrakt baseret på den bæredygtige forretnings ide og deltager i Grøn Dyst.
Litteraturhenvisninger
Kompendium

The Entrepreneur's Guide to Customer Development (2010). Cooper & Vlaskovits

Supplerende materiale:
Osterwalder, Alexander et. Al. Business Model Generation. (2010) Wiley
Bemærkninger
Faggruppe: Ingeniørdidaktik og -pædagogik
Proces og Innovation: 2. semester
Eksport og Teknologi: 4 semester

Kurset er en integreret del af 2. semester på diplomingeniørretningen i proces & innovation og er fagintereret med 62024 PI Projekt 2 Prototypeudvikling. Studerende på 2. semester (PI) og 4. semester (Eksport og Teknologi) har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
05. december, 2023