62001 Innovation, Design og Procesfacilitering

2023/2024

Kurset erstatter kurserne 62004 Kreativitet og Innovation, 62012 PI-Project 1 og 62018 Design, Bruger og Etik.
Kursusinformation
Innovation, Design and Process Facilitation
Dansk
15
Diplomingeniør
E2A (man 13-17) og E4A (tirs 13-17) og Januar
Campus Ballerup
Klasseundervisning, øvelser, workshops, projektarbejde i grupper, selvstændig obligatorisk tilrettelæggelse og facilitering af workshop

Op til 8 mindre obligatoriske skriftlige opgaver.
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen
Mundtlig gruppe eksamen i december baseret på gruppeopgave og pensum. Posterpræsentation i Januar. I løbet af semesteret vil der være op til 8 mindre obligatoriske skriftlige opgaver. Der er en forudsætning for at bestå, at de obligatoriske opgaver er afleveret og godkendt og at både eksamen og posterpræsentation er bestået.
7-trins skala , ekstern censur
PRKRE5-E1
Dette kursus er tiltænkt udelukkende Proces & Innovationsstuderende på 1. semester. Der tages udgangspunkt i, at deltagerne lige er startet på universitetet. Kurset egner sig IKKE til valgfagsstuderende
Maksimum: 52
Villads Keiding , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vkei@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
Hos underviser
Overordnede kursusmål
Kurset er en grundlæggende introduktion til innovation og design i teori og praksis, samt en introduktion til en grundlæggende akademisk praksis.
Med udgangspunkt i den studerendes virkelighed, samfundet og PI-¬ingeniørens fremtidige professionelle virkelighed introduceres den studerende til teamsamarbejde, innovation som en teamdrevet proces og til facilitering af innovationsprocessen. Den studerende påbegynder udvikling af en refleksiv praksis såvel på et individuelt niveau, på team niveau som i form af systematisk procesrefleksion.

Kurset samarbejder med projektet ’Leaving No One Behind’ (DTU Skylab og BEVICA fonden), hvor der er fokus på at skabe bæredygtige løsninger, der inkluderer alle. Igennem projektets netværk vil de studerede få adgang til brugergrupper, som de vil arbejde med og mobilisere til generative workshops
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for proces-begrebet og for forskellige forståelser af design- og innovationsprocessen, herunder participatory design og human-centered design
  • Redegøre for den grundlæggende relationelle dynamik i collaborative kreative processer
  • Argumentere for valg, der er foretaget i design- og innovationsprocessen på baggrund af proces teori og teori om user centered design
  • Udvikle og anvende et undersøgelsesdesign der anvender kvalitative metoder, (herunder observation og interview) til at skabe indsigt i en brugergruppes interesser, behov og livsverden.
  • Gennemføre en human-centered designproces
  • Selvstændigt tilrettelægge og facilitere en generativ workshop for en valgt brugergruppe ved brug af procesteori og teori om participatory design samt relevante metoder og værktøjer
  • Gennemføre en iterativ sketching/​prototyping-proces, hvor en løsning skiftevis udvikles og brugertestes
  • Visualisere gruppens innovations- og læringsproces
  • Reflektere over sammenhængen imellem anvendte teorier, begreber, modeller og metoder, og det faktiske udbytte af gruppens innovations- og læringsproces
  • Demonstrere grundlæggende færdigheder i akademisk rapportskrivning og skriftlig fremstilling
  • Demonstrere grundlæggende færdigheder i visuel kommunikation
Kursusindhold
På kurset vil den studerende arbejde med forskellige tilgange inden for innovation og design, her i blandt human-centered design og participatory design, samt planlægning og facilitering af generative workshops.
Som en del af arbejdet med design og innovation vil den studerende, arbejde med men grundlæggende akademisk metode, afgrænse en praksisnær problemstilling, udvikle et undersøgelses- og procesdesign, anvende dataindsamlingsværktøjer samt brugerresearch (observation og interview), til at opnå en kontekstuel forståelse og kvalitativ forståelse af en brugergruppes behov og livsverden, og kritisk og analytisk vurderer data. De forskellige elementer vil informere innovationsprocessen, herunder en generativ workshop faciliteret for eksterne partnere. Den studerende vil omsætte indsigten fra undersøgelserne og workshop til enkle løsningskitser og -prototyper.
Litteraturhenvisninger
Grey m.fl: Gamestorming (bog)
Norman, Donald: The Design of Everyday Things (bog)
Portigal, Steve: Interviewing Users (bog)
Krug, Steve: Rocket Surgery Made Easy (bog)
Kursus-kompendium, der kan købes i Polyteknisk Boghandel
Desuden artikler, webressourcer, uddrag af andre bøger m.m.
Bemærkninger
Faggruppe: Innovationsprocesser og Entrepreneurskab
Proces og Innovation: 1. semester.

Kurset er tilrettelagt således at det ikke kræver forudgående kompetencer.
Ikke egnet som valgfag.
Sidst opdateret
14. december, 2023