Overordnede kursusmål
Kurset er en grundlæggende introduktion til innovation og design i
teori og praksis, samt en introduktion til en grundlæggende
akademisk praksis.
Med udgangspunkt i den studerendes virkelighed, samfundet og
PI-¬ingeniørens fremtidige professionelle virkelighed introduceres
den studerende til teamsamarbejde, innovation som en teamdrevet
proces og til facilitering af innovationsprocessen. Den studerende
påbegynder udvikling af en refleksiv praksis såvel på et
individuelt niveau, på team niveau som i form af systematisk
procesrefleksion.
Kurset samarbejder med projektet ’Leaving No One Behind’ (DTU
Skylab og BEVICA fonden), hvor der er fokus på at skabe bæredygtige
løsninger, der inkluderer alle. Igennem projektets netværk vil de
studerede få adgang til brugergrupper, som de vil arbejde med og
mobilisere til generative workshops
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for proces-begrebet og for forskellige forståelser af
design- og innovationsprocessen, herunder participatory design og
human-centered design
- Redegøre for den grundlæggende relationelle dynamik i
collaborative kreative processer
- Argumentere for valg, der er foretaget i design- og
innovationsprocessen på baggrund af proces teori og teori om user
centered design
- Udvikle og anvende et undersøgelsesdesign der anvender
kvalitative metoder, (herunder observation og interview) til at
skabe indsigt i en brugergruppes interesser, behov og
livsverden.
- Gennemføre en human-centered designproces
- Selvstændigt tilrettelægge og facilitere en generativ workshop
for en valgt brugergruppe ved brug af procesteori og teori om
participatory design samt relevante metoder og værktøjer
- Gennemføre en iterativ sketching/prototyping-proces, hvor en
løsning skiftevis udvikles og brugertestes
- Visualisere gruppens innovations- og læringsproces
- Reflektere over sammenhængen imellem anvendte teorier,
begreber, modeller og metoder, og det faktiske udbytte af gruppens
innovations- og læringsproces
- Demonstrere grundlæggende færdigheder i akademisk
rapportskrivning og skriftlig fremstilling
- Demonstrere grundlæggende færdigheder i visuel
kommunikation
Kursusindhold
På kurset vil den studerende arbejde med forskellige tilgange inden
for innovation og design, her i blandt human-centered design og
participatory design, samt planlægning og facilitering af
generative workshops.
Som en del af arbejdet med design og innovation vil den studerende,
arbejde med men grundlæggende akademisk metode, afgrænse en
praksisnær problemstilling, udvikle et undersøgelses- og
procesdesign, anvende dataindsamlingsværktøjer samt brugerresearch
(observation og interview), til at opnå en kontekstuel forståelse
og kvalitativ forståelse af en brugergruppes behov og livsverden,
og kritisk og analytisk vurderer data. De forskellige elementer vil
informere innovationsprocessen, herunder en generativ workshop
faciliteret for eksterne partnere. Den studerende vil omsætte
indsigten fra undersøgelserne og workshop til enkle løsningskitser
og -prototyper.
Litteraturhenvisninger
Grey m.fl: Gamestorming (bog)
Norman, Donald: The Design of Everyday Things (bog)
Portigal, Steve: Interviewing Users (bog)
Krug, Steve: Rocket Surgery Made Easy (bog)
Kursus-kompendium, der kan købes i Polyteknisk Boghandel
Desuden artikler, webressourcer, uddrag af andre bøger m.m.
Bemærkninger
Faggruppe: Innovationsprocesser og Entrepreneurskab
Proces og Innovation: 1. semester.
Kurset er tilrettelagt således at det ikke kræver forudgående
kompetencer.
Ikke egnet som valgfag.
Sidst opdateret
14. december, 2023