47337 EuroTeQ-kursus om omstilling af energisystemet - vejen mod net-zero

2023/2024

Dette kursus udbydes af DTU Energi i samarbejde med Technical University of Eindhoven (TU/e) inden for EuroTeQ-samarbejdet. Som studerende vil du have mulighed for at netværke og samarbejde med studerende fra partneruniversitetet (TU/e og TUM) og nogle af verdens førende eksperter inden for den igangværende omstilling til en bæredygtig fremtid.
Kursusinformation
EuroTeQ course in energy transition - the path towards net zero
Engelsk
5
Kandidat
August
Dette kursus er del af en ph.d.-sommerskole, der finder sted i august på TU/e. Kurset starter den 12. august og slutter den 30. august 2024.
De første to uger af kurset vil foregå online. I 2024 vil tredje og sidste uge finde sted på TU/e. Studerende forventes at betale deres egne rejseudgifter.
Online forelæsninger fra eksperter på området samt gruppebaserede projekter med vejledning. De første to uger af kurset vil foregå online. I 2024 vil tredje og sidste uge finde sted på TU/e.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Reeksamen vil finde sted online
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Eksamen består af en gruppeafviklet videopræsentation og individuelle spørgsmål om det afsluttende projekt (60%), spørgsmål i relation til online forelæsningernes emner (25%) samt en individuel vurdering, der analyserer effektiviteten af gruppearbejdet og dets udfordringer (15%).
7-trins skala , intern bedømmelse
Grundlæggende viden om energiteknologier (power-to-X, batterier ...) og gennemførlighedsanalyse.
Minimum 10 Maksimum: 15
Ivano Eligio Castelli , Lyngby Campus, Bygning 301, Tlf. (+45) 4525 8206 , ivca@dtu.dk
Williams Agyei Appiah , wagap@dtu.dk
Maja Ruecker , m.rucker@tue.nl
Willem-Bart Bartels , w.bartels@tue.nl
47 Institut for Energikonvertering- og lagring
Technical University of Eindhoven (TU/e); Technical University of Munich (TUM)
I studieplanlæggeren
Et EuroTeQ kursus
Overordnede kursusmål
Den fortsatte vækst i energibehovet lægger stadig større pres på klima og miljø. I overensstemmelse med Intergovernmental Panel on Climate Change arbejder vi her på kurset med målet om netto-nul-CO2-emissioner i 2050. Dette mål kan ikke nås alene med de nye nul-emissionsteknologier, men skal ledsages af diverse afbødningsstrategier fra fx energibesparelser og CO2-opsamling, -udnyttelse og lagringsteknologier udviklet og implementeret i et internationalt samarbejde.

Kurset består af online forelæsninger fra internationale eksperter i energiteknologier og et projekt udført i samarbejde med studerende fra TU/e og TUM.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Reflektere over og anvende resultater fra den seneste udvikling inden for energiteknologisk forskning
  • Identificere og diskutere de vigtigste begrænsninger i forskellige teknologier for en bæredygtig fremtid
  • Planlægge og udføre et internationalt projekt om energiteknologier
  • Konstruere og anvende beregningsværktøjer og databaser til at drage konklusioner vedrørende anvendeligheden af eksisterende og nye løsninger på problemer skitseret inden for relevante energiteknologier
  • Anvende individuel viden og ekspertise i et tværfagligt og internationalt team til at udvikle en innovativ, praktisk mulig og videnskabeligt forsvarlig løsning på en aktuel udfordring inden for energiteknologier
  • Skrive en kort rapport om den aktuelle status for udvalgte energiteknologier og deres begrænsninger
  • Præsentere forskningsresultater for en fagligt kompetent gruppe af tilhørere - enten i form af en mundtlig præsentation eller en poster
  • Analysere gruppeprojektets resultater kritisk og identificere dets begrænsninger
Kursusindhold
Generelt om kursusindhold:
På dette kursus får de studerende mulighed for at udvikle de nødvendige færdigheder til at bringe den nyeste forskning om energiteknologier til anvendelse i et internationalt miljø. De studerende deltager i online forelæsninger givet af energiteknologiske eksperter fra flere lande og deltager i korte online kurser om F&U og international projektledelse samt hvorledes forskning bringes til anvendelse gennem implementering af deres eget projekt ud fra et "challenge-based" læringsprincip.

Udfordringen:
Udfordringen er at designe et projekt, der bringer den nyeste forskning om disse emner til anvendelse sammen med internationale partnere, og at de studerende arbejder med principper for og vurdering af de næste trin til implementering af disse teknologier og præsenterer disse for det omkringværende samfund, til hvilket de udvikles.

Kurset er et 3-ugers fuldtidskursus, som inkluderer online forelæsninger, online "short courses" specifict om F&U inden for emnerne samt international projektledelse, et projekt der bygger på "challenge-based" læring og som inkluderer eksempelvis online kommunikation med studerende fra partneruniversitet; projektudførelse i innovationsrum på TU/e, TUM ​og DTU, afsluttende møde og oplæg med alle deltagere på et af partneruniversiteterne.
Sidst opdateret
04. maj, 2023