42543 Ledelse af organisatorisk forandring

2023/2024

Dette er et EuroTeQ kursus, hvor undervisning og vejledning foregår 100% online
Kursusinformation
Management of organizational change
Engelsk
5
Kandidat
F4A (tirs 13-17)
Kurset tilbydes kun online
Dette kursus er et EuroTeQ kursus. Online forelæsninger, peer review af individuelle opgaver, caseanalyse og projektarbejde i grupper af 6 studerende, virksomhedspræsentationer.
13-uger
Ingen eksamen, Examination hand-in day will be announced at the start of the course.
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
En online individuel multiple-choice eksamen (30% af den samlede karakter). Varighed: 25 minutter. Udarbejdelse og aflevering af skriftlig grupperapport (grupper af 6 studerende) (Rapporten tæller 70% af den samlede karakter) Afleveres ved semesterets afslutning. Med udgangspunkt i kursets pensum præsenterer hver gruppe deres analyse af en case i rapporten. Hvert gruppemedlem præciserer deres bidrag til analysen og konklusionen. OBS. Man kan kun bestå kurset såfremt begge eksaminer bestås.
Der afleveres en rapport med individuelle bidrag.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42541
42541
Bachelor i Engineering Management, Design og Innovation eller tilsvarende. Viden om forretningsmodeller, organisations - og ledelsesteori
John Paulin Hansen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 4852 , jpha@dtu.dk
Christina Berg Johansen (Primær kontaktperson) , chbejo@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren

Studerende fra Industrial Engineering & Management og Design and Innovation opfordres især til at deltage.
Et EuroTeQ kursus
Overordnede kursusmål
Dette kursus omfatter processen med at håndtere bæredygtige organisatoriske forandringer og overgange. Det sætter studerende i stand til at lære at lede forandringsprocesser, og hvordan man navigerer i individuelle, gruppe- og organisatoriske perspektiver for at sikre både organisatorisk præstation og velvære (SDG 3 & 8). Dette opnås ved at introducere teorier og modeller for forandringsledelse, anvende disse på praksiscases og planlægge en organisatorisk forandringsintervention i forhold til en konkret case.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive de kræfter, der påvirker organisatoriske forandringer, mål og praksis, herunder ESG'er og SDG'er.
  • Sammenligne forandringsledelsesmodeller for at lede organisatoriske forandringer (f.eks. Lewin, Kotter).
  • Argumentere for valg af teori og metoder anvendt i analyser
  • Forstå betydningen af forandringsledelse på mennesker, organisatoriske resultater og organisationsdesign
  • Forstå kritiske succesfaktorer for implementering af teknologiske forandringer i miljøer og den kritiske rolle, ledere spiller i forandringsprocessen, herunder hvordan man håndterer medarbejdernes modstand
  • Identificere interessenter og deres roller i implementeringsprocesser
  • Anvende praktiske værktøjer og teoretiske begreber og modeller, der er dækket af kurset, til at analysere en aktuel forandringscase i praksis
  • Anvende teoretiske begreber og modeller dækket i kurset til at planlægge en organisatorisk forandring i en simuleret eller praktisk kontekst
  • Relatere den analyserede case til ESG'erne og SDG'erne
  • Udføre en kvalitativ analyse af en forandringsproces og foreslå løsninger til at forbedre dem baseret på et videnskabeligt argument
Kursusindhold
Kurset fokuserer på ledelse af organisatoriske forandrings- og transitionsprocesser. Den introducerer kerneteorier og modeller for organisatoriske forandringsprocesser, fra at forstå forandringen, til at levere forandringen og opretholde forandringen. Gennem kurset arbejder man med forskellige virksomhedscases af en organisatorisk forandring hvor man anvender teorier og modeller til at anlayser og anbefalinger der har fokus på både medarbejdere og performance. Derudover præsenteres konkrete eksempler gennem gæsteforelæsninger fra en række institutioner.
Litteraturhenvisninger
Kursus litteraturen er tilgængelig online
Undervisningsmateriale, forelæsningsslides og yderligere materiale vil blive leveret i løbet af kurset.
Bemærkninger
Dette kursus kan føre til at man skriver et kandidatspeciale.
Sidst opdateret
23. januar, 2024