Overordnede kursusmål
Det er kursets overordnede mål at sætte de studerende i stand til
at planlægge, gennemføre og reflektere over en brugerinvolverende
systemdesign-proces med udgangspunkt i Double Diamond modellen fra
Designtænkning. Den brugerinvolverende designproces foregår i en
virksomhed eller anden type af organisation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende en systemmodel til afgrænsning og analyse af
arbejdsprocesser i en virksomhed
- Anvende mester-lærling modellen
- Anvende kontekstuelle interviews
- Anvende arbejdsmodeller
- Analysere brugerbehov ved hjælp af affinitetsdiagrammer
- Udvælge og anvende metoder til brugerinvolvering
- Konstruere og gennemføre designspil med brugere i en
virksomhed
- Anvende modeller og prototyper som grundlag for dialog og
samspil med brugere i en virksomhed
- Anvende prototypeinterviews
- Tilrettelægge og evaluere en brugerinvolverende designproces
med udgangspunkt i Double Diamond modellen
- Redegøre for videnstyper og samspil mellem
praksisdomæner
Kursusindhold
Kurset giver en introduktion til systemer og SOFT systemmodellen.
Der præsenteres en række metoder og værktøjer i brugerinvolverende
systemdesign med udgangspunkt i Double Diamond modellen:
Kontekstuelle interviews, mester-lærling modellen,
affinitetsdiagrammer, arbejdsmodeller, design brief, designspil,
storyboards og prototyping. Kurset præsenterer en teoretisk
forståelse af viden og videnstyper. Endelig gives en indsigt i
hvordan brugerinvolverende designprocesser kan tilrettelægges i et
samspil mellem forskellige praksisdomæner.
De studerende arbejder i grupper med øvelser og de gennemfører en
brugerinvolverende designproces i en virksomhed eller organisation.
Målet er at identificere forbedringsmuligheder i virksomhedens
arbejdssystem og udvikle forslag til re-design af systemet med
henblik på forbedret performance.
Litteraturhenvisninger
Holtzblatt & Beyer: "Contextual Design. Design for
Life". Morgan Kaufmann Publishers 2017 samt supplerende
materiale.
Bemærkninger
Grupperne er ansvarlige for at finde en virksomhed eller
organisation der kan bruges som case til gruppeopgaven.
Sidst opdateret
30. august, 2023