42011 Produkters brug og design

2023/2024

Kurset udbydes for sidste gang i efteråret 2023
Kun for bachelorstuderende fra Design & Innovation
Kursusinformation
Product usability and design
Dansk
5
Bachelor
E3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, casebaserede øvelser og gruppefremlæggelser i plenum.
13-uger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Der afleveres en skriftlig grupperapport ved kursets afslutning som vurderes med en individuel karakter til hvert gruppemedlem. De 2 individuelle mundtlige præsentationer for de andre studerende vurderes hver for sig som bestået/ikke-bestået, og begge skal bestås.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Maksimum: 80
John Paulin Hansen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 4852 , jpha@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
Bevica Fonden
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give en basal forståelse af designprincipper og metoder. Forståelsen opnåes ved at behandle grundlæggende tekniske, psykologiske, sociale, politiske, forretningsmæssige og etiske dimensioner af et konkret produkt. Som et eksempel på hvordan sociale og etiske dimensioner kan have betydning for produkters udformning, er det et mål, at kursisterne bliver i stand til at anvende tilgængelighedsprincipper.
Hver studerende holder to 15-minutters oplæg om et givet emne på kursusholdet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for brugere og interessenters betydning for produkters tilvejebringelse og anvendelse
  • Kunne beskrive teknologier og produkter i en psykologisk og social kontekst
  • Forklare og anvende overordnede designprincipper
  • Anvende teknisk videnskabelig litteratur af relevans for et konkret produkt
  • Forklare og anvende design metoder
  • Beskrive en brugeroplevelse i forbindelse med en aktiv anvendelse af et konkret produkt
  • Anvende universelle design principper for tilgængelighed
  • Beskrive et aktør-netværk for et produkt
Kursusindhold
Kurset introducerer overordnede begreber for design og for metoder, der ofte anvendes i udformningen af nye teknologiske produkter, herunder brugerinvolvering, eksperimentel prototype-evaluering, iterativ design, litteraturresearch, samt forretnings- og service-mæssige aspekter ved frembringelsen af nye produkter.

Kurset omfatter følgende elementer:
• En bred introduktion til produkt-, teknologi- og brugerforståelser
• En gennemgang af de mest basale designprincipper og designmetoder
• En indføring i kvantitative og kvalitative metoder til afdækning af bruger-aktiviteter og brugeroplevelser
• En introduktion til forretnings- og servicemæssige aspekter ved produkter
• Praktisk designarbejde med udgangspunkt i en bruger- og anvendelsesforståelse
• Søgning i og tilegnelse af teknisk videnskabelige litteraturkilder
• Tilgængelighed som en fundamental designpræmis
Litteraturhenvisninger
Litteratur:
Lidwell, W.; Holden, K. & Butler, J.: Universal Principles of Design, Revised and Updated: 125 Ways to Enhance Usability, Influence Perception, Increase Appeal, Make Better Design Decisions, and Teach through Design ,Flexibound , 2010.
Martin, B. & Hannington, B: Universal Methods of Design Expanded and Revised: 125 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions, Flexibound, 2019.

Og kursuskompendier.
Bemærkninger
Kurset er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet Design & Innovation, og er fagintegreret med 41010 Bruger-orienteret design. Begge kurser skal følges samtidigt.

Kurset er forbeholdt bachelorstuderende fra Design & Innovation.

Kurset undervises på dansk.
Sidst opdateret
30. august, 2023