Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give en basal forståelse af designprincipper og
metoder. Forståelsen opnåes ved at behandle grundlæggende tekniske,
psykologiske, sociale, politiske, forretningsmæssige og etiske
dimensioner af et konkret produkt. Som et eksempel på hvordan
sociale og etiske dimensioner kan have betydning for produkters
udformning, er det et mål, at kursisterne bliver i stand til at
anvende tilgængelighedsprincipper.
Hver studerende holder to 15-minutters oplæg om et givet emne på
kursusholdet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for brugere og interessenters betydning for produkters
tilvejebringelse og anvendelse
- Kunne beskrive teknologier og produkter i en psykologisk og
social kontekst
- Forklare og anvende overordnede designprincipper
- Anvende teknisk videnskabelig litteratur af relevans for et
konkret produkt
- Forklare og anvende design metoder
- Beskrive en brugeroplevelse i forbindelse med en aktiv
anvendelse af et konkret produkt
- Anvende universelle design principper for tilgængelighed
- Beskrive et aktør-netværk for et produkt
Kursusindhold
Kurset introducerer overordnede begreber for design og for metoder,
der ofte anvendes i udformningen af nye teknologiske produkter,
herunder brugerinvolvering, eksperimentel prototype-evaluering,
iterativ design, litteraturresearch, samt forretnings- og
service-mæssige aspekter ved frembringelsen af nye produkter.
Kurset omfatter følgende elementer:
• En bred introduktion til produkt-, teknologi- og
brugerforståelser
• En gennemgang af de mest basale designprincipper og designmetoder
• En indføring i kvantitative og kvalitative metoder til afdækning
af bruger-aktiviteter og brugeroplevelser
• En introduktion til forretnings- og servicemæssige aspekter ved
produkter
• Praktisk designarbejde med udgangspunkt i en bruger- og
anvendelsesforståelse
• Søgning i og tilegnelse af teknisk videnskabelige
litteraturkilder
• Tilgængelighed som en fundamental designpræmis
Litteraturhenvisninger
Litteratur:
Lidwell, W.; Holden, K. & Butler, J.: Universal Principles of
Design, Revised and Updated: 125 Ways to Enhance Usability,
Influence Perception, Increase Appeal, Make Better Design
Decisions, and Teach through Design ,Flexibound , 2010.
Martin, B. & Hannington, B: Universal Methods of Design
Expanded and Revised: 125 Ways to Research Complex Problems,
Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions,
Flexibound, 2019.
Og kursuskompendier.
Bemærkninger
Kurset er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet
Design & Innovation, og er fagintegreret med 41010
Bruger-orienteret design. Begge kurser skal følges samtidigt.
Kurset er forbeholdt bachelorstuderende fra Design &
Innovation.
Kurset undervises på dansk.
Sidst opdateret
30. august, 2023