41905 Fagprojekt - Bachelor i Byggeteknologi

2023/2024

Kurset er kun for studerende på bachelorlinien "Byggeteknologi".
Kursusinformation
Project work - Bachelor in Building Technology
Dansk
10
Bachelor
F4B (fre 8-12) og Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, selvstudium og gruppearbejde. Alle grupper fremlægger i løbet af 13-ugersperioden enten ugeopgave eller afsluttende rapport og får i den forbindelse feedback.
13-uger + 3-uger
En tidsplan for fremlæggelserne i 13-ugers perioden er klar senest ved udgangen af anden semesteruge. I 3-ugersperioden er der fremlæggelser de sidste to undervisningsdage.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
I løbet af 13-ugersperioden afleverer alle grupper 8 ugeopgaver og en afsluttende rapport for aktiviteterne i 13-ugersperioden. 3-ugersperioden afsluttes med en rapportaflevering og mundtlig fremlæggelse for hver gruppe. Karakteren gives på baggrund af rapportafleveringen i 3-ugersperiden og den mundtlige fremlæggelse med eksamination. Alle opgaver skal være afleveret og godkendt for at bestå kurset. Helhedsbedømmelse.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
11691
11690/11691
Det anbefales, at hovedparten af de retningsspecifikke kurser er bestået eller påbegyndt.
Luisa Giuliani , Tlf. (+45) 4525 1812 , lugi@dtu.dk
Asmus Skar , Tlf. (+45) 4525 1807 , asska@dtu.dk
Claus Christian Simonsen , Bygning 118 , clasi@dtu.dk
Henrik Stang , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1735 , hest@dtu.dk
Kevin Michael Smith , kevs@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Fagprojektet bringer viden, redskaber og metoder fra uddannelsens første semestre i anvendelse i forhold til at udføre et realistisk projekt. Kvantitative krav danner rammerne for projektet, som udvikles under hensyntagen til arkitektoniske intentioner. Fagprojektet gennemføres som et tværfagligt projekt og indøver selvstændighed i opsøgning, bearbejdning og vurdering af informationer. Desuden opnås færdigheder indenfor anvendelsen af digitale værktøjer til beregning og simulering. Scripting-værktøjer som Grasshopper3d og Dynamo vil blive anvendt i kurset med det formål at integrere beregningsmodel og designmodel.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udforme og analysere en bygning frem til projekteringsniveau.
  • Beskrive og fastholde en arkitektonisk intention gennem projektets faser
  • Anvende tidligere opnået viden og færdigheder til formulering, undersøgelse og løsning af relevante problemstillinger/​funktionskrav
  • Identificere effekten af forskellige løsningsforslag på de bymæssige forhold omkring den pågældende bygning samt på de arkitektoniske kvaliteter inde og ude.
  • Anvende beregningemetoder for energi, indeklima og bærende konstruktioner aktivt i en design process
  • Arbejde integreret med indeklimakvalitet som parameter.
  • Arbejde tværfagligt via BIM
  • Organisere og gennemføre projekter som gruppearbejde med multidisciplinær deltagelse
  • Fremskaffe og udvælge relevante informationer
  • Kommunikere projektforslaget både konceptuelt og detaljeret ved hjælp af diagrammer, fysiske modeller og digitale modeller.
Kursusindhold
Kurset er i 13-ugersperioden organiseret omkring lektioner, workshops og designopgaver.
I 3-ugersperioden arbejdes med fag-fokus på egne projekter indenfor konstruktionsdesign, energidesign og indeklima, og afsluttes med mundtlig eksamen i den sidste del af kurset. I kurset anvendes designteori og beregningsmetoder som redskab i en designproces hvor arkitektur, indeklima, konstruktion of energi indgår i en helhed. Der vil blive undervist i en række simulerings- og beregningsværktøjer indenfor energi, indeklima, udeklima og konstruktioner, og vist hvordan disse værktøjer kan kobles til designværktøjer (CAD/BIM) via scripting og procedural programming i Grasshopper3d og Dynamo
Bemærkninger
Kurset er forbeholdt studerende på bachelor i Byggeteknologi.
Sidst opdateret
04. maj, 2023