Overordnede kursusmål
Behovet for forsøgsbaseret data til at teste og validere numeriske
modeller af systemer lavet af komplekst ikke-lineært heterogent
materiale, som for eksempel fiberarmeret polymer kompositter, er
stigende. Dette inkluderer dynamiske test af konstruktioner for at
muliggøre den rigoristiske identifikation af kritiske strukturelle
og dynamiske egenskaber, som udgør pålidelige indikatorer for
konstruktionens aktuelle tilstand (sundhed/helbred). Formålet med
dette kursus er at give en introduktion til eksperimentel mekanik
med fokus på test af fasstofmekanik og strukturel dynamik samt de
relevante forsøgsprocedure.
De studerende har muligheden for at vælge mellem to forskellige
spor i kurset, Eksperimentel Fasstofmekanik og Eksperimentel
Dynamik. På sporet for Eksperimentel Dynamik udfører de studerende
dynamisk test af skalerede strukturelle systemer med henblik på at
visualisere strukturelle svingninger, måle den dynamiske opførsel
og identificere forsøgsmodellernes strukturelle/dynamiske
egenskaber. På sporet for Eksperimentel Faststofmekanik undersøger
de studerende egenskaberne og opførslen af konstruktionsmaterialer
og dermed har de studerende muligheden for ”hands-on” erfaring med
at måle kræfter, flytninger, deformationer og tøjninger.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udtænke en eksperimentel fremgangsmåde og udføre forsøg for at
måle og udlede materiel og strukturel opførsel
- Anvende og behandle opsamlet data fra eksperimentelt arbejde
til at teste og validere numeriske modeller samt estimere
strukturelle og dynamiske egenskaber
- Identificere anvendelsesmulighederne af den eksperimentelle
mekanik tilgang og vurdere disses fordele og begrænsninger
- Fremstille velstrukturerede, fuldendte, overskuelige, præcise
og kortfattede skrevne rapporter, der favoriserer kritiske
vurderinger og konklusioner og på anden vise bekræfter de
accepterede standarder for skrifteligt arbejde inden for
fagområdet
- Liste og forklare relevante eksperimentelle metoder for
karakterisering af materialers opførsel
- Identificere signifikante parametre for
konstruktionsmaterialer, udvælge sensortyper, måleudstyr samt
udnytte dataopsamling og databehandlingsmetoder.
- Opnå fysisk indsigt i opførslen af materialer og
konstruktionsemner, herunder fordelingen af spændinger og
tøjninger, deformationer og brudformer
- Identificere de relevante sensor teknologier, inducere
svingninger ved at påføre dynamiske laster og måle det dynamiske
respons (fx accelerationer og tøjninger) af skalerede strukturelle
modeller.
- Udnytte standardiserede værktøjer til at bearbejde og relatere
det målte respons fx fra accelerationer til flytninger, ved at
udnytte grundlæggende matematik- og bygningsmekanikteori
- Forstå strukturen i modal analyse for at estimere modal
parametrene af de skalerede strukturelle modeller, så som
egenfrekvenser, svingningsformer og dæmpningsratio
- Estimere grundlægende strukturelle og materiale egenskaber ved
at anvende modal analyse tekniker på det målte respons
Kursusindhold
- Grundlæggende principper for design og evaluering af
eksperimentelle forsøg
- Teknikker og instrumentering (sensorer) for statiske og dynamiske
målinger
- Metoder til at behandle strukturelle respons data (kræfter,
deformationer, tøjninger)
- Metoder for eksperimentelle spændingsanalyser og mekaniske
materialetests
- Grundlæggende principper for konstruktioners dynamik og modal
analyse (frekvenser, svingningsformer og dæmpning)
- Karakterisering af tidsafhængige laster for strukturelle systemer
- Vibrationstests af skalerede strukturelle systemer og
vibrationsrespons målinger med passende sensorteknologi
-Eksperimentel tilnærmelse af materielle og dynamiske egenskaber
for strukturelle systemer
Bemærkninger
De studerende skal identificere deres foretrukne spor af
”Eksperimentel Faststofmekanik” eller ”Eksperimentel Dynamik”.
Fordelingen af studerende mellem de to spor vil dog være underlagt
en ambition om en nogenlunde lige fordeling af antallet af
studerende på hvert spor. De studerende vil følge pensum og
læringsmålene for deres eget spor og blive vurderet baseret på
deres rapport(er).
Sidst opdateret
04. maj, 2023